מגמה מעורבת חתמה את הבורסה; מניית טבע עלתה 1.8%; אל-על המריאה 5.1%

[ לברומטר ][ לאתר קרנות ] פרטנר ירדה 1%; פועלים עולה 0.9%; כי"ל עלתה 1.2%; ניתוח טכני: המבחן של מדד המעו"ף שוכן ברמת 412 נקודות

הרבעון הרביעי נפתח היום בבורסה התל אביבית במגמה מעורבת, תוך שהפעילים מנסים להריח לאן השוק עומד ללכת בתקופה הקרובה. כך ראינו, שלמרות ירידות חדות שנרשמו אמש בוול סטרייט (הנאסד"ק, נזכיר, איבד אתמול 2%), המדדים בתל אביב התניידו לאורך מרבית שעות המסחר בירידה של כ-0.25% בלבד.

לקראת תום המסחר החלה הבורסה לנוע באיטיות צפונה, בעיקר על רקע הפתיחה החיובית למסחר בוול סטריט. מדד תל אביב 100 סיים בעליה מתונה של 0.3%, ואילו מדד תל אביב 25 עלה בכ-0.4%. התל-טק, שמושפע יותר מהנעשה מעבר לים, לא הצליח לסגור בצד החיובי, ורשם ירידה של 0.4% בתום המסחר.

אגב התל-טק, מתברר שדווקא אותו מדד מוכה וחבול, שרבים אהבו ללעוג לו בשנים האחרונות, היה המנצח הגדול של הרבעון השלישי, עם תשואה של כ-13% - הרבה מעבר לכל אפיק אחר בשוק המקומי.

התחייה המפתיעה של התל-טק ברבעון השלישי, באה לאחר 3 שנים איומות למי שהשקיע במניות הטכנולוגיה. נזכיר, כי בעת השקת מדד התל-טק המקורי, שכלל כ-50 מניות, עמד המדד על 713 נקודות. אלא שההשקה נעשתה מאוחר מדי - באפריל 2000, מעט אחרי שמניות הטכנולוגיה החלו לגלוש במדרון התלול שבו הן התגלגלו ב-3 השנים הבאות.

הבורסה, שבתחילה תכננה להפוך את התל-טק למדד מפואר, שיסמל את פאר ההצלחות של התעשייה הטכנולוגית הישראלית, גנזה במהרה את החלומות שבהם התל-טק יהווה מדד "אמיתי", עליו יושקו גם נגזרים שונים. במקום זאת, בבורסה הבינו שצריך להפוך את המדד לכלי מציאותי יותר, שיכלול פחות חברות, אבל חברות יותר משמעותיות. לכן ביולי 2001 הושק מדד התל-טק 15, שכלל רק 15 חברות, אולם אלו חברות מבוססות יותר, עם פעילות אמיתית (ולא חברות חלום, שבלטו בתל-טק המקורי).

ואכן, התל-טק 15 כולל היום מניות של חברות משמעותיות: נייס , אלווריון , תדיראן קשר , אלביט מערכות , ריטליקס ועוד. אומנם במדד ישנן גם חברות מצליחות הרבה פחות: טאואר , סאיטקס ועוד, אבל גם כאן מדובר בחברות בוגרות יותר, שלהן פעילות של ממש - גם אם זו מניבה כרגע בעיקר הפסדים.

השקת התל-טק המשופץ לא תרמה הרבה לשווי החברות, וגם מדד זה צנח בכ-40% מיום השקתו ועד המפנה הגדול של חודש פברואר. אלא שמאז חל מפנה של ממש בשוק, ועד כה כבר השלים המדד זינוק של ***, תוך שהוא חוזר מעל לרמות של יולי 2001 - עת הושק המדד המחודש (מיותר לציין כי המרחק לרמה המקורית של התל-טק הראשוני מאפריל 2000 לא נראית כרגע ריאלית).

איך הפכה המשקולת החבוטה של אחד העם ליהלום הנוצץ של הרבעון השלישי? בשוק מסבירים זאת בכמה גורמים: העובדה שכעת המדד מכיל חברות "אמיתיות", שחלקן הגדול אף הציג שיפור ניכר בתוצאות הכספיות; הרמות הנמוכות אליהן צנחו המניות, לאור התיעוב שחשו המשקיעים לתחום ההיי-טק בשנים האחרונות; גל העליות בוול סטריט, כשחלק ניכר ממניות אלו הן מניות דואליות; התחושה שהתעשייה נמצאת בתהליך של יציאה מהמשבר הגדול, ושמי שנמצא כיום על המסלול כבר רזה, חזק ויעיל יותר, ולכן כושר ההישרדות שלו גדול יותר.

