לאחר המימושים והדיבידנדים באי.די.בי מגיע תור הקיצוצים

תפנה קומת משרדים ותאחד את פונקציות הכספים תחת זהבית יוסף * שופרסל תתייעל ותגדיל מרווחים * נשר עשויה לסגור מפעל וכלל תעשיות לאחד פעילויות טכנולוגיה עם אלרון

יותר מארבעה חודשים חלפו מאז רכשו נוחי דנקנר ושותפיו, אברהם לבנת ויצחק מנור, את השליטה בקבוצת אי.די.בי ומהמחיר בו נסחרו הבוקר מניותיה, לא ניתן ללמוד כי חל שינוי כלשהו במצבה. הקונצרן הגדול בישראל שווה במונחי הבורסה 600 מיליון דולר בלבד - כ-30% מתחת למחיר ששילמו דנקנר ושותפיו תמורת מניות השליטה.

ברם, לא ניתן לערער על הקביעה, לפיה דנקנר בא לעבוד באי.די.בי ופועל ככל יכולתו להשביח את הקונצרן הרדום של ימי רקנאטי וקרסו. בחודשים שחלפו מאז עלה לקומה ה-44 במגדלי עזריאלי, יצאו ממשרדי אי.די.בי שורה ארוכה של דיווחים אודות דרישת מנהלים ותיקים והחלפתם, מימוש אחזקות סחירות (דיסקונט, כלל ביטוח) גיוסי אג"ח, וכמובן דיבידנדים גדולים ששיאם חלוקת 540 מיליון שקל מקופת אי.די.בי אחזקות. סכום ש-51.7% מתוכו זרם לכיסם של בעלי השליטה החדשים.

ועם זאת, דנקנר יודע היטב כי חלק גדול מהפעולות המוצלחות שביצע עד היום באי.די.בי, התאפשר תודות לאופטימיות זמנית ששררה בשוק ההון בתקופת ההודנה, ושחלפה בינתיים. המשך חלוקת דיבידנדים אגרסיבית, שתאפשר לו ולשותפיו החזר ההתחייבויות גדולות שנטלו לצורך רכישת אי.די.בי, עובר דרך שיפור מהותי במצבן של החברות התפעוליות בקבוצה, ובעיקר רשת השופרסל. זאת, כדי להסיט את אי.די.בי ממסלול של הפסדים עצומים אליו נקלעה הקבוצה בשנים האחרונות.

על רקע זה, נודע ל"גלובס", צפוי דנקנר "להעלות הילוך" לאחר החגים בכל הנוגע במימוש תוכניות של התייעלות וחיסכון באי.די.בי ובחברות המוחזקות. מהלכים המיועדים להניב חיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה לקבוצה ולהגדיל את רווחיה.

המניה של קבוצת אי.די.בי צפויה לעבור טלטלה רצינית לאחר החגים. ל"גלובס" נודע, כי דנקנר מתכוון להנהיג שורה של מהלכי התייעלות וחיסכון הן בחברות האחזקה והן בחברות התפעוליות העיקריות המשתייכות לקבוצה.

על הפרק עומד, בין היתר, איחוד תפעולי של ארבע חברות האחזקה העיקריות באי.די.בי - אי.די.בי אחזקות, אי.די.בי פיתוח, דיסקונט השקעות וכלל תעשיות - מהלך שצפוי לחסוך מעל 10 מיליון שקל בשנה. בין היתר, מתכוונת אי.די.בי לפנות את אחת מחמש קומות המשרדים שהיא שוכרת כיום במגדלי עזריאלי. נכון להיום, חולשת הקבוצה על כ-7,000 מ"ר בקומות העליונות של המגדל המשולש, במחיר של כמעט 30 דולר למ"ר (כולל דמי ניהול וארנונה) ובסה"כ כ-2.5 מיליון דולר לשנה.

פעולה מתוכננת נוספת היא איחוד ניהול הכספים של דיסקונט השקעות וכלל תעשיות, תחת המשנה למנכ"ל אי.די.בי וסמנכ"ל הכספים של הקבוצה, זהבית יוסף. זו האחרונה תמלא את מקומם של סמנכ"ל הכספים של דסק"ש, אורן לידר (המשמש גם כמשנה למנכ"ל החברה), וסמנכ"ל כלל תעשיות, גונן ביבר. השניים אינם צפויים לעזוב את הקבוצה, ככל הידוע.

במסגרת מהלכי ההתייעלות המתוכננים לחברות התפעוליות המשתייכות לקבוצת אי.די.בי, שם דנקנר, ככל הידוע, דגש על הטיפול בהבראת רשת השופרסל, שנקלעה למשבר חמור, שבין היתר, בא לידי ביטוי בהפסדים מתמשכים, שהסתכמו ב-22 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, כמו גם זעזועים בהנהלת החברה, שכללו עזיבת מנהלים בכירים (האחרון שבהם המנכ"ל מטעמו של דנקנר עצמו, יואל פלדשו).

