מיכאל קרפין יקבל 100 אלף שקל נוספים מ"מעריב" בגין לשון הרע

ההסדר - במסגרת גישור בין הצדדים ^ הסכום מתווסף לפיצוי שקיבל בהחלטת ביהמ"ש המחוזי

"מעריב" ישלם לעיתונאי מיכאל קרפין 100 אלף שקל נוספים, מעבר ל-30 אלף שקל בהם חויב כבר (בצירוף הוצאות משפט שהסתכמו בכ-45 אלף שקל) בגין לשון הרע. כך סוכם בין מעריב לבין קרפין, במסגרת גישור שערכו הצדדים אצל עו"ד מנחם פרנקל.

הצדדים הגיעו לגישור אצל פרנקל, לאחר ששניהם ערערו לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי, שחייבה את מעריב.

ביולי 2000 פורסמה במקומונים של תל-אביב וירושלים כתבה על קרפין, לקראת תוכנית טלוויזיה שהיה אמור להפיק בשם "האח הגדול". התוכנית נועדה לקבץ תחת קורת גג אחת כעשרה צעירים, שינהלו את חייהם לעיני מצלמות הטלוויזיה.

הכתבה העלתה תמיהה מה לקרפין - כתב ועורך תוכניות רציני ואיכותי, ולתוכנית צהובה ומציצנית. הכתבה הציגה את קרפין כאיש שאינו נוח לבריות, לא רב טאקט, לא איש רעים, שניסה לפתור בעיות בטלוויזיה "ממש באלימות", והועמד לדין על התנהגות גסה כלפי במאית מהדורת מבט.

קרפין תבע פיצוי של 1.2 מיליון שקל וטען, בין היתר, כי הפסיד את תוכנית הטלוויזיה שהיה אמור להפיק, בעקבות הכתבה.

התיק נדון בבית המשפט המחוזי בירושלים בפני השופט בדימוס עזרא קמא, שקבע, כי בפרסום הכתבה היתה סטייה מתקנון מועצת העיתונות. הנתבעים - בהם העיתונאים, שפוטרו בינתיים, אף העידו, כי הסתמכו על כתבות ארכיון מבלי לבדוק את אמיתותן.

קמא ציין, כי הנתבעים לא נקטו אמצעים סבירים, שהיו בהישג ידם בצורת ראיונות נוספים והצלבת מידע, כדי לברר אמיתות הפרסום.

קרפין הצליח להוכיח את לשון הרע בכתבה, אך השופט קבע, כי קרפין לא הצליח להוכיח את הנזק הממוני, שלטענתו נגרם לו. לדבריו, אין בכוחה של כתבה אחת במקומון, שקרית וגסה ככל שתהיה, כדי למוטט את כל מה שקרפין עמל עליו בשנות עבודתו ופועלו.

קמא ציין, כי לא השתכנע שבעקבות הכתבה יישבר מטה לחמו של קרפין או ייפסקו קשריו עם רשות השידור או עם רשתות טלוויזיה אחרות.

מאידך, אין לזלזל בדברים שפורסמו בכתבה ואין להקל בהם ראש, קבע השופט, ויש לייחס חומרה רבה להאשמות בדבר התעלמות מכללי האתיקה וכן הרמיזה שהוא ביצע עבירות.

בגין כך פסק קמא לקרפין פיצוי של 30 אלף שקל, וכן הוצאות משפט, כך שסכום הפיצוי הסתכם בכ-75,000 אלף שקל. הצדדים ערערו לבית המשפט העליון, ששלח אותם לגישור בפני פרנקל, שהסתיים כאמור בתשלום נוסף של כ-100 אלף שקל שהוטל על מעריב.