מבקר המדינה: בקשותיי לקבל דו"ח כלכלי לרכבת הקלה בירושלים נתקלו בקיר אטום

הפנייה לעיריית ירושלים נעשתה לפני יותר משנה * מנכ"ל העירייה: הדו"ח יועבר בהקדם

משרדי האוצר והתחבורה ועיריית ירושלים לא נענו עד היום לבקשת מבקר המדינה להמציא דו"ח בדיקה כלכלית של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. כך התברר היום (ד') בדיון של הועדה לענייני ביקורת המדינה.

מבקר המדינה, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, אמר בדיון, כי נתקל בקושי לקבל את הבדיקות הכלכליות שנעשו ע"י חברת יוזמה עבור הפרויקט. לדבריו, "נתקלתי בקיר אטום, ולא קיבלתי עד היום את המסמך".

גולדברג פנה למנכ"ל משרד התחבורה סלמן בן-ציון ולמנכ"ל עיריית ירושלים, איתן מאיר, בשאלה האם הדו"ח נמצא פיזית במשרדם. מתשובותיהם עלה, כי הדו"ח אינו נמצא במשרד התחבורה ואף לא בעיריית ירושלים. מאיר אמר, כי "אין בעיה להעביר את הדו"ח לכל מי שיבקש", והבטיח להעבירו בהקדם למשרד מבקר המדינה.

ביולי 2002 פנה משרד המבקר למאיר בבקשה לקבל דו"חות של כל הבדיקות הכלכליות שנעשו על-ידי יוזמה על הקווים המתוכננים לרכבת הקלה. בדיון התברר, כי עד היום ועל אף שחלפה למעלה משנה, טרם הומצא הדו"ח למבקר המדינה.

ד"ר משה הירש, ראש צוות תוכנית אב לתחבורה אמר בדיון, כי למיטב הבנתו הועברו למבקר שני דו"חות של בדיקת כדאיות כלכלית של הפרויקט. גולדברג אמר, כי קיבל את הדו"ח התמציתי ולא את כל הדו"ח.

בן-ציון אמר, כי הפרויקט עומד בנקודה קריטית ורגישה ערב הסגירה הפיננסית, ועשויים להיגרם נזקים בלתי הפיכים בעקבות הניסיון לעצור הזרמת כספים לפרויקט.

אופיר קרני, רכז תחבורה באגף התקציבים באוצר אמר בדיון, כי הדו"ח שעליו נסב הדיון קובע באופן חד משמעי, כי לפרויקט כדאיות גבוהה ביותר למשק, וכי הוא יומצא לכל דורש.

הדיון בפרויקט הרכבת הקלה בוועדה לענייני ביקורת התעורר בעקבות פרסום טיוטת דו"ח מבקרת עיריית ירושלים, שחשף לכאורה ליקויים חמורים בניהול הפרויקט. על אף שהדו"ח טרם פורסם באופן רשמי, קיימה הוועדה דיון בפרויקט. חבר ועדת הביקורת, ח"כ רוני בראון, אמר, כי עצם הדיון הוא אסור על-פי חוק, היות שהדו"ח טרם פורסם. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, דחה את בקשתו לדחות את הדיון עד לפרסום הדו"ח בסוף החודש.

גולדברג ציין בדיון, כי הוא בודק את הפרויקט זה שנה, בהיבטים שלא באו לידי ביטוי בדו"ח מבקרת עיריית ירושלים.