מיכאל איתן יפרסם בעוד 60 יום מסקנותיו בפרשת מזרחי

הנגבי: "הנושא מספיק סבוך והוא גורם למתח ולמועקה במשטרה כמו במשרד המשפטים ובציבור, ומבחינתנו חשוב ביותר שהתהליך יגיע לסיומו מהר ככל האפשר"

השר לבטחון פנים, צחי הנגבי, הופיע היום (ד') בוועדת החוקה במקום מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב שלמה אהרונישקי, שהוזמן להשמיע את עמדתו בנושא ראש אגף החקירות, ניצב משה מזרחי.

הנגבי הלך בעקבות שר המשפטים, יוסף לפיד, שהחליט בסוף השבוע שעבר להופיע בוועדה במקום הפרקליטות אשר דחו את המלצת היועץ המשפטי לממשלה לשקול להדיח את מזרחי.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), השמיע בהקשר זה קריאה אחרונה לשרים להתיר את הופעת הבכירים. כפועל יוצא מסירובם, מתגבשת בוועדה יוזמה לתקן בהקדם את תקנון הכנסת, כדי לחסל את המפלט החוקי המאפשר לשרים להופיע במקום עובדי משרדיהם שהוזמנו לוועדה בכנסת.

הנגבי ביקש היום פסק זמן של מספר שבועות כדי להשיב על 16 השאלות בשאלון שאיתן שלח לו אתמול. השאלון נוגע ב-10 נושאים הקשורים לפרשה, ביניהם הטעיית הכנסת והציבור, אישור הפרקליטות לביצוע האזנות הסתר הלא חוקיות, מתן עדויות שקר ושיבוש הליכי חקירה, תיפקוד ראש אגף החקירות דאז, ניצב יוסי סדבון, האזנות סתר בחקירות מפלגתיות אחרות, והאם קציני משטרה ביצעו עבירות פליליות או עבירות משמעת.

איתן הגביל את הנגבי בזמן, בהודעה שהוועדה תפרסם את סיכומיה בפרשה בעוד 60 יום.

הנגבי אמר, שקיימת תמימות דעים בינו למפכ"ל לגבי הופעותיהם בוועדה. זאת, מאחר שהמפכ"ל אמור להמליץ בפני השר איך ליישם את דו"ח רובינשטיין, והשר אמור לשקול את ההמלצה ולהחליט אם לאמץ את ההדחה. לפיכך, אמר הנגבי, חשבו שניהם, כי לא ראוי להם כרגע לקחת חלק בדיונים שנערכים בפורום פוליטי.

"הנושא מספיק סבוך והוא גורם למתח ולמועקה במשטרה כמו במשרד המשפטים ובציבור, ומבחינתנו חשוב ביותר שהתהליך יגיע לסיומו מהר ככל האפשר", אמר הנגבי. "מדובר בדיני נפשות שאי אפשר לנהוג בהם בחופזה.

"הסיבה היחידה שהמפכ"ל לא מופיע, היא שהוקמה על ידו ועדה מסייעת לגיבוש עמדתו לשר, ולא רצוי שישמע בינתיים דעות פוליטיות. לכן אני כאן, לא כמטייח או בתפקיד השר שחייב בכבוד הכנסת".

על דברים אלה הגיב איתן באומרו, שניתן לעקר את סמכות הכנסת אם אומרים שדיוניה פוליטיים ובכך אפשר בעצם גם לפזר אותה. הוא ציין, שדיוני הוועדה שלו נוטים יותר לכיוון החוק והמשפט, ובכל היבט אחר היא מרסנת את עצמה.

ח"כ יוסי שריד (מרצ) אמר, שדרכו של איתן אמנם רצופה כוונות טובות, אבל עליו לשים לב לאינטרס הקולקטיבי של השרים לגונן זה על זה, תוך עיוות חריף של התמונה.

גם ח"כ אופיר פינס (עבודה) אמר, שהכוונות הטובות של איתן לא משיגות את מטרתן. "שר המשפטים, כבעל דעה הפוכה מזו של פרקליטת המדינה, לא יכול לייצג אותה ואסור לוועדה לוותר על הופעתה. אחרת הדיון יהיה מוטה לצד הממשלתי, ויהפוך לבית דין שדה של מזרחי".