בואינג תפסיק ייצור 11-MD, אחרון מטוסי מקדונל-דגלאס

בואינג דיווחה על עיכובים גם בתוכנית פיתוח מטוס נוסעים בינוני חדש, בואינג-717, המתבסס על 95-MD

יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג הודיעה אתמול (ד'), כי החליטה לבטל כליל את ייצור המטוס 11-MD, המטוס האחרון שנשא את שמו של קונצרן מקדונל-דגלאס, אותו רכשה בשנה שעברה.

בואינג ביטלה בעבר גם את מטוסי 80-MD ו-90-MD, והפכה את מטוס 95-MD לבואינג-717. 11-MD הוא מטוס נוסעים בינוני, שלא זכה מתחילת דרכו להצלחה במכירות. הוא מתבסס על המטוס 10-DC, שסבל בתחילת דרכו מסדרת התרסקויות קשות, שגרמה בסופו של דבר להפסקת הייצור.

11-MD התלת-מנועי, הזהה לקודמו כמעט לחלוטין, לא הצליח לנער את התדמית השלילית, ובשנים האחרונות סופק בעיקר בגירסת מטענים. 11-MD האחרון מתוך 22 המטוסים המוזמנים יסופק ללקוחות בשנת 2000, ונראה כי פסי הייצור בלונג-ביץ', קליפורניה, ובטורונטו, קנדה, יעברו הסבה לייצור המטוסים המבוקשים ביותר של בואינג - בואינג-737 ו-777.

במקביל, אישרה בואינג, כי נגרמו עיכובים בתוכנית הפיתוח של מטוס הנוסעים הבינוני החדש, בואינג 717-200, שהתבסס על דגם 95-MD, וכי טיסת הבכורה שלו, שתוכננה להתבצע ב-10 בחודש זה, נדחתה לספטמבר 1998.

לעיכוב בטיסת הבכורה תהיה, ככל הנראה, גם השפעה על יכולתה של בואינג לעמוד בלוחות הזמנים לאספקה לחברות התעופה הראשונות, שהודיעו על כוונתן לרכוש את המטוסים החדשים, ובראשן חברת אייר-טראן האמריקנית (לשעבר ואליו-ג'ט), שדרשה לקבל את המטוס הראשון ביוני 1999.

בואינג מסרה, כי היא פועלת לסיום רישוי המטוס מוקדם ככל הניתן בקיץ 1999, אולם אישרה כי תיתכן דחייה לספטמבר 1999. אייר-טראן אמורה לקלוט את המטוס הראשון ביוני בשנה הבאה.

הסיבה העיקרית לעיכובים בתוכנית הבואינג-717 היא תקלה במערכת מנוע 715-BR מתוצרת חברת רולס-רויס, האמור להניע את המטוסים. בשלב הניסויים בתא הלחץ, התגלו סדקים בקומפרסור השלב השלישי של המנוע, ולמרות שהתקלה אותרה וטופלה, גרמו השינויים המתבקשים מכך לעיכוב בפיתוח, כתוצאה מהצורך בקיום ניסויים נוספים לפני מתן האישור לטיסה.

העיכוב בתוכנית הבואינג-717 מצטרף לעיכובים חוזרים ונשנים באספקות הבואינג-737 מדגמי 700 ו-800, המכונים NEXT GENERATION. בואינג הגדירה את העיכובים האלה כ"בעיה המרכזית" שלה, אולם הביעה ביטחון בכך שתוכל לעמוד השנה בהתחייבויות האספקה ללקוחות.

בואינג גיבשה תוכנית הצלה לפרוייקט, הכוללת הגברת קצב הייצור מ-7 מטוסים לחודש כיום ל-14 לחודש, ול-21 מטוסים לחודש בהמשך. סימן ראשון להתאוששות היה הודעת בואינג, כי סיפקה עד סוף חודש מאי 33 מטוסים, לעומת 10 מטוסים בלבד עד סוף חודש מארס