אקרמן: ההיקף הפוטנציאלי של העסקה עם לוקהיד מרטין - מאות מיליוני דולרים

חברת VSI, שבבעלות אלביט מערכות ורוקוול, זכתה בחוזה לפיתוח ולאספקה ראשונית של מערכות ראש למטוס הקרב JSF, בהיקף של 84.6 מ' ד'

אומנם הסיכום בין חברת VSI, שבבעלות משותפת שווה של אלביט מערכות ורוקוול האמריקאית, לבין קונצרן לוקהיד מרטין, בדבר אספקת מערכות ראש למטוס הקרב העתידי, ה-JSF, היה ידוע כבר, אולם היום הודיעה אלביט רשמית על הזכייה בפרויקט זה. אלביט הוסיפה כי היקף הפרויקט מגיע לכ-84.6 מיליון דולר.

Vision Systems International) VSI) תפתח את מערכות הראש המתקדמות ולאחר מכן תספק אותן כחלק מהייצור הסדרתי של המטוס. החברה מצפה כי במסגרת ההסכם, היא תקבל הזמנות לכ-3,000 מערכות ראש, לאחר יישום שלב הפיתוח. "אם VSI אכן תספק קסדות בהיקף גדול גם בייצור הסדרתי, מדובר יהיה בהיקפים כספיים גדולים מאוד, של מאות מיליוני דולרים", אומר ל"גלובס" נשיא אלביט מערכות, יוסי אקרמן.

יצרנית המטוסים, לוקהיד מרטין, מתכננת לייצר יותר מ-4,000 מטוסי JSF, בפרויקט שהיקפו הכספי יעלה על 400 מיליארד דולר. ה-JSF יחליף את האף-16, גם הוא של לוקהיד מרטין.

ארה"ב תהיה הלקוח הגדול ביותר של ה-JSF, אך הוא יימכר גם למדינות כבריטניה, איטליה, טורקיה, הולנד, דנמרק, קנדה ונורבגיה. גם ישראל מעוניינת במטוסים.

הכנסות אלביט מערכות גדלו ברבעון השני של השנה לכ-218.8 מיליון דולר, עלייה של כ-8.2% לעומת הרבעון הקודם. העלייה בהכנסות לא התבטאה בשורת הרווח הנקי, אולם לא עקב סיבות תפעוליות, אלא מפני שהחברה רשמה הוצאות של כ-4.1 מיליון דולר כתוצאה מעליית ערך המניה וכניסה של אופציות העובדים "לתוך כסף".

הרווח הנקי של החברה הסתכם ב-9.2 מיליון דולר, ירידה של 25% לעומת הרבעון הקודם. אולם בנטרול ההוצאה החד-פעמית של רישום האופציות, היה הרווח הנקי מגיע ל-13.3 מיליון דולר, עלייה של 8.5% לעומת הרבעון הקודם.

61% מצבר ההזמנות של החברה מיועדים לייצוא. כ-71% מצבר ההזמנות מיועדים לביצוע עד סוף 2004. מתוך יתרת צבר ההזמנות, הרוב המוחלט מיועד לביצוע בשנים 2006-2005.

בדו"ח האחרון על אלביט שפירסמו האנליסטים שאול אייל ואיתי קידרון, מבית ההשקעות CIBC, צוין כי למרות שהדו"חות לרבעון השני עמדו בצפיות, דחיית ההוצאות של משרד הביטחון הישראלי מעורר דאגה מסוימת. בשלב זה, מעכב המשרד תקציבים שהיו אמורים, בין השאר, להיות מנותבים לאלביט מערכות. החברה דיווחה אומנם על עלייה בצבר ההזמנות שלה ברבעון השני, לכ-1.7 מיליארד דולר, אך מדובר בעלייה של 0.5% בלבד. הקצב האיטי של עליית צבר ההזמנות מוסבר בעיקר בירידה בהיקף ההזמנות ממשרד הביטחון.

האנליסטים של CIBC מעריכים, כי בששת הרבעונים הקרובים תרשום החברה הכנסות של 1.42 מיליארד דולר, מתוכם 472 מיליון דולר במחצית השנייה של 2003.