גם אזורים רוכשת בחו"ל: קנתה בניין משרדים בלונדון תמורת 193 מיליון שקל

מנכ"ל החברה, איתן סורוקה: "המטרה - להעביר למעלה מ-20% מהפעילות לחו"ל" * אלקטרה נדל"ן רכשה 90% מבניין משרדים במונטריאול תמורת 53 מיליון שקל

הדבר האחרון שניתן לומר על נוחי דנקנר הוא שהוא פאסיבי. מאז שינוי הבעלות על קונצרן אי.די.בי, כמעט שלא נראו פעולות השקעה מטעמו, ורוב הפעילות שבוצעה היתה פעילות של מימוש.

היום, לשם שינוי, מודיעה חברה מקבוצת אי.די.בי על פעילות השקעה. חברתאזורים , השייכת לקבוצה, דיווחה על רכישת נכס נדל"ן בחו"ל, באמצעות חברה שאזורים מחזיקה ב-98% ממנה. החברה רכשה מבנה משרדים בלונדון, תמורת 26 מיליון ליש"ט (193 מיליון שקל). אזורים ציינה כי 75% מהעיסקה - כלומר, כ-145 מיליון שקל - מומנו על-ידי בנק באנגליה, והיתרה תמומן באמצעות הונה העצמי של החברה.

המבנה מושכר לתקופה של 10 שנים, תמורת שכר דירה של כ-2 מיליון ליש"ט בשנה (14.8 מיליון שקל). לפיכך, מדובר בתשואה של 7.6% על הנכס. איתן סורוקה, מנכ"ל אזורים, ציין כי לחברה ולשותפה האנגלי (בחברה הבת) יש יסוד סביר להניח כי דמי השכירות המשולמים לה כיום יגדלו בעתיד, וכי התשואה על הנכס תשתפר. לדבריו, רמת המחירים בבניין המושכר נמוכה יחסית למבנים דומים באותו איזור.

"העיסקה היא חלק ממהלך אסטרטגי של אזורים, שנועד להעמיק את הפעילות בחו"ל, על רקע השפל המתמשך המאפיין את ענף הנדל"ן בישראל", אמר סורוקה. "בכיוון פעולה זה יש כדי לנטרל במידה מסוימת את השפעת הקיפאון המקומי, לגוון את תיק הנכסים של החברה ולהקטין את רמת הסיכון הגלומה בו".

סורוקה ציין כי זו אינה הפעילות הראשונה של החברה בלונדון, וככל הנראה גם לא האחרונה. "החברה קיבלה, יחד עם הנהלת אי.די.בי, החלטה אסטרטגית להעביר יותר מ-20% מפעילותה לחו"ל, ולונדון היא בהחלט אחד היעדים המרכזיים", אמר.

בעבר רכשה החברה קרקעות לבנייה, שעליהן היא בונה בניין משרדים להשכרה, בשטח של 10,000 מ"ר. החברה גם שיפצה בניין, שאותו היא מייעדת להשכרת משרדים, ואשר שטחו בכ-3,000 מ"ר.

לאזורים מזומנים ושווי מזומנים בהיקף כולל של 66.7 מיליון שקל. מנגד, יש לה אשראי לזמן קצר מתאגידים בנקאיים, בהיקף של 178.8 מיליון שקל. הונה העצמי הסתכם בסוף הרבעון השני בכמיליארד שקל, והוא מהווה כ-43% מסך המאזן שלה. אזורים סיימה את המחצית הראשונה של השנה עם רווח נקי של 11.2 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-26 מיליון שקל שרשמה בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

אזורים מצטרפת למספר חברות נדל"ן ישראליות שזיהו את הפוטנציאל הטמון בשוק הנדל"ן הבריטי. קבוצת דלק חתמה על העיסקה הגדולה ביותר שבוצעה על-ידי חברת נדל"ן ישראלית בבריטניה, כשרכשה חניונים ב-243 מיליון ליש"ט. גירון פיתוח השקיעה אף היא באותה עיסקת חניונים - כ-48 מיליון ליש"ט. ואילו חברת ארזים רכשה נכסים באנגליה בהיקף כולל של 30 מיליון ליש"ט.

חברה נוספת שדיווחה היום על רכישת נדל"ן בחו"ל היא אלקטרה נדל"ן, הנשלטת על-ידי אלקטרה, מקבוצת אלקו החזקות. אלקטרה נדל"ן, שגם לה לא מעט נכסים בלונדון, פועלת גם בשוק הנדל"ן הקנדי. היום היא דיווחה כי רכשה 90% מנכס מניב בקנדה, תמורת 16.2 מיליון דולר קנדי (53.5 מיליון שקל).

הנכס, המשמש כבניין משרדים, נמצא במונטריאול ושטחו הכולל עומד על 13 אלף מ"ר. דמי השכירות השנתיים ברוטו עומדים על 3.2 מיליון דולר קנדי (כ-10.55 מיליון שקל). דמי השכירות נטו (לאחר ניכוי הוצאות הניהול והתחזוקה) עומדים על 1.68 מיליון דולר קנדי (5.55 מיליון שקל). התשואה נטו על ההשקעה עומדת, לפיכך, על 10.4%.

העיסקה מומנה באמצעות הלוואה של 11.77 מיליון דולר קנדי, שהועמדה על-ידי מוסד פיננסי בקנדה, בריבית קבועה של 5.5% לתקופה של חמש שנים. האשראי האמור מובטח בשעבוד קבוע על הנכס ועל שכר הדירה.

העיסקה הנוכחית היא הגדולה ביותר שביצעה החברה בקנדה. בחודש מארס רכשה החברה 90% מבניין במרכז מונטריאול, ששטחו הכולל 10,000 מ"ר, תמורת 11.7 מיליון דולר קנדי. דמי השכירות שמתקבלים מנכס זה עומדים על 2 מיליון דולר קנדי ברוטו בשנה, ולאחר ניכוי הוצאות הנהלה ותחזוקה, הם עומדים על 1.3 מיליון דולר קנדי. כלומר, התשואה על הנכס הזה עומדת על 11.1%, והיא גבוהה מהתשואה שתרשום החברה על השקעתה האחרונה.

עם זאת, צריך לזכור כי הריבית על ההלוואה ששימשה לצורך העיסקה הקודמת היתה גבוהה יותר, ולפיכך, ככל הנראה, המרווחים בשתי העסקאות דומים.

לאלקטרה נדל"ן ארבעה בניינים בקנדה, המניבים לה דמי שכירות ברוטו של 10.5 מיליון דולר קנדי בשנה ודמי שכירות נטו של 6.4 מיליון דולר קנדי בשנה.

אלקטרה נדל"ן פעילה, כאמור, בתחום הנדל"ן המניב גם באנגליה, שם רכשה כ-14 בניינים. אלה מצטרפים למספר בניינים שבבעלות החברה בישראל ולמספר מרכזים לוגיסטיים באירופה, שמניבים יחד דמי שכירות שנתיים של 160 מיליון שקל.