אייל יונה מעלה 4 מ' ד' מאמד לקופת מרלז

מרלז תמכור לחברה המוחזקת את חלקה בקניון "בית הדר" כדי להצטייד במזומנים לצורך רכישת מניות שמרוק בתחנה המרכזית ובאם.פי.איי * מרלז: לא מדובר בעסקת בעלי עניין

פחות מחודש לאחר שגנדן ואפריקה ישראל השיקו את קניון "לב תלפיות" בירושלים (17 אלף מ"ר שהושכרו במלואם), מדווחת חברת ההשקעות מרלז, שבשליטת אייל יונה ואמנון ברזאני, כי תממש את חלקה בקניון הסמוך, הוותיק יותר, בית הדר. חלקה של מרלז בקניון יימכר לחברת אמד תמורת 4 מיליון דולר בתוספת מע"מ. מרלז נדרשת למזומנים, לצורך מימון עסקה בה תרכוש את חלקה של שמרוק האמריקנית בהשקעות המשותפות לשתיים תמורת כ-20 מיליון דולר. אמד, חברת הנכסים של קואופרטיב דן, מוחזקת ע"י מרלז (באמצעות החברה-הבת אם.פי.איי) בשיעור של 30% מהמניות.

ממרלז נמסר היום, כי בידי החברה חוות דעת, לפיה לא מדובר בעסקת בעלי עניין, שכן למרלז אין מניות שליטה באמת. עוד נמסר ממרלז, כי אמד לקחה בחשבון את דבר פתיחתו של קניון לב תלפיות הסמוך, וכי צפויות להיות לו דווקא השלכות חיוביות על תנועת הקונים לאזור.

מרלז מדווחת, כי חתמה על הסכם, לפיו תמכור לאמד את מלוא אחזקותיה בחברה-הבת מגדנית הדר (71.6% מההון ו-62.5% מזכויות ההצבעה), המחזיקה מחצית מהזכויות בקניון בית הדר. אמד, העוסקת בפיתוח נכסי מקרקעין ושולטת בחברת דן רכב, זכיינית השכרת הרכב "אוויס" בישראל, תהפוך לשותפה של רשת הרבוע הכחול.

מגדנית הדר והרבוע מחזיקות כ"א במחצית מזכויות החכירה המהוונות בשטח שעליו נבנה קניון בית הדר, שמרבית שטחיו מושכרים ומניבים דמי שכירות. בנכס ישנן זכויות בנייה נוספות שטרם מומשו.

על פי דו"חות מרלז, שטחי המסחר להשכרה בקניון - כ-18 אלף מ"ר, מחציתם מאוכלסים ע"י רשתות הרבוע הכחול והום סנטר. מגדנית הדר מימנה את מרבית הפרויקט באמצעות מימון בנקאי שניתן לה לתקופה של כ-20 שנה.

בהסכם בין מרלז לאמד נקבעו מנגנונים שונים להגדלת/הקטנת התמורה הבסיסית במקרים בהם תוך שלוש שנים ממועד התשלום יגדלו או יקטנו ההכנסות מדמי שכירות בנכס. בכל מקרה, סך ההחזר שיהיה על מרלז להשיב לאמד לא יעלה על 1.6 מיליון דולר.

בנוסף לתמורה הבסיסית התחייבו הצדדים לפעול להסבת ערבות שהעמידה מרלז למגדנית הדר בגין הלוואה שקיבלה מבנק, על שמה של אמד. אם לא תינתן הסכמת הבנק המלווה לעסקה תוך 60 יום מחתימת ההסכם, הוא ייחשב לבטל מעיקרו. אם העסקה תצא אל הפועל, תרשום מרלז רווח הון של 14 מיליון שקל, העשוי להשתנות כתוצאה מרווחיה השוטפים של מגדנית הדר.

מרלז, שרשמה במחצית הראשונה של השנה הפסד כבד של 12.6 מיליון שקל, נדרשת למזומנים על רקע מהלך כפול לרכישת אחזקותיה של שמרוק, זרוע השקעות של רוי דיסני, בהשקעות המשותפות לשתיים - אם.פי.איי והתחנה המרכזית החדשה בת"א. זאת, על רקע התנגדותה של שמרוק לעסקה בה צפויה אם.פי.איי לרכוש את השליטה בחברת ההשקעות גמול לפי שווי של 120 מיליון דולר - פי 4 ממחיר השוק - באמצעות נטילת ההלוואה שהעמיד בנק הפועלים למוכרים, אדי וג'ולס טראמפ מארה"ב.

במסגרת מהלך היפרדות, שיתבצע בד בבד עם העברת השליטה בגמול לידי אמ.פי.איי, תרכוש מרלז משמרוק 43.8% ממניות אם.פי.איי תמורת 10.2 מיליון דולר (בעיקר באמצעות נטילת התחייבויותיה של שמרוק לבנק הפועלים, בסכום של 7.1 מיליון דולר), ואת חלקה של שמרוק בתחנה המרכזית החדשה בת"א - מחצית ממניות השליטה - תמורת 10.1 מיליון דולר.