כפריס לא עומדת בתשלום של חצי מיליון שקל לבעלי אגרות החוב שלה

פיליפ גרינהולץ מבעלי כפריס: "בכוונתנו לעמוד בתשלום לבעלי האג"ח. פער נקודתי בין התזרים לבין הציפיות שלנו מונע כעת התשלום"

הסאגה בין מחזיקי אגרות החוב של חברת תכשיטי כפריס הבורסאית לבין מחזירי אגרות החוב נמשכה היום. החברה שבשליטתם של משפחות גרינהולץ, סגל ורוזנטל שיחרה היום לבורסה הודעה בזו הלשון : "התשלום לבעלי אגרות החוב מסדרה א` ו-ב` שהיה אמור להתבצע היום לא יבוצע. עם זאת מנכ"ל החברה ואחד מבעלי השליטה בה פיליפ גרינהולץ אמר היום לגלובס כי בכוונת החברה לפרוע את התשלום לבעלי אגרות החוב. "בעקבות התחדשות הלחימה בין ישראל לפלשתינים והפגיעה שבאה בעקבותיה בתיירות נוצר פער נקודתי בין תזרים המזומנים הצפוי לזה שהתקבל בפועל". בעבר הוכחנו כי למרות 3 השנים הקשות שעוברות על החברה כתוצאה מהמשבר בתיירות הנכנסת לישראל פרענו את התשלומים שלנו כלפי בעלי אגרות החוב-וכך נעשה גם הפעם".

כפריס התלויה כמעט תלות מוחלטת בתיירות הנכנסת נקלעה למצוקה תזרימית ולא עמדה בשתלום לבעלי אגרות החוב שלה בחודש אוגוסט השנה. בעקבות אי העמידה בתשלום הגיעו החברה ובעלי המניות להסכם לפיו התשלום יידחה להיום ובתמורה לא יעמידו בעלי אגרות החוב את אגרות החוב לפירעון מיידי. דחייה הושגה כאמור, אך התשלום, כפי שניתן לראות היום, בושש מלהגיע.

כפריס הייתה אמורה לשלם היום לבעלי אגרות החוב שלה סכום לא גבוה במיוחד בהיקף של כ-500 אלף שקל שהתחלק לתשלום של כ-298 אלף שקל לבעלי אגרות החוב מסדרה א וסכום של כ-202 אלף שקל לבעלי אגרות החוב מסדרה ב. ייתרת האג"ח בערך נקוב העומדת לפירעון מסתכמת בכ-19 מיליון שקל מתוכם 9.7 מיליון שקל באג"ח סדרה ב ו-9.3 מיליון שקל באג"ח סדרה א. שוויה של סדרה א בבורסה עומד על 8.1 מיליון שקל ואילו שוויה של סדרה ב עומד על 2 מיליון שקל בלבד. הסיבה לפערים הללו בין השווים של הסדרות הוא שאגרות החוב מסדרה א מובטחות בשעבוד הקיים על בניין של החברה בשכונת תלפיות שבירושלים ואילו אגרות החוב מסדרה ב לא מגובות בכל ביטחון. מועדי הפדיון של סדרה א הינם עד לאוגוסט 2006 ואילו מועדי הפדיון של סדרה ב הינם עד ל-אוגוסט 2007.

"אנו מנהלים משא ומתן למכירת הבניין במידה ונידרש לכך, אומר היום גרינהולץ. אלא שמצב הנדל"ן כיום גם הוא אינו טוב ועשוי להביא את החברה למצב בו היא מממשת את הנכס במחיר נמוך משמעותית משוויו הכלכלי.

אי עמידה בתשלום של חצי מיליון שקלים מעיד על מצבה הקשה של כפריס עלול להוביל את בעלי אגרות החוב לאחת משתי הפעולות הבאות: העמדת החוב לפירעון מיידי או מתן ארכה לחברה לעמוד בהתחיבויותיה.

העדמת החוב לפירעון מיידי עלול להביא לסוף דרכה של חברת כפריס שכן היא תגיע למצב של חדלות פירעון אלא אם כן ישתכנעו בעלי אגרות החוב כי הסיכוי שלהם לקבל חלק מהחזר החוב בצורה של הסדר גבוה מהסיכוי לקבל חלק מהחוב בצורה של פירוק החברה. על קבלת הסכום כולו נראה שבעלי אגרות החוב יכולים רק לחלום.

לכפריס גירעון בהון העצמי בהיקף של כ-10 מיליון שקלים שנגרם בשל הפסדים כבדים שרשמה החברה בשנים האחרונות בשל המשבר בענף התיירות. החברה סיימה את שנת 2001 עם הפסד כבד של 25 מיליון שקל , את 2002 היא סיימה עם הפסד כבד עוד יותר שהסתכם ב 29.1 מיליון שקל ובששת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו הפסדיה של החברה ב-19.4 מיליון שקל לעומת הפסד של 9.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההפסדים הכבדים האלו לא הפריעו לבעלי השליטה בחברה פיליפ גרינהולץ ופנחס רוזנטל למשוך במהלך 2001 שכר של 3.4 מיליון שקלים לשניהם ובשנת 2002 הסתכם שכרם של השניים במעל ל-2 מיליון שקלים וזאת למרות ועל אף המצב אליו נקלעה החברה. היום כאמור לא מצאו השניים חצי מיליון שקל להזרים לחברה על מנת שזו תעמוד בהתחייבויותיה כלפי בעלי אגרות החוב.