השטרות העיראקים הודפסו בבריטניה

אתנן יפאני לקראת ביקור בוש: סיוע לעיראק בהיקף 1.5 מיליארד דולר, לשיקום תשתיות המים, החשמל והבריאות

שלטונות הכיבוש בעיראק הציגו היום (ד') שטרות עיראקים חדשים, כאשר את דיוקנו של סדאם חוסיין, הנשיא לשעבר, תופסות דמויות מההיסטוריה העיראקית.

השטרות, ב-6 ערכים שונים, החל מ-50 דינר (כ-4 סנט אמריקני), וכלה ב-25 אלף דינר, הודפסו בבריטניה על ידי החברה הבריטית דה לה רו ונחשבים מהיום להילך חוקי לצד השטרות הישנים עם דיוקן סדאם.

לרשות אזרחי עיראק תינתן ארכה של 3 חודשים על מנת להמיר את השטרות הישנים שברשותם, הנושאים את דיוקנו של סדאם, בשטרות החדשים, ביחס של אחד לאחד.

המטבעה הבריטית דה לה רו, הודיעה בחודש שעבר לבעלי המניות כי תרשום במחצית הראשונה של השנה רווח בעקבות הצלחתה לספק את הדינרים העיראקים החדשים לעיראק, לפני המועד המוסכם בחוזה.

מסיבות ביטחוניות, דה לה רו איננה חושפת בדרך כלל פרטים על חוזים שהיא חותמת עם גורמים שונים, אך מעורבותה בעיראק נחשפה בחודש יולי על ידי פול ברמר, המושל האמריקני של עיראק.

בהודעת המטבעה המסחרית הגדולה בעולם, נאמר: "המשלוחים (לעיראק) החלו ומשלוחים נוספים בהיקף משמעותי יותר צפויים להתבצע במחצית הראשונה". דה לה רו, היתה במקור צפויה לראות את פירות החוזה עם שלטונות הכיבוש בעיראק במחצית השנייה של השנה.

על פי הערכת אנליסטים, חוזה השטרות העיראקיים החדשים יניב לחברה הכנסות בהיקף של 8 מיליון לירות סטרלינג. תחזית הרווח השנתית של החברה עומדת על 39 מיליון ליש"ט.

החוזה העיראקי היטיב מאוד את מצבה של החברה, לאחר שהרווח השנתי האחרון שלה ירד במחצית כמעט והסתכם ב-48.1 מיליון ליש"ט. תחזית עגומה לחברה (טרם החוזה העיראקי) אילצה אותה בתחילת השנה לפטר 300 מעובדיה.

יפאן הודיעה היום (ד') רשמית כי תעניק סיוע בהיקף של 1.5 מיליארד דולר לשיקומה של עיראק בתחומי המים, החשמל, הבריאות ותשתיות אחרות, הודיע דובר הממשלה, יאסוהו פוקודה.

פוקודה, שדיבר במסיבת עיתונאים בבוקר, אמר כי הסיוע מיועד לשנת 2004, והוסיף כי סיוע כספי נוסף לעיראק לאחר 2005 יהיה בצורה של הלוואות.

יפאן, התלויה במזרח התיכון ב-90% מייבוא הנפט שלה, תעשה שימוש בתקציב הסיוע הרשמי לצורכי פיתוח, על מנת לממן את הסיוע לעיראק ואין בכוונתה להנפיק לשם כך איגרות חוב חדשות, אמר פוקודה. ההודעה היפאנית הבוקר באה לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש ביפן, מחרתיים, במהלכו ייוועד עם ראש הממשלה, ג'וניצ'ירו קויזומי.

"נעשה כמיטב יכולתנו על מנת לשמור על מסגרת תקציב הסיוע, אבל אם ייווצר מצב שלא נוכל לשמור על מסגרת התקציב, נתמודד עם כך", אמר פוקודה לעיתונאים. "העמדה הבסיסית היא שאין בכוונתנו להנפיק אגרות חוב חדשות" למימון הסיוע.

הממשלה בטוקיו תחליט על הסך הכולל של הסיוע לעיראק שיתפרס על פני 4 שנים עד 2007, סמוך לכינוסה של הוועידה הבינלאומית לשיקומה של עיראק, שתתכנס במדריד ב-23 לחודש למשך יומיים, אמר פוקודה.

בתוך כך אמר קויזומי היום לעיתונאים כי אין בכוונת יפאן לגבש תקציב נוסף למימון הסיוע לעיראק. קויזומי אמר כי הממשלה תנסה לשאת בהוצאות על ידי קיצוץ בתקציבי כל משרדי הממשלה. הוא הוסיף כי ידון בסיוע היפאני לעיראק עם הנשיא בוש בביקורו הנוכחי.

פוקודה אמר שיפאן הודיעה לארה"ב לגבי תוכניות הסיוע שלה לעיראק, והוסיף כי ארה"ב טרם הגיבה על כך. יפאן הודיעה בתחילת השנה על מענק של 100 מיליון דולר לעיראק כסיוע חירום, שמתוכו כבר הועברו לעיראק 86 מיליון דולר, מסר משרד החוץ בטוקיו.