פרופ' סמדר אוטולנגי הלכה אתמול לעולמה

נחשבה למומחית בהא הידיעה, בדיני בוררות; הקימה את המוסד לבוררות עסקית; ספרה, "בוררות, דין ונוהל" נחשב לאורים ותומים בנושא בוררות, והיה אחד מספרי המשפט הנמכרים ביותר בכל הזמנים

פרופ' סמדר אוטולנגי, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת ת"א, נפטרה אתמול בבוקר לאחר מחלה קשה. חברי הסגל של הפקולטה, קיבלו אתמול הודעה בדואר האלקטרוני מדיקן הפקולטה, פרופ' אריאל פורת, על פטירתה. "בצער רב מאוד", נכתב שם, "הנני להודיעכם כי היום בבוקר נפטרה חברתנו האהובה סמדר אוטולנגי. סמדר עבדה על המהדורה החדשה של ספרה עד יומה האחרון. מי שפגש בסמדר בחודשים האחרונים, לא יכול היה שלא להתמלא בהערצה כלפיה על אומץ ליבה ונחישות מלחמתה במחלה הארורה אשר כירסמה בה אט אט".

אוטולנגי נחשבה למומחית בהא הידיעה, בדיני בוררות. היא אף הקימה את המוסד לבוררות עסקית, שליד איגוד לשכות המסחר. ספרה, "בוררות, דין ונוהל", שיצא בשלוש מהדורות, נחשב לאורים ותומים בנושא בוררות, והיה אחד מספרי המשפט הנמכרים ביותר בכל הזמנים.

ספרה הנוסף עסק בתחום מומחיותה השני - אגודות שיתופיות. אוטולנגי גרסה, כי הופקדו סמכויות נרחבות בידיו של רשם האגודות השיתופיות. היא נהגה לומר, ש"'האח הגדול', קצת קטן לעומתו", וכי צריך היה כבר מזמן לבחון את מכלול סמכויותיו, לברר את הצדקתן ולצמצמן.

פרופ' רון שפירא, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן: "ספריה בתחומים אלה הפכו אותה לאחת המלומדים המשפיעים ביותר בחיי המעשה המשפטיים, הן באשר לסכסוכים המסתיימים מחוץ לכתלי בית המשפט והן בכל הקשור לקיבוצים, מושבים, ואגודות שיתופיות.

"מעבר לכל אלה, סמדר היתה אישיות קורנת שהאצילה תמיד על סביבתה, רוגע, צחוק ורגשי ידידות עמוקים".

אוטלנגי היתה מרצה אהובה. תלמידיה שמרו איתה על קשר למשך שנים. מדי שנה בחנוכה, אז חל גם יום הולדתה, נהגה אוטולנגי לארח בביתה ברמת השרון, את האסיסטנטים שלה לדורותיהם. היו שם, בין היתר, פרופ' דפנה ברק-ארז, שהיתה מקורבת אליה, ד"ר הלל סומר, מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, עו"ד דורון דינאי, שופט השלום, עו"ד יוסי עזגד, עו"ד אלי שחור, ירון בשן, ועוד רבים אחרים. באותו מעמד חברתי, שהיה באווירה משפחתית, נהגה אוטולנגי לנגן על הפסנתר שירי חנוכה.

אחד המקורבים לה בפקולטה, היה פרופ' עמוס שפירא. חבר נוסף, הוא שופט בית המשפט המחוזי בת"א, גבריאל קלינג.

אוטולנגי היא אחותו של עו"ד דרור חטר-ישי, לשעבר ראש לשכת עוה"ד. לפני חודשים ספורים, נפטר אביהם, עו"ד אהרן חטר-ישי ז"ל, שהיה מראשוני עורכי הדין הארץ.