בהתחדש המסחר הרשמי במט"ח במוסקבה, קרס הרובל ב-%19 ביום, ב-%53 בשבועיים

לנוכח החשש מפני קריסת מאות בנקים, שישה מהבנקים המסחריים הגדולים, ביניהם מוסט של גוסינסקי, הוכרחו להעביר פיקדונותיהם לבנק החסכונות הממלכתי סברבנק. בעלי הפקדונות הגיבו היום בפאניקה

הרובל הרוסי פוחת היום (ה') ב-%4.8 במסחר האלקטרוני הבין-בנקאי הרשמי, שהתחדש אחרי הפסקה בת שבוע, ושערו החדש צוטט ב-13.4608 לדולר אמריקני, לעומת השער הרשמי שקבע לו הבנק המרכזי אתמול בערב, 12.8198 לדולר. בתוך כך גברה היום הפאניקה של בעלי פקדונות בבנקים הרוסיים, כאשר הסתבר כי בנק החסכונות הממלכתי סברבנק, אינו מכבד את פקדונותיהם, בניגוד להודעת הבנק המרכזי.

הרקע להיחלשות הרובל היה התנפלותם של הבנקים ברוסיה על דולרים, הן כי להגן על נכסיהם והן כדי לעמוד בדרישות לקוחות שביקשו למשוך פיקדונות במט"ח. בכך פוחת הבוקר הרובל ב-%19 ביחס לשערו הרשמי שנקבע אתמול בבוקר, וקרס ב-%53 ביחס לשערו לפני שבועיים, כאשר הבנק המרכזי הודיע שהוא נוטש את ההגנה עליו. לפני פרוץ משבר הרובל, נסחר מטבע זה בכ-6.2 לדולר.

"יש ביקוש ער לדולרים, מפני שבמצב בהלה זה, אנשים רוצים רק דולרים", הגיב בפשטות סרגיי בבאיאן, סגן נשיא חטיבת המסחר באיגרות בחברת ני"ע טרויקה דיאלוג במוסקבה. לדעתו, "הרובל נופל מהר מדי".

קריסת הרובל, שגררה אחריה ייקור חד במחירי מוצרי יסוד ובאינפלציה, ובהלת משיכת פיקדונות מהבנקים מחשש שאלה יאבדו מערכם, למטרות צריכה מיידית או המרה לדולרים, מאיימת כעת על מאות בנקים רוסיים, כולל רוב הגדולים שבהם. בנקים אלה הוכו מכה קשה, כאשר הממשלה הקפיאה את פירעון שטרי ואיגרות האוצר הרוסי בערך כולל של 22 מיליארד דולר. הבנקים החזיקו במרבית איגרות אלה. הקפאת פירעון האיגרות המט"חיות היתה מכה כואבת אחרת, מאחר שהבנקים נהגו להשתמש בהם כביטחונות לקבלת מט"ח מחו"ל.

היום התחדש המסחר הרשמי במט"ח, שהוקפא ביום ה' שעבר לאחר שהביקושים עלו בהרבה על ההיצעים, אך המסחר התנהל אך ורק במערכת האלקטרונית הבין-בנקאית.

"אזרחי רוסיה, בשלב זה, הצביעו כולם עבור הדולרים", אמר אמש סגן ראש ממשלת רוסיה בפועל, בוריס פיודורוב, שגם הוא אמור להיות מפוטר, אם וכאשר יאושר מינוי ויקטור צ'רנומירדין לראש ממשלה קבוע.

אתמול אחר הצהריים הורה הבנק המרכזי לשישה מבין הבנקים הגדולים במדינה - אינקומבנק, מוסט, מוסביזנסבנק, מנאטפ, פרוסטרויבנק ואס.בי.אס-אגרו - לחתום על הסכמים עם בנק החסכונות הממלכתי, סברבנק, כדי להעביר לבנק זה, הנחשב לבטוח יחסית, את כל פיקדונותיהם עד 7 בחודש. הבנקים נדרשו לחדול מכל פעולות בחשבונות הפיקדון עד אז.

בנק מוסט שייך לקבוצת מוסט, בשליטת איש העסקים היהודי ולאדימיר גוסינסקי (בעליהם של %25 ממניות חברת מעריב - המערכת). בהודעת הבנק המרכזי נאמר, כי הצעד הזה הוא כפוי מבחינת הבנקים, אך לא מבחינת לקוחותיהם, שיוכלו לבחור בין העברת הפיקדונות לסברבנק (Sberbank) או בין השארת הפיקדונות בבנקים שלהם, בתנאים - כולל הריבית - שהוסכמו בינם ובין הבנקים.

דוברת של הבנק המרכזי מסרה לסוכנות רויטרס: "במשך שבועיים דיברנו עם הנהלות הבנקים, והמלצנו להם לעשות צעד זה (להעביר את הפיקדונות לסברבנק), אך רק בנק מנאטפ הסכים לעיין בהצעה. לכן, מועצת המנהלים של הבנק המרכזי החליטה לכפות על הבנקים לעשות זאת". עוד מסרה הדוברת, שההחלטה עשויה להיכפות בימים הקרובים גם על בנקים אחרים שהיקף הפיקדונות שלהם עולה על 300 מיליון רובל כל אחד.

סגן יו"ר הנהלת הבנק המרכזי, אלכסנדר טורבנוב, מסר לוועדת התקציב של הדומה, הבית התחתון של הפרלמנט, שהיקף פיקדונותיהם של הבנקים המסחריים, להוציא את סברבנק הממלכתי, עומד על 53 מיליארד רובל, מהם 37 מיליארד רובל המוחזקים בפיקדונות ששת הבנקים האמורים.

הסעיף המהותי האחר בהודעת הבנק המרכזי קובע, שסברבנק ימיר פיקדונות במטבעות קשים לרובלים על פי שערי החליפין של 1 בספטמבר, לפני יומיים. פירוש הדבר הוא, שבעלי פיקדונות אלה הפסידו ביומיים כ-%35 מערכם.

SBS-Agro, הבנק הפרטי הגדול ביותר ברוסיה במונחי נכסים, כבר הודיע אתמול, שהוא אינו יכול לעמוד בפירעון התחייבויות במט"ח בהיקף מיליארד דולר.

היום צבאו כמה מאות לקוחות על פתח סניף בנק מוסט שבשליטת ולדימיר גוסינסקי, ותבעו הסברים ממנהלי הבנק, בנוגע לפקדונותיהם. ללקוחות הוסבר שהמרת פקדונות המט"ח שלהם תתבצע בשער של 9.33 רובל לדולר כלומר ב-%20 פחות משער ההמרה הרשמי שנקבע היום. ללקוחות הוסבר שהם יוכלו למשוך את כספם רק ב-15 בנובמבר ואילך.

"אם אעביר את חסכונותי לסברבנק, אפסיק כמחצית מהם" קוננה גלינה זובובה, רופאה בגימלאות שהחזיקה בשלושה פקדונות באינקומבנק, ביניהם פיקדון של 9,000 דולר ופיקדון אחר של 5,000 רובל, "אני הולכת ומזדקנת והתרופות הולכות ומתייקרות"