יהיו הסיבות אשר יהיו, התל-טק 15 הוא המנצח הגדול של הרבעון השלישי, ובשוק מביעים תקווה שהמגמה החיובית במדד תימשך גם ברבעון הרביעי, כשבעולם נראה, כי המשקיעים מתחילים לגלות אמון מחודש לתעשייה, גם אם בקצב איטי וזהיר מבעבר. זהירות שהוכיחה את עצמה ככלי חשוב מאוד בשוקי ההון לא פעם בעבר.

בזירת המניות לא היה היום הרבה חדש. את מירב תשומת הלב המשיכה לרכז מניית טבע , שבימים האחרונים בלטה במחזורי ענק תוך יציבות יחסית ביחס לפערי הארביטראז' עמם פתחה בכל יום (אומנם המניה ירדה בימים אלו, אולם באופן מתון ביחס לירידות שרשמה בנאסד"ק).

בשוק ההון מסבירים את המחזורים הערים בטבע בעיקר בפעילות הערה שהמניה ריכזה מעבר לים בימים האחרונים. בימים האחרונים החברה ניפקה מספר חדשות חיוביות, ובראשן אישור ה-FDA לשווק טבליות Oxycodone בשחרור מושהה ובמינון של 80 מיליגרם. תרופה זו היא הגרסה הגנרית ל-Oxycontin של חברת התרופות Purdue, המיועדת לטיפול בכאבים, ושמכירותיה בשוק האמריקאי הסתכמו בכ-620 מיליון דולר בשנה.

גם אחרי האישור האחרון, לטבע נותר צינור עשיר במוצרים, ובשוק צופים כי זה צפוי לפלוט עוד חדשות טובות בחודשים הקרובים. בנוסף, שלשום פורסם כי חברת הדירוג סטנדרט אנד פור'ס העלתה את דירוג החוב של טבע, על רקע השיפור במאזן החברה. נזכיר גם, שבשבוע שעבר הודיעה טבע על מימוש זכותה לפדות אג"ח בסכום של כ-550 מיליון דולר. לכל בעל איגרת בערך נקוב של 1,000 דולר יוצע תשלום של 1,003.75 דולר, אבל בפועל, בעלי האג"ח יעדיפו להמיר את איגרות החוב במניות, לפי יחס של 23.193 מניות עבור כל איגרת בערך של 1,000 דולר. זהו יחס המרה של 43.11 דולר למניה, בעוד שמניית טבע נסחרת ב-57.2 דולר (נכון לאמש בנאסד"ק).

המהלך האחרון אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על המניה, שכן הוא היה צפוי מראש, ועל פי ההערכות, רוב המוסדיים שהחזיקו באג"ח כבר דאגו מראש לפתוח פוזיציות שורט מתאימות על המניה, כך שלא צופים בשוק לחץ של מוכרים בנייר בעקבות ההמרה.

כך או כך, אם אמרנו שביומיים האחרונים טבע בלטה בכך שרשמה ירידות מתונות ביחס לארביטראז' שלה, אז היום כבר עברה המניה באופן ברור לצד הירוק, עם עלייה של 1.8% - זאת על רקע פער חיובי של 0.9% שפתחה אמש בוול סטריט.

בימים האחרונים סיפרנו כאן על חששות של המשקיעים מפני השלכות השביתה במשק בנוגע לתוצאות החברות היצואניות - חששות שפגעו בעיקר במניית כי"ל - החברה שלה התלות הגדולה ביותר בנמלים.

נראה שהכותרות האחרונות בנושא השביתה מחזירות את הביטחון למשקיעים. נזכיר, כי שר האוצר, בנימין נתניהו, הכריז אתמול כי יפעל לשבירת השביתה, בין אם בהכשרת נמל פרטי בחיפה, וכן בסיוע ליצואנים וליבואנים בשינוע המטענים דרך נמלי הים של השכנות - פורט סעיד במצרים, ועקבה בירדן. במקביל, נשמעו גם התבטאויות מתונות של השר לכיוון יו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, בקריאה לקיים מו"מ להפסקת השביתה.

