עו"ד אלתר: תקלה חקיקתית מעמידה בספק הטלת מס של 8% על מעסיקי עובדים זרים

טוען: עובדים רבים מחו"ל לא יענו על הגדרת 'עובד זר' שכן הם נחשבים 'תושבי ישראל'

תקלה חקיקתית מעמידה בספק את הטלת המס בשיעור 8% על מעסיקי עובדים זרים. כך טוענים עוה"ד אבי אלתר ורונן ארויו, במכתב ששיגרו אתמול (ד') לשר האוצר, בנימין נתניהו. השניים קוראים לתקן בהקדם את החוק על מנת לאפשר את גביית המס.

על-פי התוכנית הכלכלית, מוטל מיסוי של מעסיקי "עובד זר", אשר משמעותו בחוק היא "עובד שאינו אזרח ישראלי או תושב בה". על כך אומרים אלתר וארויו: "רבים הם המקרים בהם עובדים מחו"ל, השוהים בישראל בין באורח חוקי ובין שאינו חוקי, לא יענו על הגדרת 'עובד זר' שכן הם נחשבים 'תושבי ישראל'".

השניים מציינים לדוגמא מצב בו עובד זר שוהה בישראל שנים רבות, אפילו בצורה בלתי חוקית, ובכוונתו להסדיר את מעמדו ולקבוע את מקום מושבו בארץ. לדעתם, עובד כזה נחשב ל"תושב ישראל" ולכן לא ניתן לגבות מס בגינו.

אלתר וארויו גם מתייחסים לאפשרות, לפיה הכוונה במונח "תושב" בחוק העסקת עובדים מתייחס דווקא לתושב כדין. ואולם, הם אומרים, אין לקבל טענה זו, שכן המחוקק נמנע במפורש מהגדרה כזו בחוק זה - בניגוד לחוקים אחרים.

עוד מציינים אלתר וארויו, כי בכל מקרה - העובדים הזרים השוהים בארץ באורח חוקי ודאי עונים על הגדרת התושבות המקומית. "יוצא מכך, שדווקא העסקת עובדים זרים שהשתרשו בישראל, ובלבד ששוהים הן כדין כאן - תהיה פטורה מאותו היטל, על אף שנתכוונו להחילו גם על העסקת עובדים זרים חוקיים", נאמר במכתב.