בכירים פלשתיניים: ערפאת יבקש מאבו-מאזן להמשיך לכהן כראש ממשלה

"וושינגטון פוסט": ארה"ב תלחץ על מדינות אירופה ומדינות ערב לשכנע את ערפאת להעניק סמכויות נרחבות לראש הממשלה

בכירים פלשתיניים גילו היום (א') כי יאסר ערפאת מתכוון לבקש מאבו-מאזן לחזור בו מהתפטרותו ולהסכים לכהן כראש ממשלה לפחות בשבועות הקרובים.

לדבריהם, ערפאת מתכוון לבקש מאבו-מאזן להסכים לשמש כראש ממשלת מעבר. ההערכות הן שערפאת יפעל שממשלת המעבר של אבו-מאזן תכהן לפחות בשבועות הקרובים. אולם, ספק אם אבו-מאזן יסכים להמשיך לכהן כראש ממשלה ללא סמכויות נרחבות וקבלת שליטה מלאה על מנגנוני הבטחון, דבר שערפאת לא איפשר עד-כה.

בתוך כך, העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח היום, כי ארה"ב מתכוונת להגביר את הלחץ על מדינות אירופה ומדינות ערב, שעדיין מקיימות מגעים עם יאסר ערפאת, כדי לשכנעו להעניק לראש הממשלה הפלשתיני סמכויות נרחבות יותר. פקיד בכיר במימשל האמריקני, ציין, כי אפשר למצוא "היבט חיובי" בהתפטרות אבו-מאזן: "אחת הסיבות לשיבושים בתהליך השלום היו מאבקי הכוח התוך-פלשתיניים. אם התוצאה נטו של ההתפטרות היא קבינט חדש, חזק יותר, אזי יש לפנינו התפתחות חיובית", אמר הפקיד.

אבל דברים אלה היו כנראה ההתבטאות האופטימית היחידה בממשל בעקבות המהפך הפוליטי ברשות הפלשתינית וניסיון ההתנקשות הישראלי בשייח' אחמד יאסין ובבכירי החמאס ברצועת עזה. דיפלומט שמצוטט היום בעיתון "ניו-יורק טיימס" אמר, כי יהיה קשה ביותר למצוא ראש ממשלה פלשתיני, שיצליח להשיג שליטה במנגנוני הביטחון הפלשתיניים, להדביר את האלימות נגד ישראלים ולאפשר לישראל להרפות מאחיזתה בגדה המערבית וברצועת עזה.

לדבריו, משרת ראש הממשלה ברשות הפלשתינית נעשתה 'שיקוי רעל', בין השאר, מפני שכל מי שניסה להתמודד עם ערפאת נראה ככלי משחק בידי ישראל או ארה"ב, אמר הדיפלומט. לא ברור האם מישהו יוכל למלא את מקומו.

אך פקידי ממשל אמרו, כי למרות שההתפטרות היא מכה קשה למפת הדרכים, אין שום אפשרות אחרת, אלא להמשיך ולדחוף את התכנית, בתקווה שמחליפו של אבו-מאזן יהיה שותף יעיל לשיחות שלום עתידיות.

לדברי מקורות בוושינגטון, המימשל נדהם מההתפטרות, אך החליט לא לשנות כיוון. בהודעה של דובר הבית הלבן, סקוט מקלילן נאמר: "ברגע קריטי זה, חשוב שכל הצדדים יבחנו בזהירות את התוצאות האפשריות של פעולותיהם. אנו נשארים מחויבים ליישום מפת הדרכים ולעבודה משותפת עם הישראלים, הפלשתינים, מדינות ערב השואפות לשלום ועם שותפינו לקוורטט".

הקריאה לצדדים לבחון את פעולותיהם כוונה הן לישראל, שתנהג איפוק בפעולות נגד חשודים בטרור, והן לפרלמנט הפלשתיני, שיבחר מנהיג חזק שיוכל להתייצב נגד ערפאת.