נראה שהכותרות הרגיעו את המשקיעים, והיום כבר ראינו עלייה של 1.2% בכי"ל. אגב, מי שהתעלמה מהשביתה היא יצואנית גדולה אחרת, מכתשים אגן, שלמרות השביתה המשיכה לטפס גם אתמול (היום היא טיפסה ב-0.4% נוספים). לפי ההערכות בשוק, החברות לא יציגו פגיעה מהותית אם השביתה תימשך ימים ספורים, אולם אם זו תתארך לשבועיים ויותר - נראה פגיעה גם בתוצאות של החברות הגדולות.

היום נמשכה גם המגמה החיובית במניית אל-על , שבימים האחרונים נסקה לגבהים מפתיעים. בשבוע שעבר פורסמו הערכות שונות, לפיהן חברת התעופה צפויה להציג תוצאות חזקות לרבעון השלישי, בדו"חות שיפורסמו בסוף נובמבר. לנו זה נראה הגיוני שאל-על תציג תוצאות חזקות ברבעון זה, שכן מדובר ברבעון הפעיל ביותר של ענף התיירות, שאמור לסבסד את שאר ימי השנה, בהן חלה ירידה חדה ביציאת התיירים לנופש. חברת תעופה שתציג פעילות חלשה ברבעון זה - לא בטוח שיש לה זכות קיום.

ההערכות עושות את שלהן, ומניית אל-על עלתה היום בכ-5.1% נוספים. בכך היא משלימה זינוק של כ-25% בשבוע. עם זאת, לא כדאי להתלהב יותר מדי - המניה עדיין רחוקה ביותר מ-20% מרמות השיא עליהן נסקה לאחר ההנפקה בבורסה, לפני מספר חודשים.

נסיים במניית פרטנר , שירדה היום ב-1% במחזור נמוך. היום הודיעה החברה, כי המנכ"ל, עמיקם כהן, מכר כמיליון מניות לחברת האצי'סון. לפני העסקה החזיק כהן בכ-1.3 מיליון מניות, כך שהוא מכר כ-75% מהמניות שברשותו, ונותרו בידיו עוד כ-333 אלף מניות, ששווי השוק שלהן כ-2 מיליון דולר. כהן מכר את המניות לפי מחיר השוק. בימים האחרונים נע מחיר מניית פרטנר סביב כ-5.9 דולר, כך שניתן להעריך כי כהן קיבל תמורת המניות כ-5.9 מיליון דולר.

בראיון ל"גלובס" אמר כהן, כי המכירה נעשתה בשל רצונו בכסף מזומן, ולא מתוך אי אמון במניה. "מימשתי כי אני רוצה לעשות לביתי. רציתי עכשיו כסף. לא מכרתי, כי חשבתי שעכשיו המניה בשיא, וזה הזמן הטוב ביותר. אני מאמין שמחיר המניה יהיה גבוה יותר מכפי שהוא היום", אמר כהן (עוד על המכירה - בעמודי "שוק ההון" בעיתון המודפס).

אגב, היום התרוצצו בשוק שמועות לפיהן חבילה גדולה של מניות פרטנר מחפשת קונה. הירידה המתונה במניה עוררה את חשדנו (כי אם כולם חושבים שיש חבילה שמחפשת בית חם, המניה אמורה לרדת בחדות במחזור ער, לא?). בירור העלה, כי מדובר בעורבא פרח. אומנם מישהו חיפש למכור מניות, אבל מדובר בסך הכל בחבילה קטנטונת של כמיליון דולר - בשביל חבילות בגודל כזה, חברות החיתום וההפצה לא טורחות בכלל להרים את הטלפון.

עוד התחזקות בשקל

גם היום המשיך השקל להתחזק לעומת הדולר. שערו היציג של המטבע האמריקני נחלש היום ב-0.16%, ונקבע על 4.434 שקלים.

האירו, שהימים האחרונים הביאו אותו לרמות שיא של כמה חודשים, התחזק היום קלות מול הדולר, ונסחר בעולם סביב 1.167 דולר לאירו. בשל החלשות הדולר מול השקל, נחלש גם המטבע האירופי מול המטבע המקומי, וזה נקבע על 5.1802 שקלים - 0.09% מתחת לשערו היציג אתמול.

המשך התחזקות השקל הביאה היום לעלייה מתונה בשוק הסולידי, כשהאג"ח השקליות עלו בכ-0.1% ותשואתן נותרה סביב 7.9%. באפיק הצמוד ראינו עליות דומות, ואילו בצמודי הדולר נרשמה יציבות שערים.