אין הנחות לגלעד שרון: בית המשפט הורה לו למסור למשטרה מסמכים הנוגעים לחקירת השוחד

"השתיקה בחקירתו איננה שתיקה מוחלטת, ודאי לא שתיקה בתוקף סמכותו לחיסיון מהפללה עצמית. אי-שיתוף הפעולה עם המשטרה נובע מטעמים אחרים"

בית משפט השלום בתל-אביב דחה ביום ד' את בקשתו של גלעד שרון לבטל צו בית משפט, המורה לו למסור למשטרת ישראל מסמכים, הקשורים בחקירה בחשד למתן וללקיחת שוחד, תיווך בשוחד ועבירות נוספות, על חוק מימון מפלגות.

השופטת, דניאלה שריזלי, קבעה כי על גלעד שרון למסור את המסמכים למשטרה והוסיפה כי "השתיקה שגזר על עצמו המבקש בחקירתו, איננה שתיקה מוחלטת, ודאי לא שתיקה בתוקף סמכותו לחיסיון מפני הפללה עצמית. בהתבטאויותיו הבהיר כי אי-שיתוף הפעולה עם המשטרה נובע מטעמים אחרים".

גלעד שרון, על פי טענתה של הפרקליטות בפני בית המשפט, הודיע בפתח חקירתו כי לדעתו החקירה נועדה לפגוע באביו ואחיו ולפיכך אין בכוונתו לשתף עמה פעולה. מכיוון שכך, טוענת הפרקליטות, אין לגלעד שרון זכות לשתוק ולסרב לענות על שאלות החוקרים, שכן הזכות הזו נתונה רק למי שחושש שתשובותיו ייצרו סיכון ממשי להעמדתו לדין פלילי.

אם גלעד שרון לא חושש מהפללתו שלו אלא מהפללתם של קרובי משפחתו, החוק מחייב אותו לדבר וגם למסור את המסמכים. הפרקליטות גם טוענת, כי אלמלא המניעה מחיפוש בביתו, בשל מגוריו של אביו ראש הממשלה באותו הבית, היתה משיגה את המסמכים ממילא.

פרקליטו של גלעד שרון, עו"ד פטמן, טוען כי המשטרה, הפרקליטות ופרקליטת המדינה אינם יכולים לומר לאדם מדוע הוא שותק. רק הנחקר יכול לומר מה המניע לשתיקתו וגלעד שרון אומר שהוא שותק בשל חששו מפני הפללה עצמית. "אני עוד לא שמעתי שהמדינה יכולה לבוא לנחקר שאומר שהוא שותק כדי לא להפליל את עצמו ולומר לו: לא נכון, אתה לא באמת שותק בגלל זה ולכן חובה עליך לענות לי", אמר פטמן השבוע.

פטמן מודה כי גלעד שרון אמר בתחילת חקירתו כי לדעתו רודפים את אביו ואחיו, ואחר כך שתק עד סוף החקירה. אבל זה, אומר הפרקליט, אינו סותר את העובדה שגלעד שרון מבין כי הרדיפה אחריהם מובילה את המשטרה לנסות ולהפליל אותו עצמו כאמצעי להגיע אליהם. פטמן מסתמך על העובדה שחוקרי המשטרה הזהירו את שרון הבן כי הוא חשוד בתיווך בשוחד, וכי כל מה שיאמר עלול לשמש נגדו. האזהרה הזו, לשיטתו, מוכיחה כי גם החוקרים סבורים שלשרון יש יסוד לחשש מפני הפללתו העצמית. "לאדם שהוזהר על ידי החוקרים קמה על פי הפסיקה זכות שתיקה מוחלטת ובלתי ניתנת לערעור", הוא אומר.