הקבינט החברתי-כלכלי ידון בישיבתו הבאה באישור ייבוא המים מטורקיה

על-פי התוכנית תייבא ישראל 50 מיליון מ"ק מים בשנה במשך 20 שנה, כחלק מהסכמי גומלין מסחריים

הקבינט החברתי-כלכלי ידון בישיבתו הבאה באישור החוזה עם ממשלת טורקיה לייבוא מים לישראל. כך החליט אתמול (ג') צוות ההיגוי לפרויקט ייבוא המים, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אביגדור יצחקי. פרטי ההחלטה הגיעו לידי "גלובס".

על-פי התוכנית, תייבא ישראל מטורקיה 50 מיליון מ"ק מים בשנה במשך 20 שנה, כחלק מהסכמי גומלין מסחריים בין שתי המדינות. במהלך הישיבה אמר יצחקי, שגורמי מימשל אמריקאים לוחצים לקיים את הפרויקט, כחלק מראייה אסטרטגית שמטרתה לחזק את היחסים בין שתי המדינות.

עוד אמר יצחקי, שחברה מטקסס הביעה עניין בהובלת המים עד לצינור של מקורות, שיוקם ממילא כדי לקלוט את המים המותפלים במתקן ההתפלה באשקלון. משם יוזרמו המים למאגר זוהר, במרחק של 17 ק"מ.

החוזה בין ישראל לטורקיה אינו חוזה לביצוע מיידי, כי אם הצהרת כוונות. יצוין, שהחלטה על הייבוא התקבלה בממשלה לפני כשנה. העברת ההחלטה המחודשת לקבינט באה בעקבות דרישה מפורשת של מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן.

על ייבוא מים מטורקיה החליטה ממשלת שמעון פרס, כחלק מהניסיון לחזק את היחסים בין שתי המדינות. בעקבות החלטה זו הקימה טורקיה מסוף להטענת מים על נהר המנגווט.

בעקבות המשבר החמור במשק המים, פרסמה הממשלה מכרז להובלת מים, בו השתתפו סטנה השוודית, וחברת אנטליה התורכית. מכרז זה בוטל, לאחר שהמשתתפים בו לא עמדו בתנאיו. למרות הביטול המשיכה הממשלה להצהיר שבכוונתה לייבא מים, ואף הבטיחה זאת באופן מפורש לממשלה הטורקית.

ההבטחות באו על רקע הודעות של ממשלת טורקיה, שתבטל חוזים עם חברות ישראליות, בין השאר חוזים להשבחת טנקים וחוזה להעברת מים באיזור הגאפ, באם ישראל תבטל את כוונתה לייבא מים. יצחקי יצא לטורקיה מספר פעמים, ואף לקח איתו אנשי עסקים ישראלים, שהביעו התעניינות בייבוא המים, אך ביקורים אלא לא הבשילו מעולם לעיסקה.

עלות ייבוא והובלת מ"ק מים היא כ-80 סנט, בעוד שעלות ההתפלה כ-60 סנט למ"ק. משמעות הדבר היא תוספת עלות של כ-10 מיליון דולר בשנה. בנציבות המים הודיעו לא אחת, שאם כל מתקני ההתפלה אכן יוקמו, אין צורך ממשי בייבוא מים. גורמים במשק המים אמרו, שלאור העיכובים הרבים בהתפלה, הופך ייבוא המים להכרח.