הדנקנרים עשויים להלוות לאלרן הסכומים החסרים לה לרכישת עסקיהם

העסקה נדחתה שוב עקב קושי בגיוס 40 מ' ד' * גורמים באלרן: "העסקה תיסגר בחודש הבא"

בני משפחת דנקנר עשויים להלוות לחברת ההשקעות אלרן את הכספים החסרים לה להשלמת העסקה בה תרכוש מידיהם את השליטה בחברות המשפחתיות, תמורת 230 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס".

בשבוע הבא צפויים 4-3 גופים זרים, עמם מנהלת אלרן מגעים לגיוס של כ-40 מיליון דולר החסרים לה להשלמת העסקה, לתת את תשובתם הסופית. אם אותם גורמים או חלקם יחליטו שלא להשקיע בחברה, נוטים הדנקנרים לוותר על חלק מהתמורה המיידית לה הם זכאים על פי תנאי העסקה ולקבלה במועד מאוחר יותר (קרי, יעמידו הלוואה לאלרן). גורם המקורב לאלרן העריך, כי "העסקה תיסגר בחודש הבא".

היום דיווחה אלרן על דחייה נוספת במועד סגירת העסקה, שנקבע לסוף ספטמבר. באלרן מציינים, כי למרות המאמצים הרבים מצד הגורמים הרלוונטיים ולמרות התקיימותם של חלק מהתנאים הנדרשים להשלמת העסקה, לא ניתן יהיה להשלים את הסכם הרכישה במועד. זאת משום שכדי לבצע את הרכישה יש לכנס אסיפות כלליות של בעלי המניות, אבל טרם הושלם המו"מ שהחברה מנהלת לצורך מימון הרכישה; וטרם הושלם הליך קבלת אישורים סופיים מרגולטורים שונים.

בד בבד, דוחה אלרן בשנה את מועד המימוש של אופציות שהנפיקה אשתקד בדרך של זכויות, שמימושן אמור היה להזרים סכום של 118 מיליון שקל לקופת החברה (בעיקר מידי בעלי השליטה בחברה, משפחות שמואל ואברהם דנקנר).

לאחר שאתמול אישרו ועדת הביקורת ודירקטוריון אלרן את פרטי ההסדר, בכוונת אלרן לפנות לביהמ"ש המחוזי בת"א בבקשה לכינוס אסיפות לפי סעיף 350 לחוק החברות, לצורך אישור הסדר להארכת חיי האופציות, שמועד המימוש שלהן נקבע ל-30 בספטמבר. מחיר המימוש של האופציות - 113 שקל למניה - גבוה פי שלושה ממחיר הבורסה.

המיתון העמוק במשק, והשפעתו על תוצאות החברות המרכיבות את קבוצת דנקנר, מהווה מכשול מרכזי בדרך להשלמת עסקת אלרן, שדווחה לראשונה לפני יותר משנה. כפי שנכתב ב"גלובס" בשבוע שעבר, חסרים עדיין לדנקנרים כ-40 מיליון דולר לסגירת העסקה. הגורם היחיד עמו מתנהל מו"מ, ושהביע נכונות עקרונית להשקיע כ-7 מיליון דולר בחברה, הוא שמרוק. מגעים מתקדמים מתנהלים עם גורם נוסף, שזהותו לא נחשפה עד כה.

אלרן קיבלה כבר לפני כמעט חודשיים טיוטת היתר ראשונית מבנק ישראל לביצוע העסקה. את רוב המימון לביצוע הרכישות אמור להעמיד לחברה בנק לאומי, ובנוסף תגייס החברה עשרות מיליוני דולרים מבעלי השליטה וממשקיעים חדשים.

עסקת אלרן נועדה לאגד את אחזקות השליטה בחברות המשתייכות לקבוצת דנקנר תחת קורת גג אחת, לאפשר לבני המשפחה לפרוע הלוואות גדולות שנטלו בבנקים באופן אישי ולהוציא שלושה מבתי האב המרכיבים את המשפחה מהעסקים המשותפים (בהם משפחת נוחי דנקנר, שהשלים לאחרונה את רכישת השליטה באי.די.בי). לאחר השלמת העסקה, ישלטו באלרן משפחות שמואל ואברהם דנקנר, אליהן תצטרף משפחתו של צבי מור.

אלרן פרסמה בשבוע שעבר את דו"חות המחצית הראשונה של השנה, בהם דיווחה על הפסד של 4.8 מיליון שקל. דו"חות הפרופורמה, שנועדו לשקף את העסקה המתוכננת לרכישת השליטה בעסקי הדנקנרים - דנקנר השקעות, דור כימיקלים ותעשיות מלח - הצביעו על הפסד של 71 מיליון שקל, ברבעון השני, לפני חלק המיעוט בתוצאות החברה, ושל 38 מיליון שקל אחריו. את המחצית הראשונה של השנה הייתה אלרן מסיימת בהפסד של 98 מיליון שקל לפני חלק המיעוט ושל 55 מיליון שקל אחריו.

הפסדים אלה משקפים את ההרעה שחלה ברבעון השני בתוצאותיהן של החברות המשתייכות לקבוצת דנקנר - ההפסד הכבד בדנקנר השקעות, הירידה החדה ברווחי תעשיות מלח והמעבר להפסד מפתיע אצל מי שנחשבה מנוע הצמיחה של הקבוצה, חברת דור כימיקלים.

תוצאותיהן של חברות הקבוצה משתקפות היטב במחיר המניות בבורסה. בעוד שעסקת אלרן נוקבת במחיר של 230 מיליון דולר למניות השליטה בשלוש החברות, עומד שווי השוק של מניות אלה על כמחצית מהסכום שיקבלו הדנקנרים לידיהם במסגרת העסקה.