עוד רבעון מוצלח לדלק בינלאומי: רווח של 29.3 מיליון שקל ברבעון השלישי

החברה יצרה תזרים שוטף של 22.9 מיליון שקל - פי 2 לעומת הרבעון המקביל, ורשמה גידול של 20.6% בהכנסותיה מדמי שכירות לכ-82.6 מיליון שקל

דלק בלרון בינלאומי, אחת משתי פרות המזומנים העיקריות של קבוצת דלק (השנייה היא כמובן דלק רכב), ממשיכה לשמור על מעמדה. החברה, בראשות היו"ר הלל (איליק) רוז`נסקי, והמנכ"ל רמי נאור, פרסמה היום את תוצאות הרבעון השלישי, שהמשיך להציג גידול ברווחיות, וחשוב מכך - גידול בתזרים המזומנים.

דלק סיימה את הרבעון עם גידול של 20.6% בהכנסותיה מדמי שכירות לכ-82.6 מיליון שקל. מתחילת השנה הסתכמו הכנסות החברה משכירות בכ-225.7 מיליון שקל (לעומת 208 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד), בנוסף להכנסה חד-פעמית של 11.1 מיליון שקל, שנוצרה לחברה ברבעון הראשון, בעקבות יציאת שוכר גדול ממגדל בל קנדה בטורונטו, ששילם על כך "דמי יציאה".

בשורה התחתונה ממשיכה דלק בינלאומי לצמוח עם רווח נקי של 29.3 מיליון שקל, לעומת 20.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, ומתחילת השנה מדובר כבר ברווח נקי של 85.3 מיליון שקל - יותר מהרווח שהציגה החברה ב-2002 כולה (כ-84.3 מיליון שקל).

כאמור, מלבד הצמיחה, שממשיכה דלק בינלאומי לרשום בהכנסותיה וברווחים, החברה היא גם פרת מזומנים שמנה למדי. ברבעון השלישי לבדו יצרה החברה תזרים שוטף של 22.9 מיליון שקל - פי 2 ביחס לרבעון המקביל. מתחילת השנה יצרה החברה תזרים שוטף של 92.3 מיליון שקל, לעומת 71.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ושל 90.4 מיליון שקל שהציגה בכל 2002.

דלק רכב פועלת באמצעות אחזקה בחברות זרות, המפעילות בעיקר מגדלי משרדים להשכרה בקנדה (שאחראית על 59% מההכנסות) ובבריטניה (41% מההכנסות). מדיניות החברה היא להשקיע במשרדים המושכרים לחברות בעלות איתנות גבוהה, כשבין השוכרות נמנות חברות כמו מריל לינץ`, חברת הייעוץ מקינזי, פירמת רואי החשבון דלויט-טוש ועוד.

במהלך הרבעון השלישי חתמה דלק על שתי עסקאות משמעותיות, אחת מהן היא הגדולה בתולדותיה. מדובר על העסקה בה רכש תאגיד זר, שבו מחזיקה החברה-הבת 40% מהמניות, רכש מחברת NCP ("נשיונל קאר פארקס") את מלוא הזכויות בחברה שבבעלותה פורטפוליו של למעלה מ-100 חניונים ברחבי אנגליה תמורת סכום שיא של 608.8 מיליון ליש"ט (כ-4.32 מיליארד שקל). חלקה של דלק בינלאומי בהשקעה עמד על כ-243 מיליון ליש"ט (כ-1.72 מיליארד שקל), וחלקה בהון העצמי על כ-22.4 מיליון ליש"ט. העסקה מומנה ברובה בהלוואה שהעמיד רויאל בנק אוף סקוטלנד, בעל בשליטה בנשיונל קאר פארקס, לתקופה של 15 שנה.

כל החניונים הנרכשים בעסקה מושכרים ל-N.C.P עד שנת 2037. הכנסות החברה הנרכשת מדמי שכירות מגיעים לכ-41.5 מיליון ליש"ט לשנה (תשואה של 6.8%) והם יועלו בכ-2.7% מידי שנה.

לאחר תום הרבעון השלישי, בסוף חודש אוקטובר, ביצעה דלק רכישה משמעותית נוספת בבריטניה - 7 נכסים, המשמשים כמרכזי שירות דרך והכוללים חנויות נוחות, מסעדות, תחנות תדלוק ואורחן. תאגיד זר, בו מחזיקה חברה-בת של דלק בינלאומי 49% מהמניות (ושבו שותף גם איש העסקים יגאל אהובי), שילם תמורת הנכסים 21.5 מיליון ליש"ט כולל הוצאות נלוות), כאשר 84% מהיקף הרכישה מומן באמצעות הלוואת נון ריקורס מבנק זר. דלק בינלאומי דיווחה, כי חלקה בהון העצמי שהושקע ברכישה עומד על 1.75 מיליון ליש"ט בלבד.

הנכסים שנרכשו בעסקה זו מושכרים עד שנת 2028 לרשת קמעונאית גדולה בבריטניה ומניבים דמי שכירות קבועים של כ-1.5 מיליון ליש"ט בשנה (תשואה של 7%). דמי השכירות ייבחנו מדי 5 שנים והעדכון יתבצע כלפי מעלה בלבד. בהסכמי הרכישה נקבע, כי בתום 5 השנים הראשונות, דמי השכירות לאחר העדכון לא יפחתו מ-1.64 מיליון ליש"ט לשנה, קרי תשואה של 7.7%.

לרכישות הענק של החניונים ותחנות הדלק בבריטניה שתי מטרות: גיוון תיק הנכסים של החברה, שעד כה כלל בעיקר בניני משרדים, והפיכת החברה לגורם משמעותי בשוק הבריטי, עם פורטפוליו שבהיקף של 700 מיליון ליש"ט.

כיום דלק בינלאומי מפרסמת את תוצאותיה למרות היותה חברה פרטית, וזאת בשל האג"ח שהנפיקה לפני כ-3.5 שנים, ושנסחרות בבורסה. בקבוצת דלק מתכוונים כבר זמן רב להנפיק בבורסה את החברה-האם של דלק בינלאומי, דלק נדל"ן (שנמצאת בבעלות מלאה של קבוצת דלק).

ככל הידוע, התוכניות להנפקה בבורסה עדיין קיימות, ובחברה ממתינים לעיתוי הנכון להנפקה - אולי במהלך 2004, אם השוק יאפשר זאת. אם תתבצע הנפקה, היא תהיה כאמור בדלק נדל"ן, לה גם פעילות בשוק המקומי. זאת משום שעיקר המינוף הוא בדלק בינלאומי, לה הון עצמי של 274.1 מיליון שקל, שמממן מאזן של למעלה מ-3 מיליארד שקל. מרבית המימון נעשה בהלוואות ארוכות טווח - כ-2.4 מיליארד שקל (כולל הלוואת בעלים מדלק נדל"ן בהיקף של 324.7 מיליון שקל, ואג"ח בהיקף של 34.5 מיליון שקל), שנועדו לממן את הרכישות שביצעה החברה בשנים באחרונות.

הנתונים של דלק נדל"ן (החברה-האם) אינם מפורסמים, אבל על פי ההערכות, מדובר בחברה עם מינוף נמוך במידה משמעותית מזו של החברה-הבת (היקפו לא ידוע), והון עצמי של למעלה מ-600 מיליון שקל.