המדינה תסכים לפצל את צים ולוותר על מניית הזהב לגבי רוב פעילותה

אם במסגרת ההפרטה ידרוש זאת הרוכש, תפוצל צים לחברה שתפליג לישראל ולחברה ליתר הקווים

האחזקות הממשלתיות (50%) בחברת הספנות צים יוצעו שוב למכירה - בפעם הרביעית בשנים האחרונות - בתקופה הקרובה. כך החליטה היום (ג') ועדת השרים לענייני הפרטה. זאת, אחרי שהחליטה להגמיש את אחד מסעיפי המכירה.

הסעיף המגמיש קובע, כי ניתן יהיה ליצור מצב שמניית הזהב של המדינה לא תחול על כל פעילות החברה, אלא רק על חלק ממנה. עד היום, נושא מניית הזהב היה תנאי בל יעבור מבחינת המדינה לגבי כל פעילות החברה.

מחצית ממניות צים נמצאות בידי החברה לישראל, שבשליטת אחים עופר. צים היא חברת הספנות הגדולה ביותר בישראל ואחת מ-10 הגדולות בעולם בתחום המכולות.

מנהל רשות החברות הממשלתיות, אייל גבאי, אמר ל"גלובס", כי ועדת השרים החליטה לאשר את הצעת שר האוצר, בנימין נתניהו, להסמיך אותו ואת שר התחבורה, אביגדור ליברמן, לאשר את פיצול חברת צים לשני תאגידים נפרדים, אם הדבר יידרש על-ידי הרוכש, וזאת כדי לקדם את ההפרטה.

המטרה היא ליצור מצב בו חברה אחת מתמקדת בהובלה ימית מישראל ואליה (צים ישראל) ואילו החברה השנייה מתמקדת בתחום הספנות וההובלה הימית הבינלאומית (צים בינלאומי).

מניית הזהב של המדינה תחול רק על החברה בעלת הפעילות הישראלית, ואילו החברה הבינלאומית תהיה משוחררת מכל מעורבות ממשלתית. המדינה מבקשת להשאיר מניית זהב בפעילות הישראלית, כדי להבטיח אינטרסים בטחוניים חיוניים.

לדברי גבאי, "סוגיית מניית הזהב היתה אחת הבעיות העיקריות שמנעה עד כה את הפרטת צים. אין שום סיבה שמניית הזהב תחול גם על הפעילות הבינלאומית, שאין לה שום קשר לישראל".

גורמים ממשלתיים אומרים, כי בעקבות ההחלטה יוכל רוכש החברה לשתף גורמים בינלאומיים שונים, ללא הגבלה, בעסקיה השוטפים.

לדברי גבאי, רשות החברות מבצעת כעת עידכון של הערכות השווי של צים בטרם יפורסם המכרז פעם נוספת. לדברי גבאי, בחברה שתטפל בקווים הישראלים, ייכללו 18 מתוך 80 האוניות שנמצאות כיום בבעלות או בהפעלת צים. הרוכש יוכל בעתיד להפחית את מספר האוניות בקו ל-11.

פעילות צים במישור הבינלאומי מהווה 90% מפעילותה, ועל כן מניית הזהב תחול על חלק קטן של פעילות צים הנוכחית.

בעבר היו עוד סוגיות שהיקשו על מכירת מניות הממשלה בצים. לחברה לישראל היתה זכות סירוב ראשונה ל מניות המדינה, והדבר הרתיע חלק מהרוכשים הפוטנציאליים של מניות המדינה. בעקבות כך, הסכימה לפני שנה החברה לישראל לוותר על זכות הסירוב, אם כי היא יכולה לחדש אותה בכל שלב בעתיד.

כמו כן נותר בעינו, מנגנון של TAG ALONG, שמשמעותו: החברה לישראל יכולה להשוות את ההצעה שמגיש הרוכש במכרז ולרכוש גם את מניות המדינה. כמו כן, יכולה החברה לישראל לחייב את רוכש מניות הממשלה לקנות את מניותיה בצים, על-פי השווי שבו רכש את מניות המדינה.