אתרים השקיעה 35 מיליון שקל בשפך הירקון - הכסף חזר תוך 3 שנים

הבימה והקאמרי שכרו בזול - המסעדות משלמות 40-45 דולר למ"ר לחודש

חברת אתרים העירונית-ממשלתית השקיעה 35 מיליון שקל בפרויקט המסחרי של שפך הירקון בת"א, וקיבלה את כל הכסף חזרה תוך 3 שנים - אמר המהנדס רונן אשכנזי, שניהל את הפרויקט מטעם אתרים. מדבריו עולה, כי זהו הפרויקט המסחרי המוצלח ביותר של השנים האחרונות. אשכנזי דיבר בכנס הדו-שנתי של איגוד המהנדסים, שנערך בשבוע שעבר בת"א.

אשכנזי אמר ל"גלובס", כי ההכנסות מהפרויקט מחולקות לשני חלקים: כ-70% , כלומר כ-24.5 מיליון שקל, נובעים מהשכרת שטחים בפרויקט, כמפורט בהמשך. היתרה, 10.5 מיליון שקל, הם ארנונה ששילמו השוכרים בשלוש השנים האחרונות לעירייה.

מנתוני אשכנזי עולה, כי דמי השכירות הממוצעים בפרויקט עומדים כיום על 23 דולר למ"ר לחודש. בניין התיאטרון מושכר להבימה ולקאמרי בדמי שכירות נמוכים, ואולי אף סמליים. יתרת השטח, כ-5,000 מ"ר, מושכרת בעיקר למסעדות ובתי קפה, המשלמים דמי שכירות גבוהים בהרבה. על-פי הערכה, משלמות המסעדות 45-40 דולר למ"ר לחודש, צמוד למדד, בחוזים לטווח בינוני.

עוד עולה, כי הארנונה במקום עומדת בממוצע על 540 שקל למ"ר לשנה. נראה שהתיאטראות משלמות ארנונה סמלית, ובתי הקפה והמסעדות משלמים ארנונה גבוהה בהרבה. הארנונה בשפך הירקון נמוכה בהשוואה לעסקים אחרים במרכז העיר.

המתחם הוא בן 12 דונם, ובו 3 מבנים בשטח כולל של 6,500 מ"ר, שנבנו לפני 60 שנה. הם הושכרו במשך שנים כמחסנים - 2,250 מ"ר לעירייה, 1,350 מ"ר להבימה , 1,200 מ"ר לקאמרי, 350 מ"ר למשטרה ועוד. מצבם ההנדסי טוב, והם נזקקו רק לשיפוץ. למתחם אין תב"ע, ולכן לא ניתן לבנות מבנים חדשים. אתרים שיפצה את המבנים וטיפלה בשטח על סמך הליך הקרוי "הפקעת תיכנון".