מוטי זיסר מכניס יד לכיסו הפרטי: מזרים 10 מיליון דולר לאירופה ישראל

ההזרמה, באמצעות חברת מרכזי שליטה, מיועדת להשלמת שיפוץ מגדל אירופה ישראל ולמימון הפעילות בהון סיכון

גם מוטי זיסר, בעל השליטה בחברת אירופה ישראל , מתקשה לגייס כסף עבור השקעותיו, ונאלץ להכניס יד לכיסו הפרטי. אתמול הודיעה אירופה ישראל כי זיסר יזרים לחברה 10 מיליון דולר, באמצעות חברת מרכזי שליטה, חברה פרטית שבבעלותו, שהיא בעלת השליטה באירופה ישראל.

החברה מציינת כי הסכום נדרש לצורך השלמת שיפוצו של מגדל אירופה ישראל (לשעבר בית IBM) ומימון הפעילות בתחום ההון סיכון. החברה מוסיפה כי הפנייה לחברה האם בוצעה לאחר שהחברה לא הצליחה להשיג מימון ממקורות אחרים בטווח המיידי.

ההלוואה, שהוענקה ללא בטחונות, נושאת ריבית ליבור פלוס 1.75%. לאירופה ישראל שמורה הזכות לפרוע את ההלוואה או חלק ממנה בכל עת. החל מספטמבר 2004, תהיה מרכזי שליטה רשאית לדרוש את פירעון ההלוואה בכל עת. עד כה קיבלה אירופה ישראל כ-3.6 מיליון דולר מתוך ההלוואה.

אירופה ישראל גם דיווחה אתמול על תוצאות כספיות לא מעודדות ברבעון השני. מהדו"חות עולה כי ההפסד הסתכם ברבעון השני ב-41 מיליון שקל. במחצית הראשונה של השנה צברה החברה הפסד של כ-112.5 מיליון שקל.

חלק גדול מההפסד נובע מהוצאות מימון גבוהות מאוד, שהסתכמו ברבעון השני לבדו בכ-86.5 מיליון שקל, לאחר שהגיעו לכ-68 מיליון שקל ברבעון הקודם. הרעה נרשמה גם בהכנסות החברה, שירדו בכ-19% לעומת הרבעון המקביל, לכ-107.7 מיליון שקל.

אולם, המספרים הבעייתיים ביותר של אירופה ישראל נמצאים בדו"ח המאזן. ההון העצמי השלילי האמיר לכ-196 מיליון שקל. עודף ההתחייביות השוטפות על הנכסים השוטפים הגיע ל-837 מיליון שקל, והאשראי לזמן קצר הגיע ל-1.1 מיליארד שקל. בנוסף, לחברה הלוואות לזמן ארוך בהיקף של כ-3.3 מיליארד שקל, וכל זה מתוך מאזן של 5.6 מיליארד שקל.

יתרת המזומנים וההשקעות של החברה לזמן קצר הסתכמו בכ-541 מיליון שקל, לעומת 919 מיליון שקל בתחילת השנה. תזרים המזומנים השלילי מפעילות שוטפת הסתכם בכ-58 מיליון שקל.

אירופה ישראל פועלת בתחום מרכזי המסחר והבידור במזרח ובמרכז אירופה וכן בישראל, באמצעות החברה הבת אלביט הדמיה רפואית . בנוסף, היא פועלת בתחום הייזום והניהול של מלונות באירופה, באמצעות אלסינט , שגם היא בבעלותה. לחברה השקעות גם בתחום ההיי-טק וההון סיכון.

הכנסות החברה מהפעלת המרכזים המסחריים הסתכמו ברבעון השני בכ-64 מיליון שקל בעוד שמתחום הפעלת בתי המלון, רשמה החברה הכנסות של 40 מיליון שקל. הרווח התפעולי שרשמה החברה במחצית הראשונה של השנה מהפעלת המרכזים המסחריים הגיע לכ-62 מיליון שקל, והרווח התפעולי מתחום המלונאות הסתכם בתקופה זו בכ-1.2 מיליון שקל. תחום השקעות ההון סיכון הניב לחברה הפסד תפעולי גבוה של כ-44.9 מיליון שקל.

בעקבות הגירעון בהון ומצבה הכספי, ניהלה אירופה ישראל משא ומתן עם הבנקים המממנים אותה לגבי פריסה מחדש, לטווח ארוך, של מסגרות האשראי של החברה.

החברה מדווחת כי במסגרת אותם הסכמים, היא תידרש לפרוע בשנה הקרובה אשראי בהיקף שאותו לא ציינה. המשך המימון תלוי גם באבני דרך שהחברה צריכה לעמוד בהם. הנהלת החברה מעריכה כי היא תוכל לעמוד בסיכומים שאליהם הגיעה עם התאגידים הבנקאיים.