שופרסל, המנוהלת כיום בידי אפי רוזנהויז (מנכ"ל) ואברהם ביגר (יו"ר), רשמה במחצית הראשונה של השנה ירידה של 6.6% בהכנסות תוך שהיא מדווחת על ירידה של 5.2% במכירות בחנויות זהות ושחיקה במכירות למ"ר. ההרעה בתוצאות שופרסל מיוחסת למיתון, לאבטלה הגואה ולתחרות עם רשתות דיסקונט מחד, ולמשגים קשים שנעשו ברשת בתקופת ניהולו של עמי סגיס, שעיקרם התרחבות בלתי מבוקרת.

בשופרסל כבר בוצעה תוכנית התייעלות במהלכה פוטרו למעלה מ-100 עובדי מטה ושופרו הסכמי הסחר, אך מתברר כי אין בהם די. הנהלת הרשת צפויה לאשר בימים הקרובים תוכנית להחזרת הקונים לחנויות הרשת מחד, ושיפור הסכמי הסחר שלה מאידך, לצד שורה של מהלכי התייעלות וחיסכון בהיקף של כ-100 מיליון שקל בשנה - כ-7% מההוצאות התפעוליות של הרשת כיום. במסגרת זו צפויה הרשת לסגור סניפים, להפחית את שכר הדירה בסניפים אחרים וכן להוזיל הוצאות ארנונה, חשמל, אבטחה, וניקיון.

חברה מרכזית נוספת מקבוצת אי.די.בי הסובלת מהמיתון במשק, ובענף הבנייה בפרט, היא מונופול המלט נשר (בה מחזיקה כלל תעשיות 75% מהמניות). באי.די.בי בוחנים כיום סגירת אחד משלושת המפעלים של נשר, בחיפה או בהרטוב. בכל מקרה, לא מדובר על מפעל רמלה של החברה.

אשר לאופציה שניתנה לקונצרן המלט האירי CRH לפני כשנתיים, להגדיל את חלקו בנשר עד סוף השנה ל-50% מהמניות, נודע כי בין הצדדים מתקיימים בימים אלה דיונים בנוגע למימוש האופציה. CRH, שהשקיעה 150 מיליון דולר ברכישת רבע ממניות נשר, מעונינת להגדיל את חלקה, אך מבקשת להפחית את מחיר האופציה, דבר לו מתנגדים באי.די.בי.

חברה מרכזית נוספת בסל ההשקעות של אי.די.בי בה צפויים שינויים מרחיקי לכת היא זרוע הנדל"ן אזורים, שגם בה, בדומה לשופרסל, פוטרו עובדי מטה רבים תוך הפחתת שכר הנשארים. אזורים צפויה להעתיק חלק ניכר מפעילותה אל מעבר לים, ובמסגרת זו דיווחה אתמול החברה על רכישת מבנה משרדים בלונדון ב-26 מיליון ליש"ט (193 מיליון שקל), בעיקר במימון של בנק אנגלי. איתן סורוקה, מנכ"ל החברה, אמר אמש, כי "העסקה היא חלק ממהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את הפעילות בחו"ל, על רקע השפל המתמשך המאפיין את ענף הנדל"ן המקומי".

אשר לפעילות הטכנולוגיה הענפה בקבוצת אי.די.בי, בוחנים דנקנר ושותפיו איחוד פעילויות המתנהלות כיום, בנפרד, תחת כלל תעשיות ואלרון. באשר לפרסומים אודות כוונותיו של דנקנר להגדיל את אחזקותיה של דסק"ש בחברת הסלולר סלקום למעל 25%, בהם היא מחזיקה כיום, הרי שמגעים ראשוניים שהתנהלו עם בעלי השליטה, בל סאות' והאחים ספרא, לא הבשילו לכדי מו"מ. לכן באי.די.בי ימשיכו לחפש פתרונות יצירתיים כדי להיחלץ מהסטטוס קוו, לפיו מחזיקה החברה מניות ללא יכולת השפעה אמיתית על ניהול סלקום ומהלכים פיננסיים, כמו חלוקת דיבידנדים.

על פי ההערכות, באי.די.בי לא מתכוונים לזנוח את העשייה הפיננסית הענפה המאפיינת את הקבוצה מאז רכש דנקנר את מניות השליטה. על הפרק עומדות הנפקות אג"ח נוספות בחברות המובילות, מימושים, אם השוק יאפשר, לצד השקעות חדשות, לצורך הרחבת ורענון פעילות הקבוצה. לא ניתן היה להשיג את תגובתו של דנקנר לידיעה.