עסקאות חדשות בביוטק שוברות שיאים

מדובר בשתי עסקאות בסכום כולל של קרוב למיליארד דולר שנחתמו בתוך שבוע

שתי עסקאות פיתוח של תרופות ביוטכנולוגיה שנחתמו השבוע, בסכום כולל של קרוב למיליארד דולר, קבעו שיאים חדשים בתחום. הענקית הגרמנית-צרפתית Aventis רכשה ביותר מחצי מיליארד דולר את הזכויות לפיתוח תרופה לסרטן המצויה בשלב הראשון של הניסויים הקליניים, מחברת Regeneron Pharmaceuticals האמריקנית; ואילו ענקית הביוטכנולוגיה הוותיקה אמג'ן רכשה מהחברה השוודית Biovitrum את הזכויות לפיתוח תרופה לסכרת ולמחלות קרובות, תמורת כ-400 מיליון דולר.

במסגרת העסקה הראשונה, אוונטיס תעביר לרג'נרון 125 מיליון דולר כתשלום ראשון, 45 מיליון דולר במניות, ותוסיף בהמשך סכום של עד 360 מיליון דולר, בכפוף לאבני דרך בפיתוח התרופה. החברות יחלקו את רווחי המכירות מהתרופה העתידית, אם וכאשר תגיע לשוק. יש לציין כי תרופות קודמות שניסתה רג'נרון לפתח, נחלו הצלחה חלקית (בטיפול בהשמנת יתר) או נכשלו (בטיפול במחלות נוירולוגיות).

רג'נרון פיתחה תרופה בשם V.E.G.F. Trap המונעת את אספקת הדם והחמצן אל הגידול הסרטני, ובכך מעכבת את הצמיחה של נימי דם בתוכו ואת התפשטות הגידול. על בסיס טכנולוגי דומה פועלת גם תרופת ה-Avastin של ג'ננטק, לטיפול בסרטן החלחולת, האמורה לקבל אישור לשיווק בתחילת השנה הבאה. עד עתה נבחנה התרופה של רג'נרון רק בבעלי חיים, אך לדברי החברה יעילותה עולה על זו של האווסטין (שבניסויים הקליניים האריכה את חיי החולים בכחמישה חודשים).

במסגרת העסקה השנייה, אמג'ן תשלם לביו-ויטרום 86.5 מיליון דולר כתשלום ראשון, ועוד -400 475 מיליון דולר בתשלומים נוספים לפי אבני דרך בפיתוח. במרכז העסקה מצויה תרופה חדשנית לטיפול בסכרת, המצויה בשלב השני של הניסויים הקליניים. התרופה של ביו-ויטרום אמורה לתקוף את העמידות לאינסולין הקיימת אצל חולי סכרת סוג 2, באמצעות חסימתו של אנזים בשם betaHSD111.

הטכנולוגיה הזו אמורה להיות יעילה יותר מזו של תרופות קיימות בשוק הסכרת, בו שולטות גלאקסו, אלי לילי ובריסטול מאיירס. ביו-ויטרום תקבל גם תמלוגים מן המכירות, אם וכאשר תגיע התרופה לשוק, וכן תוכל לבצע מחקר בן שלוש שנים בחומרים פעילים הקשורים בה, במימון אמג'ן.

בשתי העסקאות שנחתמו השבוע מדובר בסכומים חסרי תקדים עבור חומרים פעילים המצויים בשלבים מוקדמים של הניסויים הקליניים, ובמקדם סיכון גבוה אף יותר מן המקובל בענף. הפרשנויות אמרו כי היקפן של שתי העסקאות מעיד על התאוששות ונכונות מחודשת לקחת סיכונים בתחום - אבל גם על החרפת התחרות ועל בהלה מסוימת של חברות הענק, השואפות למלא את הצנרת שלהן בתרופות נוספות. על בסיס זה, אמג'ן למשל ביצעה בעבר את רכישת הענק של Immunex, שפיתחה תרופה לטרשת עורקים, ב-1.6 מיליארד דולר.