בנק הפועלים השלים רכישת השליטה בבנק הזעיר פ.ק.או תמורת 30 מיליון ש'

העיסקה מהווה חלק מהאסטרטגיה של הפועלים להרחיב פעילותו באמצעות רכישת בנקים קטנים

חצי שנה לאחר שהשלים את רכישת בנק הספנות, רוכש בנק הפועלים בנק נוסף - הבנק הזעיר פ.ק.או. כך עולה מהודעה ששלח בנק הפועלים היום (ב') לבורסה.

פ.ק.או נרכש תמורת 30 מיליון שקל, פחות ממחצית מהונו העצמי של הבנק, שהגיע בסוף שנת 2002 ל-66 מיליון שקל.

פ.ק.או נחשב לאחד הבנקים הזעירים במערכת הבנקאית. יש לו סניף אחד, הממוקם ברחוב אלנבי בת"א. הבנק פועל בישראל כבר 70 שנה, מאז 1933. פ.ק.או משרת בעיקר את אוכלוסיית העובדים הזרים בת"א, שמבצעים באמצעותו העברות כספים למשפחותיהם בחו"ל.

בעבר, הבנק היה שייך לקבוצת הבנקאות הפולנית פ.ק.או. בשנת 1999 הוא נרכש ע"י קבוצת הבנקאות האיטלקית, בנק יונקרדיטו.

בשנת 2000 רשם הבנק הפסד עצום של 80 מיליון שקל, בעיקר בשל הפרשת ענק לחובות מסופקים, שהסתכמה באותה שנה ב-70 מיליון שקל. מקור ההפרשה הוא בהלוואות כושלות שהעניק הבנק, בעיקר במזרח אירופה. הפסד זה מהווה את אחד היתרונות שברכישת הבנק. כיום, יש לבנק פ.ק.או הפסד צבור בהיקף של כ-80 מיליון שקל המהווה נכס מס.

בעקבות ההפסד הגדול, נאלצה בעלת הבנק להזרים לסניף בת"א הון נוסף, בהיקף של 25 מיליון דולר. בעקבות ההפסד התחלפה גם הנהלת הבנק, ולמנכ"ל מונה זאב גולדברג.

בשנת 2001 השיג פ.ק.או רווח נקי של 2.2 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 3.3%. בשנת 2002 הוצג רווח נקי של 1.2 מיליון שקל, המשקף תשואה להון של 1.8%.

המו"מ בין קבוצת הבנקאות האיטלקית לבין בנק הפועלים החל כבר לפני מספר חודשים, והוא מהווה חלק מהאסטרטגיה של הפועלים להרחבת הפעילות העסקית באמצעות רכישות של בנקים קטנים. המו"מ התארך למרות שמדובר בעסקה קטנה יחסית, וזאת בעיקר בשל אישורים רגולטורים שנדרשו מהפועלים.

במסגרת אסטרטגיה זו, רכש הפועלים בפברואר את בנק הספנות הקטן, תמורת 187 מיליון שקל. רכישה זו, כמו גם רכישת פ.ק.או, התאפשרה בעקבות שינוי המדיניות של בנק ישראל, המאפשר לבנקים הגדולים לרכוש בנקים זעירים, וזאת כדי לשמור על יציבות המערכת לאחר קריסת הבנק למסחר.

בהודעת בנק הפועלים נמסר, כי ההסכם וביצועו מותנים בחתימת התחייבות של בנק פ.ק.או על ההסכם, בקבלת היתר המפקח על הבנקים ובאישור הממונה על הגבלים העסקיים.