"הערבויות לא יקוזזו כעת למרות ההתנחלויות"

משרד החוץ האמריקני: בשלב כלשהו בעתיד יהיו קיזוזים; הגדר קובעת מראש את תוצאות המו"מ

משרד החוץ האמריקני הודיע רשמית לקונגרס, כי מימשל בוש אינו מתכנן, בשלב זה, לקזז מהערבויות לישראל את ההשקעות הישראליות מעבר לקו הירוק, המנוגדות למדיניות האמריקנית במזרח התיכון.

אולם, דובר משרד החוץ, ריצ'ארד באוצ'ר, הבהיר, בתדרוך לכתבים, כי בשלב מסוים בעתיד יחליט הממשל לקזז מהערבויות כספים אלה, על פי הבנות שהושגו עם ישראל בשלב המו"מ על התנאים למתן הערבויות.

במו"מ על הערבויות הובהר לישראל שלא תקבל את הערבויות אם לא ינוכו מהן הזרמות הכספים להתנחלויות ולפרויקטים אחרים שלדעת ארה"ב משמשים מכשול לשלום עם הפלשתינים. ישראל הסכימה לכך ודברי הדובר אתמול על קיזוז בעתיד לא הפתיעו איש בקהילייה הדיפלומטית הישראלית בוושינגטון.

באוצ'ר לא הוציא מכלל אפשרויות שההוצאות על הקמת גדר הביטחון, בקטעים שונים במחלוקת, יקוזזו אף הן בעתיד, יחד עם ההוצאות על ההתנחלויות, אך ציין, כי טרם התקבלה החלטה על כך.

כזכור, אישר הקונגרס מתן ערובות בסך תשעה מיליארד דולר לשלוש שנים לגיבוי הנפקות אג"ח של ממשלת ישראל בשווקים פיננסיים. ישראל צפויה להשתמש בערבויות בסך שלושה מיליארד דולר בשנה, החל ב- 2003. עד עתה השתמשה ישראל ב-1.6 מיליארד דולר מהערבויות להנפקת אג"ח והיא תשתמש כנראה בעוד 1.4 מיליארד דולר להנפקה נוספת עד סוף השנה הקלנדרית 2003. לא מן הנמנע שהקיזוז יחול על הערבויות שישמשו להנפקה הקרובה.

קטעי הגדר העוברים במקביל לקו הירוק אינם שנויים במחלוקת והוצאות בנייתם לא יקוזזו מהערבויות. אך קטעי הגדר שמתוכננים לחרוג אל תוך השטחים הפלשתיניים. וויליאם ברנס, עוזר שר החוץ האמריקני לענייני המזרח הקרוב, אמר, בכנס של אמריקנים ממוצא ערבי בדטרויט, כי "הגדר מבודדת פלשתינים אלה מאלה, קובעת מראש תוצאות מו"מ עתידי ובדומה להתנחלויות היא מרחיקה מטרת שתי המדינות".