המסחר במט"ח: הדולר התחזק 0.4% - בהמתנה למדד; השער היציג נקבע על 4.525 שקלים

[ למרכז המט"ח של גלובס ] האירו עלה 1.2%, לרמה של 5.332 שקלים

מסחר רגוע יחסית התנהל היום (ו') בשוק המט"ח, בהמתנה לפרסום מדד המחירים באוקטובר הצהריים.

הדולר התחזק היום ב-0.4%, והשער היציג נקבע על 4.525 שקלים. האירו עלה 1.2%, לרמה של 5.332 שקלים. סל המטבעות עלה 0.65% ושערו נקבע על 5.0096 שקלים.

מדד חודש אוקטובר צפוי לעלות ב-0.1%. כך עולה מסקר תחזיות האינפלציה החודשי של "גלובס". כזכור, בחודש ספטמבר הפתיע המדד כאשר רשם ירידה של 0.5% בעוד ממוצע התחזיות עמד על עלייה של 0.4%. מתחילת השנה נרשמה במשק אינפלציה שלילית של 1.5%, ועל פי ההערכות, לראשונה בהיסטוריה, שנת 2003 תסתיים עם אינפלציה שלילית שתנוע קרוב לרמה של כ-1%.

טווח התחזיות של בתי ההשקעות השונים למדד אוקטובר צר יחסית ונע בין מינוס 0.1% ל-0.4%, ואילו בחודש נובמבר חוזים האנליסטים כי המדד ירשום עלייה זהה לזו של אוקטובר. כפי שזה נראה כיום, מדד ספטמבר הוא המדד השלילי האחרון השנה וברבעון האחרון (חודשים אוקטובר-דצמבר) צפויה להירשם אינפלציה חיובית של כ-0.5%.

אמיר אייל, מנכ"ל אינפיניטי גרופ, מעריך כי מדד אוקטובר ירד ב-0.1% (הטווח התחתון של התחזיות). "אני חושב שהמיתון במשק עדיין עמוק והוא זה שלמעשה מכתיב את המחירים. המיתון בביקושים כל הזמן לוחץ את המחירים כלפי מטה. אני חושב שהיציבות היחסית של הדולר מאפשרת למעשה לפקטור של הביקושים להיות דומיננטי, ולכן לדעתנו המחירים עדיין עומדים ואפילו בחלק מהסקטורים יורדים.

לאומי: התחזקות הדרגתית בדולר עד סוף השנה

"בשבוע החולף התנהל מסחר תנודתי שאינו אופייני לשוק המט"ח בחודשים האחרונים, זאת על רקע הציפיות לפרסום מדד המחירים לצרכן ועל רקע המסחר הסוער והתנודתי בבורסה לני"ע בת"א". כך כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק המט"ח.

"במחצית הראשונה של השבוע רשם הדולר עליה של כ-1% במצטבר, כשברקע מימושים בבורסה לני"ע. עליה זו, קוזזה במהלך המחצית השניה של השבוע בכ-0.7% , בעוד בשוק ההון היינו עדים לעליות שערים חדות בהיקפי מסחר גבוהים.

"בסיכום שבועי רשם הדולר עליה מצטברת של כ- 0.3% ושערו היציג של הדולר נקבע על רמה של 4.507.

"חוסר עניין ליווה את המסחר בשוק המט"ח בתקופה האחרונה. ניתן היה לגזור זאת מנפחי המסחר הנמוכים שנרשמו בחודשים האחרונים בנוסף ליציבות היחסית שאפיינה את שער הדולר. אך לא כך היו פני הדברים בשבוע האחרון שרשם מסחר תנודתי יותר במקביל למסחר הסוער בשוק המניות.

"נשאלת השאלה כיצד ניתן להסביר את השינוי שחל במסחר בדולר ?

"אחד ההסברים שניתן לספק הוא הירידה באטרקטיביות באפיק השקלי כתוצאה מהורדת הריבית המוניטרית בחודשים האחרונים וצמצום פערי התשואות בין ישראל לארה"ב, אלו גורמים למעבר של משקיעים מאפיק השקלי לאפיקים אלטרנטיביים - אפיק מט"חי ושוק המניות, ובעיקר מעבר של משקיעים המוכנים ליטול על עצמם סיכון גבוה יותר.

"את כניסת המשקיעים לאפיקים אלטרנטיבים אנו רואים בשבועות האחרונים דרך שוק המניות בעוד שבשוק המט"ח המשיך להתנהל מסחר רדום להוציא את השבוע האחרון. לכן נשאלת שאלה נוספת: מדוע ההתעוררות החלה רק בשבוע האחרון?

"התשובה לכך אינה חד משמעית. עם זאת, ניתן לומר שלאור היציבות היחסית במצב הביטחוני-מדיני והעברת התקציב בכנסת בקריאה ראשונה, שני אלה "שמרו" על היציבות בשער הדולר בשבועות האחרונים.

"אך הצפייה להורדת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל בשיעור משמעותי כתוצאה מפרסום מדד אוקטובר ביום שישי הקרוב, ולשחיקה נוספת בתשואה של האפיק השקלי מול האפיק הדולרי, תומך בהמשך התחזקות הדולר ושוק המניות בטווחים הקצרים.

"שתי השפעות נוספות היו השבוע על התחזקות הדולר: עליית תשואות אגרות החוב בחו"ל- שהגיעו לתשואה של כ-4.44% והעלו את אטרקטיביות אפיק זה. כמו גם הפרסומים בתקשורת על אפשרות להקדמת השוואת שיעורי המס בין ני"ע ישראלים לזרים.

"לאורך זמן, הדולר מגיב למספר רב של גורמים, ביניהם ניתן למנות את התנהגותו של הדולר מול מטבעות אחרים בעולם, סביבת האינפלציה והריבית המוניטרית שגוזרת בין היתר גם את פערי הריביות בין ישראל וארה"ב והמצב הגיאופוליטי והכלכלי. גורמים אלו אינם משפיעים רק על שוק המט"ח הם משפיעים לרוב גם על שוק המניות ולכן כאשר משווים את שוק המט"ח לשוק המניות ניתן לראות שלאורך זמן השווקים פועלים בכיוונים הפוכים, כצפוי.

"אין מניע שאלו ינועו באותו הכיוון, בטווחים הקצרים, בייחוד על רקע שקט יחסי באזורינו והמשך שחיקת התשואות באפיק השקלי".

"במבט לעתיד", חותמים כלכלני לאומי, "אנו צפויים לראות התחזקות הדרגתית בדולר עד סוף השנה. התחזקות זו תקבל תמיכה משילוב של מספר גורמים, בניהם: המשך מדיניות בנק ישראל להפחתת הריבית על רקע הציפיות למדדים נמוכים, ו/או לחילופין במידה ותרשם החמרה נוספת במצב הביטחוני-מדיני.

"לפיכך, אנו ממליצים ללקוחות לשמור על הרכיב המט"חי, בעיקר כמרכיב ביטוחי בתיק ההשקעות".