קומסק תפסיק לשווק בארץ את מוצרי HP וקומפאק, שהיוו כ-50% מהכנסותיה

זאת בעקבות התחרות החריפה בתחום האחסון וההפצה * בעקבות הפסקת ההתקשרות, פיטרה החברה כ-6% מעובדיה * מנכ"ל החברה מעריך כי החברה תחזור להציג רווחים ברבעון הראשון של 2004

חברת קומסק הבורסאית, שבשליטת ניסים בראל, הודיעה לנציגי חברת HP בישראל על כוונתה להפסיק את הפצת מוצרי HP בארץ. החברה מסרה היום הודעה לבורסה על כך. בהתאם לכך, נכתב בהודעה, תחדל החברה בתקופה הקרובה להפיץ מוצרים מתוצרת HP ומתוצרת קומפאק, שנרכשה על-ידי HP, אך תפיץ את המלאי שנותר בידיה ממוצרי חברות אלו, בהיקף של כ-2.5 מיליון שקל.

הכנסות החברה ממכירת מוצרי HP וקומפאק הסתכמו בשנת 2002 בכ-93 מיליון שקל והגיעו במחצית הראשונה של 2003 ל-28 מיליון שקל. בשתי התקופות, היוו מכירות אלה כמחצית מכלל הכנסותיה של החברה וכ-62% מכלל הכנסותיה בתחום האיחסון וההפצה.

בעקבות הפסקת ההתקשרות עם חברת HP, פיטרה החברה 6% מכוח העבודה שלה, שעסק בעיקר בהפצת מוצרי HP בתחום האיחסון. קומסק הוסיפה כי היא בוחנת חלופות אחרות להתקשרות במקום הפצת מוצרי HP. הנהלת החברה הדגישה כי להפסקת ההתקשרות עם HP לא תשפיע לרעה על רווחיותה של החברה, פרט לירידה בהכנסות שלה.

"לא היה שום הגיון כלכלי להמשיך ולשווק את מוצרי HP בתנאים הנוכחיים" אמר היום ניסים בראל, מנכ"ל ובעליה של קומסק. "המטרה שלנו הינה לא להראות מחזור גבוה, אל להציג רווחים לבעלי המניות, אני מאמין שעם השלמת הצעד הנוכחי, נחזור להציג רווחים אם לא ברבעון הרביעי, אז בוודאות ברבעון הראשון של 2004. המטרה כעת לחזור לשיעור רווחיות גולמית כפי שהיו בשנים 99-00 - כ-45%."

קומסק סיימה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם הפסד של 1.6 מיליון שקל, לעומת רווח של 2.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות החברה הסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב-54 מיליון שקל, ירידה של 42.4% לעומת התקופה המקבילה. החברה ציינה בדו"חותיה כי הירידה בהכנסות נובעת בעיקר מירידה בהכנסות חטיבת מוצרי האיחסון וההפצה, ששיווקה ללקוחות שרתים ותוכנות גיבוי שליטה ובקרה.

החברה ציינה כי החל מהרבעון הרביעי של 2002 היא נוקטת מדיניות של הפסקת מכירת מוצרים שהרווחיות הגולמית ממכירתם נמוכה, על רקע התחרות הגוברת בתחום האיחסון וההפצה, שגרמה לשחיקת רווחיות הענף.

גם שיעור הרווח הגולמי של החברה ספג מכה קשה במחצית הראשונה של השנה והגיע ל-12.3%, לעומת 17.4% בתקופה המקבילה אשתקד. גם כאן מנמקת החברה את השחיקה ברווחיות הגולמית בירידת המחירים בתחום האיחסון וההפצה.

נתונים אלה מבהירים מדוע החברה מעריכה כי רווחיותה לא צפויה להיפגע כתוצאה מהפסקת ההתקשרות, וכי הנפגעת העיקרית מהפסקת הפצת מוצרי HP בישראל תהיה שורת המכירות של החברה.

מצבה הפיננסי של קומסק איתן. לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף כולל של 32.8 מיליון שקל, לעומת התחייבויות לזמן קצר מהבנקים בהיקף כולל של 14 מיליון שקל. הונה העצמי מסתכם ב-62.6 מיליון שקל ומהווה כ-76% מסך המאזן של החברה.

לעומת זאת, תזרים המזומנים של החברה הורע בששת החודשים הראשונים של השנה. התזרים מפעילות שוטפת היה שלילי והסתכם ב-5.3 מיליון שקל, לעומת תזרים חיובי בהיקף של 1.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.