מט"ח: שערו היציג של הדולר ירד 0.6% לרמה של 4.491 שקלים

[ למרכז המט"ח של גלובס ] האירו היציג רשם זינוק חד של 0.89% לרמה של 5.356 שקלים

שערו היציג של הדולר נחלש היום (ד') לרמה של 4.491 שקלים - צניחה של 0.6% לעומת שערו היציג אתמול (ג'). האירו לעומת זאת, זינק בשיעור חד של 0.89% ונסחר בין הבנקים סביב רמה של 5.356 שקלים.

המסחר בדולר נפתח הבוקר ברמות של 4.5120 שקלים לדולר לאחר שאתמול, בשעות הערב ,נרשמו היצעים מצד המגזר העסקי, שמכר מט"ח כנגד שקלים, לאור התחזקות המטבעות השונים בעולם (יורו, פר"ש וכד'…).

עם פתיחת המסחר נרשמו היצעים מצד המגזר הבנקאי ושער הדולר ירד לרמות של 4.482 שקלים לדולר. עד שעות הבוקר המאוחרות נרשם מסחר ער תוך תנודתיות קלה ובהיקפים בינוניים. בבנקים מעריכים כי ציפיות להורדת ריבית בשבוע הבא עשויות למנוע מהדולר מלהחלש באופן משמעותי מתחת לרמה ה-4.50 שקל לדולר.

בריחת ההון מארה"ב מהווה גורם ראשון בהחלשות החדה של הדולר. בחודש ספטמבר הסתכמו השקעות הזרים בארה"ב ב-4.2 מיליארד דולר, זאת לעומת רמה של כ-50 מיליארד דולר בחודש אוגוסט. הנתון מצטרף לנתוני הגירעון של הממשל הפדרלי אשר ממשיכים לתמוך בהחלשותו של הדולר.

בזירה המקומית, זכינו אמש לנתון התמ"ג לרבעון השלישי, אשר הפתיע את הכלכלנים המקומיים. העליה בשיעור של 2.7% הייתה גבוהה מהצפוי, ותגובת שר האוצר שדיווחה על "סוף המיתון" גררה אחריה גל של תגובות מהמערכת הפוליטית והכלכלית.

גם לידיעות הזורמות באשר ל"הודנה" קרובה, השפעה מכרעת על התחזקות השקל. עפ"י הפירסומים, משלחת מצרית תגיע היום (ד') לעזה כדי לנהל מו"מ עם נציגי הארגונים הפלסטינים ולהעניק להם הזמנות לדיאלוג חדש על הפסקת אש, שיתקיים בקהיר. מדובר במאמץ המשמעותי ביותר בתקופה האחרונה להביא לרגיעה בשטחים.

עד כה ידוע, כי חמישה ארגונים פלסטינים הסכימו לדון ב"הודנה": הפתח, חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, החזית העממית והחזית הדמוקרטית. ההערכה היא כי השיחות בקהיר יתקיימו לאחר "עיד אל-פיטר", המסיים את הרמדאן בשבוע הבא.

האירו ממשיך לזנק

הדולר נחלש חדות אתמול במסחר כנגד מרבית המטבעות. בשעות הצהרים המאוחרות חצה היורו את רמת ה-1.18 דולר ליורו (לאחר שנסחר בבוקר ברמות של 1.1730) וזינק לרמות של 1.1960 דולר ליורו, ובכך מסכם התחזקות של כמעט 2% של היורו כנגד הדולר במהלך יום המסחר, גם כנגד מרבית המטבעות נחלש הדולר.

הבוקר נסחר הדולר ברמות של 1.1965 דולר ליורו, 1.7025 דולר לפאונד, 108.10 ין לדולר, ו-1.2950 פר"ש לדולר.

הנסיון להסביר את המהלך האגרסיבי של המטבעות כנגד הדולר אינו פשוט, שכן אמש לא פורסמו נתונים או הצהרות שסימנו את המהלך האגרסיבי. ונראה כי עיקר המסחר הוא טכני ומלווה בהוראות "Stop Loss" ברמות מפתח שונות.

יצויין, כי בשבועיים האחרונים התחזק היורו בכ-5%, מרמות של 1.1380 דולר ליורו - לרמות של 1.1973 דולר ליורו.

אמש נחצו שתי רמות משמעותיות, כאשר עלה היורו מעל 1.18 דולר ליורו, זינק השער לרמות של 1.1880 דולר ליורו ובהמשך נחצתה הרמה של 1.1930 דולר ליורו , הרמה הגבוהה ביותר שנמדדה ליורו השנה (סוף חודש מאי). אתמול נסחר היורו ברמת שיא של כל הזמנים, 1.1973 דולר ליורו וכעת מעריכים רבים כי גם רמת ה-1.20 דולרים ליורו אינה בלתי עבירה.

ביפן המשיכה מגמת הירידות החדות בבורסה המקומית, מדד ה - Nikkei איבד אמש 282 נקודות וסגר ברמות של 9,614 נקודות. מדד ה - Nikkei איבד במסחר בחודש האחרון 16%!.

התבטאות של הממשל האמריקאי, כי יתכנו הוראות המגבילות את ייבוא הסחורות מסין לארה"ב, מצביעות כי הנסיונות לצמצם את הגירעון במאזן התשלומים, לא עולים יפה בשלב זה. בנתון שהתפרסם לפני מספר ימים עלה הגירעון לרמות של 41.3 מיליארד דולר בספטמבר - מעל לציפיות . החלשות הדולר בימים האחרונים עשויה אף לשפר את מצב הגירעון.