פרופ' רפי ביאר וחלק מיזמי חברת אינסטנט עומדים להשלים פיתוח רובוט שיבצע צינתורי לב

מדובר במערכת רובוטיקה שאמורה לבצע צינתורי לב ולהחליף את מגע הידיים; הכוונה היא להפחית בדרך זו את הקרינה במהלך צינתורים, אליה חשופים הרופאים

פרופ' רפי ביאר, דיקאן הפקולטה לרפואה בטכניון ולשעבר מהבעלים של חברת אינסטנט, מגלה, כי הוא וחלק מהיזמים שהיו שותפים להצלחת אינסטנט, עומדים להשלים פיתוח רפואי בעל פוטנציאל גדול יותר מזה של אינסטנט.

בראיון נדיר עימו, שמתפרסם היום (ה') במוסף "כסף", מגלה ביאר, כי מדובר במערכת רובוטיקה שאמורה לבצע צינתורי לב ולהחליף את מגע הידיים. הכוונה היא להפחית בדרך זו את הקרינה במהלך צינתורים, אליה חשופים הרופאים.

ביאר, שהחזיק כ-10% ממניות אינסטנט, מחזיק ב-25% ממניות החברה המפתחת את מערכת הרובוטיקה, NAVICATH. עימו שותפים אחיו, ד"ר מוטי ביאר, המהנדס אורן גלוברמן, החממה ליזמות של הטכניון, בית החולים רמב"ם ומוסד הטכניון למחקר ופיתוח. ביאר מסרב לגלות מיהם היזמים האחרים בחברה, שלדבריו, מבקשים לשמור על סודיות.

אינסטנט נמכרה בשנת 1996 לחברת הענק האמריקנית מדטרוניקף, תמורת כ-250 מיליון דולר. זו היתה אחת העיסקאות הגדולות ביותר, במסגרתה נמכרה חברת סטארט-אפ ישראלית למשקיע זר.

לדברי ביאר, רובוט הצינתורים יכול להיות מוכן לשיווק מסחרי תוך כשנתיים. "אני חושב שמדובר בפוטנציאל מסחרי גדול בהרבה מזה של אינסטנט", הוא אומר.

לדבריו, כבר נעשה ניסוי מוצלח בבעלי חיים, אך עדיין יש שאלות מסחריות משמעותיות, כמו למשל, האם רופאים וחולים יסכימו לוותר על המיומנות שיש לביצוע צינתור באמצעות ידיים אנושיות.

יצוין, כי רובוטים לצורך ניתוחי לב כבר נמצאים בניסיונות במספר מקומות בעולם, אך זהו ניסיון ראשון לפתח רובוט לביצוע צינתורים.

לדברי ביאר, הפיתוח החדש הוצג בכנס בתחום הצינתורים, שהתקיים בספטמבר השנה בארה"ב. הוא מעריך את השוק האמריקני של מוצר זה בכ-250 מיליון דולר בשנה.

לדבריו, השותפים בחברה החדשה מחפשים שותף אסטרטגי גדול, כלומר אחת החברות הגדולות בעולם בתחום המכשור הרפואי, וכבר מתנהלים מגעים ראשוניים בנושא.