מועצת רו"ח בוחנת חובת אקדמיזציה והשתלמויות של העוסקים במקצוע

המשמעות: חיסול המכללות שאינן אקדמיות וחובה של השתלמויות עידכון של רואי החשבון פעם בשנה

מועצת רואי חשבון החליטה אתמול (ד') לבדוק את האפשרות לחייב את כל רואי החשבון בעתיד לשאת תואר אקדמי ולעבור השתלמויות שנתיות.

ההחלטה התקבלה לנוכח המלצות האיגוד הבינלאומי של רואי חשבון (איפ"ק), בדבר חובת אקדמיזציה של המקצוע וקיום השתלמויות לצורכי ריענון. ענף ראיית החשבון בישראל פועל בשנים האחרונות בצורה נמרצת לאימוץ הכללים הבינלאומיים, בעיקר בחשבונאות ובביקורת, וכעת גם בהכשרה המקצועית.

אם תתקבל ההמלצה בנושא האקדמיזציה, יוכלו רק בעלי תואר אקדמי בחשבונאות לקבל רשיון רואי חשבון. משמעות הדבר תהיה חיסול המכללות שאינן מעניקות תואר אקדמי, בהן לומדים מאות סטודנטים מדי שנה.

בנושא ההשתלמויות, ממליצה איפ"ק להכיר הן בהשתלמויות פנימיות (של המשרדים, דבר המעניק יתרון למשרדים הגדולים) והן בהשתלמויות חיצוניות (במוסדות אקדמיים או במסגרות אחרות).

המועצה החליטה להקים צוות שיתבקש לבחון את הנושא ולהגיש המלצות בתוך שלושה חודשים. חברי הצוות הם מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר המועצה, אהרון אברמוביץ; נשיא לשכת רואי חשבון, עופר מנירב; סגן המפקח על הבנקים, מוטי שפיגל; רואה החשבון הראשי של רשות ני"ע, אייל סולגניק; ורו"ח יזהר קנה.

הרכב הצוות נראה כנוטה בצורה ברורה לטובת אימוץ המלצות איפ"ק. סולגניק כבר קרא להרחבה משמעותית של הלימודים האקדמיים של רואי החשבון, וטען שהתוכנית הנוכחית אינה מספיקה בנושאים כגון ניהול, שוק ההון ואתיקה.

אחת השאלות המרכזיות שיבחן הצוות תהיה האם אקדמיזציה אינה פוגעת בחופש העיסוק של המכללות ושל הלומדים בהן. התומכים ברעיון יוכלו לומר, שמאחר שמדובר באימוץ סטנדרטים בינלאומיים, מדובר בפגיעה סבירה המותרת גם על-פי חוק יסוד חופש העיסוק.