פשרה בהוראות המעבר לקרקע חקלאית תאפשר הגנת רובינשטיין על ההוראות

רובינשטיין מסביר: ההוראות החדשות מבטאות את העובדה שהקרקע שייכת לכלל אזרחי המדינה

הנהלת המינהל ומשרד היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, יגישו היום (ג') לאישור מועצת מקרקעי ישראל גירסה שלישית להוראות המעבר לקרקע החקלאית. באם גירסה זו תאושר על-ידי המועצה, היא תזכה להגנת היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, בבג"ץ שהגיש פורום הקרקעות בדרישה לבטל את הוראות המעבר.

אליקים רובינשטיין הדגיש, שההוראות החדשות מבטאות את העובדה שהקרקע שייכת לכלל אזרחי המדינה, אך במקביל יש להתחשב בעקרון ההסתמכות של חוכרים ויזמים.

במרכז הגרסה המתוקנת מחיקה של שני סעיפים מרכזיים שהיו במחלוקת, ובראשם סעיף המאפשר להכליל בהוראות המעבר תוכניות שהוצאה בעבורן הוצאה כספית ניכרת. רובינשטיין התנגד לסעיף זה, שכן לדעתו הוא היה כללי מדי, והכליל בהוראות המעבר כמעט את כל התוכניות.

הסעיף היחיד שנוגע לעניין ההשקעה הכספית הוא זה שקובע שניתן יהיה לאשר עיסקה אם שולמה עבורה מקדמה בגובה של 20% משומת השמאי, לאחר שהתוכנית הופקדה בוועדה המחוזית.

סעיף נוסף שבוטל הוא זה המאפשר להכליל בהוראות המעבר עסקאות שחלה עליהן החלטה 727, או כל החלטה אחרת. מחיקת סעיף זה מצמצמת את מספר התוכניות שנכללות בהוראות.

שינוי נוסף הוא צמצום הזמנים שבהם ניתן לאשר תוכניות. על-פי הגירסה החדשה, ניתן להכליל במסגרת הוראות המעבר תוכנית בתוך שישה חודשים מיום אישורה, או מיום כניסתן לתוקף של הוראות המעבר, כמאוחר מבין השניים.

עוד מודגש, שאם בהסכם העיסקה (בין החקלאי ליזם) לא צוין מועד לביצוע, ניתן יהיה להשלים את ביצוע העיסקה, בתנאי שהתוכנית המשנה את ייעוד המקרקעין תאושר בגופי התכנון בתוך שנתיים מיום כניסתן לתוקף של הוראות המעבר, או שהעיסקה בוצעה שישה חודשים מיום אישור התוכנית. תנאי נוסף הוא התקשרות עם יזם, בהסכמת המינהל, באמצעות מסמך רשמי בלבד.

באשר לציר התכנון נקבע, שניתן יהיה להכליל תוכנית במסגרת הוראות המעבר באם קיימת תוכנית מפורטת מופקדת, או תוכנית תקפה בסמכות ועדה מחוזית, שאושרה עד יום 15.8.01. סעיף זה מהווה הקשחה נוספת של התנאים; סעיף מקשיח נוסף קובע שניתן יהיה לאשר תוכנית באם הוגשה לוועדה המחוזית, נדונה ואושרה להפקדה, או להפקדה בתנאים, וזאת לפני היום הקובע - 15.8.01.

באשר למקב"תים (מכרז קרקע בלתי מתוכננת), הוחלט שאלה יכללו במסגרת הוראות המעבר, באם המינהל התחייב כלפי זוכה במקב"ת להעמיד לו קרקע, הליך תכנון הקרקע נמשך בידיעת המינהל, בהסכמתו וללא התנגדות מצד היישוב החקלאי החוכר.

באשר להסדר הקיבוצים הוחלט, שהוא יחול ללא הגבלת זמן על הקיבוצים שבהסדר, ולגבי אלה שהמינהל החליט להוביל בהם הליך שעיקרו הפיכתם ליישוב קהילתי.

גם בהוראות המעבר לגבי החלטה 717 (תעסוקה) נמחק סעיף ההשקעה הכספית, והוקצב פרק הזמן בו ניתן לאשר תוכנית. תוכנית תאושר באם החוכר או היזם הוכיחו, כי הובטח להם על-ידי המינהל במסמכים רשמיים פיצוי עפ"י החלטה 717, ובלבד שהמצג לא שונה לאחר מכן, ובאם החוכר התקשר עם יזם על יסוד החלטה 717 בהסכמת המינהל, שניתנה במסמך רשמי.

תוכניות במסגרת החלטה 737 (הרחבת מושבים וקיבוצים) יכללו בהוראות המעבר באם קיימת תוכנית מאושרת תקפה, וכן החלו עבודות התשתית והפיתוח והפניית מועמדים ליישובים.

לוח הזמנים גם הוא הוגבל. ביישובי קו העימות, מתחם התפר ואיזור עדיפות לאומית א' - עד סוף יוני 2006; בשאר היישובים - עד סוף שנת 2004.

עוד הוחלט, שעסקות שהחלטות 717 ו-727 יחולו עליהן, יש לבצע תוך שנה ממועד כניסתן לתוקף של הוראות המעבר, אלא אם נקבע אחרת בגוף ההוראות.

עוד מודגש, שמשמעות ביצוע עיסקה היא חתימה על מפרט כספי, אישור העיסקה ע"י המינהל וחתימה על חוזה פיתוח, כאשר באחריות בעל הזכויות להמציא את כל האישורים הנדרשים על-פי נוהלי המינהל לביצוע עיסקה. באם יוגש ערעור על שומה וקיים חשש שיחלוף המועד שנקצב לביצוע העיסקה, יוטל על החוכר או היזם לשלם 75% מן הסכום, ולהמציא ערבות בנקאית על יתרת הסכום.