אי.די.בי פיתוח מכרה ליו.בי.אס 2.81% מדסק"ש תמורת 135 מיליון שקל

אי.די.בי. פיתוח שתרד לאחזקה של 68.7% בדסק"ש, תרשום ברבעון הרביעי רווח הון של 60 מיליון שקל בעקבות העיסקה

נוחי דנקנר ממשיך לממש אחזקות בקבוצת אי.די.בי. היום מכרה אי.די.בי פתוח 2.81% ממניות דיסקונט השקעות לבית ההשקעות UBS, בהיקף של 135 מיליון שקל. המניות נמכרו ליו.בי.אס לפי שער מניה של 106 שקלים, הנמוך ב-3.6% ממחיר הפתיחה של המניה בבורסה. ככל הנראה, בנק ההשקעות רכש את המניות לעצמו ולתיקי לקוחותיו, ולא על מנת להפיצן בשוק. בבנק ההשקעות סירבו להתייחס לנושא.

העיסקה תניב לאי.די.בי. פיתוח רווח הון של 60 מיליון שקל שירשם בדו"חות הרבעון הרביעי. בעקבות העסקה תרד החזקתה של אי.די.בי פיתוח ל-68.7% בדסק"ש. דסק"ש מהווה אחת מזרועות האחזקה העיקריות של הקבוצה, עם פורטפוליו שכולל חברות כמו סלקום, תבל, שופרסל, סאיטקס ועוד.

בעקבות העסקה, נרשם היום מחזור ער במניות דסק"ש בבורסה תוך ירידות שערים. על פי ההערכות, למרות שהמניות נרכשו לתיקי הנוסטרו והלקוחות של UBS, אין זה מן הנמנע כי לפחות חלק מהחבילה תעשה לבסוף את דרכה לשוק הפתוח.

ההפצה היום של מניות דסק"ש היא נדבך נוסף בשרשרת המימושים של נוחי דנקנר, מאז רכש את השליטה בקבוצת אי.די.בי. קדמו לכך מימושים בבנק דיסקונט, שהאחרון בהם התבצע בשבוע שעבר, ולראשונה בהיסטוריה מחק את אי.די.בי מרשימת בעלי העניין בבנק ממנו הוקמה. מימושים נוספים נעשו בכלל ביטוח (על ידי אי.די.בי פיתוח) ופרטנר (על ידי אלרון).

בנוסף למימושי האחזקות, ביצעו החברות השנות בקבוצת אי.די.בי שורה של גיוסי הון מהשוק המוסדי באמצעות הנפקת אג"ח, כשבין המנפיקות נכללו אי.די.בי אחזקות עצמה, אי.די.בי פיתוח, דסק"ש, אזורים ועוד.

לכל המהלכים הללו תכלית ברורה - לקצר את המנוף הפיננסי הענק שלקח על עצמו נוחי דנקנר על מנת להשתלט על הקונצרן הגדול בבורסה התל אביבית. כזכור, דנקנר ושותפיו (יצחק מנור ואברהם לבנת) שילמו 434.9 מיליון דולר תמורת 51.7% ממניות אי.די.בי אחזקות, בעסקה הגדולה שנרשמה השנה בתל אביב.

עסקת הענק מומנה באמצעות הון עצמי של הרוכשים, ובעיקר באמצעות הלוואות בהיקף כולל של 223 מיליון דולר, שגייסו הרוכשים בעיקר מבנק לאומי ומקבוצת הפנסיה מבטחים בהלואות ארוכות טווח. עם ביצעו העסקה ברור היה שנוחי ושותפיו ינסו לפעול מהר ככל האפשר על מנת לנצל את המשאבים האדירים של הקבוצה בכדי להחזיר חלק מנטל החוב שלקחו על עצמם.

אבל נוחי לא נעצר במהלכים הפיננסים, וכעת הוא נערך גם להבראת הקבוצה, שבשנים האחרונות מייצרת הפסדי ענק הן בשל ירידת ערך השקעותיה בבורסה, והן בשל הרעה במצבן העסקי של חלק מהחברות.

על הצעד המשמעותי הראשון הכריזה שופרסל בשבוע שעבר - מי שהייתה פרת מזומנים שמנה עד לפני כשנתיים, ובשנה האחרונה מייצרת הפסדים כבדים בשל המיתון במשק. שופרסל הכריזה על סגירת 18 סניפים ופיטוריהם של 480 עובדים (כ-5.5% ממצבת כוח האדם של הרשת), במהלך שיביא להפרשה של 60-70 מיליון שקל בדוחות הרבעון השלישי.

בשוק ההון סבורים כי המהלך ששופרסל הכריזה עליו הוא יריית הפתיחה לקראת תוכנית ההבראה המקיפה שמגבשת ההנהלה (כשנוחי דנקנר מעורב בכל הנעשה בחברה), וכי צפויים צעדים נוספים במטרה להחזיר את החברה לרווחיות ולצמיחה בתוך מספר רבעונים.

נוחי לא מתכוון לעצור בשופרסל. לפני כחודש חשפנו ב"גלובס" שורה של מהלכים נוספים שצפויה החברה לבצע בטווח הקרוב, הכוללים איחוד מטות של 4 זרועות האחזקה של הקבוצה (אי.די.בי אחזקות, פיתוח, דיסקונט השקעות וכלל תעשיות), סגירת אחד מ-3 מפעלי המלט של נשר, איחוד פעילותיות ההיי טק ועוד.

צעדים נוספים בוצע בשבועות האחרונים, עם הנפקות האג"ח לשוק המוסדי שביצעו דסק"ש (בשבוע שעבר, במהלך בו גויסו 250 מיליון שקל) ואזורים (שגייסה שלשום 160 מיליון שקל). בשוק מעריכים כי הגיוסים הללו אינם סוף פסוק, וכי בנות הקבוצה השונות עשויות לצאת במהלכים דומים גם בעתיד הקרוב.