ברק: צריך יועץ שלא מתכופף

נשיא ביהמ"ש העליון התבטא כי מי שייבחר, צריך להיות אדם שיוכל לשכוח כמעט את כל עברו: את כל ההיכרויות, את כל הקשרים, את כל החברויות, העסקים

נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק, מוטרד אולי יותר מהרבה אחרים, מזהותו של היועץ המשפטי לממשלה העתידי. מבחינה פורמלית, לברק אין אמירה בכל הנוגע למינוי יועץ משפטי לממשלה; מעשית, סביר שעמדתו נחשבת.

ברק התבטא באחרונה באוזני ידידים, כי מי שייבחר, צריך להיות אדם חזק, שלא מתכופף, ושיוכל לשכוח כמעט את כל עברו: את כל ההיכרויות, את כל הקשרים, את כל החברויות, העסקים.

מי כמו ברק יודע כמה זה הכרחי לתפקיד: הוא בזמנו עשה היסטוריה, כשבהיותו היועץ המשפטי לממשלה, החליט להעמיד לדין את לאה רבין ז"ל, בפרשת חשבון הדולרים. למרות כל הלחצים הפוליטיים.

היועץ המשפטי הבא, לדעתו של ברק, צריך להיות מאותו חומר: שלנגד עיניו הקייס המשפטי, ורק הוא, ושום דבר לא מעבר לזה. ולא משנה אם מושא החקירה הוא ראש ממשלה, חבר קרוב, או קרוב משפחה.

גם הוועדה תיקח את העניין הזה בחשבון. העובדה שלמועמד מסוים יש היכרויות וקשרים עסקיים רחבים, לא תפגום בסיכויי מועמדותו, אם חברי הוועדה יגיעו למסקנה שמדובר באדם בעל חוט שידרה, שאינו מתכופף בפני אנשי שררה. מנגד, אדם שהיה מרבית חייו במערכת הציבורית, ולכן גם מרחב ההיכרויות או הקשרים העסקיים שלו מצומצם יחסית, אך הוא מוכר כאדם חלש - סיכוייו להיבחר קלושים.

בימים האחרונים נכנס למירוץ עו"ד יורם טורבוביץ', כמועמדו של שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד. טורבוביץ', לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, היה בעבר עוזר הוראה של ברק. חוץ מזה, הוא היה, יחד עם עו"ד רם שמגר, בנו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר, ועם עופר נמרודי, המו"ל של מעריב, מתמחה בבית המשפט העליון, אצל מרים בן-פורת.

טורבוביץ', על אף גילו הצעיר, הספיק כבר לצבור די ממון, כדי שהעניין הכלכלי לא יטריד אותו; מעבר לזה, יש לו אלטרנטיבות. זה אומר, שאם ייבחר לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - טוב. ואם לא - גם טוב.

לעומת זאת, מבחינתו של זהר, הכניסה של טורבוביץ' למירוץ משנה קצת את התמונה: להיות מועמד יחיד, זה הרבה יותר קוסם מאשר להיות מועמד משותף.

ואילו חברי הוועדה לאיתור יועץ משפטי לממשלה, עדיין לא החליטו, אם יגישו לממשלה מספר שמות של מועמדים, או יתייצבו מאחורי מועמד אחד.