הדולר עולה קלות במסגרת המסחר באופציות לרמה של 4.50 שקלים

[ למרכז המט"ח של גלובס ] בנק לאומי: צפוי פיחות זוחל בדולר עד לסוף השנה

המטבע האמריקני עולה קלות במסגרת המסחר באופציות ונסחר ברמה של 4.50 שקלים, לעומת היציג ברמה של 4.492 שקלים. נציין, כי היקפי המסחר נמוכים יחסית.

בבנק לאומי מציינים, כי ההערכות בשוק הן כי הנגיד ימשיך להפחית את הריבית גם בחודשים הקרובים. מגמה זו תומכת בהמשך התחזקותו של הדולר ועל כן צפוי פיחות זוחל עד סוף השנה. "בניגוד לעליה זו בשערו של הדולר בשבועיים האחרונים, עדיין ממשיכה להירשם ירידה בנפח המסחר בעסקות המט"ח המאפיינת את החודשים האחרונים. במהלך חודש אוקטובר השנה נרשם נפח המסחר היומי (לא כולל עסקות החלף) כמעט הנמוך ביותר בשלושת השנים האחרונות ובממוצע יומי עמד על 565 מיליון שקל, זאת בהשוואה לממוצע מתחילת השנה של יותר מ-750 מיליון שקל, כלומר, ירידה של כ-25%".

הרמות הנמוכות אליהן הגיע נפח המסחר מצביעים על חוסר העניין של המשקיעים בשוק המט"ח, ובין הסיבות לכך ניתן לציין, אולי, את העניין הרב שריכזו סביבם שוק המניות והשוק הסולידי בתקופה האחרונה, כשמנגד שער הדולר דישדש במקום ונשאר כמעט ללא שינוי במהלך שלושת חודשי המסחר האחרונים (להוציא את התקופה האחרונה, שלאחר פרסום מדד המחירים לצרכן).

ירידה של 338 מיליון שקל ביתרות המט"ח של ישראל באוקטובר

יתרות מטבע החוץ של ישראל ירדו בחודש אוקטובר ב-338 מיליון דולר, והסתכמו ב-24.43 מיליארד דולר, מדובר בקיטון של 1.4%. בנק ישראל מסר היום (א`) כי הירידה ביתרות המט"ח בחודש שעבר נבעה מרובה משתי סיבות: משיכות הממשלה למימון פעולותיה בחו"ל ומהקטנת פיקדונות המט"ח של הבנקים בבנק ישראל. יצוין, כי בינואר-אוקטובר 2003 גדלו יתרות המט"ח ב-755 מיליון דולר, עלייה של 3.2%. מגמת הגידול ביתרות צפוייה להימשך בחודשיים הקרובים וב-2004, עם קבלת הסיוע הכלכלי האזרחי מארה"ב (כ-800 מיליון דולר בנובמבר) וגיוס 1.2 מיליארד דולר נוסף מכספי הערבויות האמריקניות (עד סוף דצמבר).

כן נמסר על יציבות בנפח המסחר הכולל במטבע חוץ של הבנקים והמוסדות הפיננסים הזרים הפועלים בארץ, ברמה של 21.3 מיליארד דולר, בדומה לספטמבר. 89% מפעילות הבנקים הזרים היתה במכשירי הגנה מפני שינויים בשער החליפין (עיסקאות החלף) ורק 11% בעיסקאות מזומן.