שיכון ובינוי עברה להפסד של 68.2 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה

ירידה חדה של 63% ברווח התפעולי שהסתכם בסך של 26.2 מיליון שקל; מאשימה את הממשלה במצב הקשה של הענף; רשמה הוצאה חד פעמית של כ-50 מיליון שקל

תוכנית הבראה והוצאה חד פעמית בסך יותר מ-50 מיליון שקל בגין פיטורי 430 עובדים, הוצאות מימון כבדות וירידה בהכנסות העבירו את שיכון ובינוי להפסד של 68.2 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת רווח בסך 3.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון השני השנה הציגה החברה רווח בסך 10 מיליון שקל. החברה הציגה ירידה חדה של 63% ברווח התפעולי שהסתכם בסך של 26.2 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי בסך 71.6 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד.

הכנסות החברה ירדו ברבעון השלישי ב-8.5% והסתכמו ב-1.056 מיליארד שקל לעומת הכנסות בסך 1.155 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, ואולם ביחס לרבעון השני השנה בו רשמה החברה הכנסות בסך 1.007 מיליארד שקל, רשמה החברה עלייה בהכנסותיה.

הסיבות המרכזיות למעבר להפסד, לראשונה מזה למעלה מ-10 שנים, הינן הוצאה חד פעמית למימון תוכנית פיטורים, יותר מ-50 מיליון שקל שהתקבלה ב-4 בנובמבר הנוכחי, בגין פיטורי 430 עובדים שאינם עובדי בנייה מקצועיים. לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה, אילון מיכאלי, כמו גם דיווחי החברה הפסדי החברה נגרמו גם בשל מחסור גדל והולך בעובדים, כמו כן הוצאות המימון הכבדות שגדלו בכ-20% לרמה של 61 מיליון שקל, לעומת 50.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה נפלו ב-5% לרמה של 2.978 מיליארד שקל לעומת הכנסות בסך 3.145 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים הציגה החברה רווח תפעולי של 130.1 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי בסך 168 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד בשיעור 49.2 מיליון שקל, בחודשים ינואר עד ספטמבר השנה, לעומת רווח נקי בסך 29 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההון העצמי של החברה הסתכם ב-30 בספטמבר השנה בסך של 380 מיליון שקל, לעומת הון עצמי בשיעור 510 מיליון שקל בסוף שנת 2002. הירידה בהון העצמי מוסברת בחלוקת דיבידנד בסך של 16 מיליון שקל, הפסד של 49 מיליון שקל במהלך הרבעון, רכישת מניות שיכון ובינוי אחזקות מהציבור בסך של 15 מיליון שקל והפרשים במט"ח בסך 49 מיליון שקל. סך האשראי הכספי של החברה הסתכם ב-3.2 מיליארד שקל ב-30 בספטמבר. צבר ההזמנות של החברה הינו 4.9 מיליארד שקל, לדברי מיכאלי צבר ההזמנות נפל ביחס לשנה שעברה וזאת בשל המצב הכלכלי. כלל הפעילות של החברה בחו"ל מניב רווח של כרבע מיליארד דולר לשנה על פי סמנכ"ל הכספים של החברה.

החברה הסבירה את תוצאותיה בתקופת הדו"ח במצבו הכלכלי הקשה של ענף הבנייה והתשתיות וכן בשל מדיניות הממשלה אשר צימצמה את פעילות העובדים הזרים בישראל, עובדה אשר הביאה לאובדן עובדים מיומנים תוך שעובדים ישראלים אינם באים לעבוד במקצוע זה, לדברי מיכאלי, ואלו שכן, תפותם נמוכה ביחס לעובדים הזרים ושכרם גבוה יותר. כמו כן הוסיף מיכאלי וציין כי חוסר בעובדים הפלסטינים מקשה על החברה להלים את כלל הפרויקטים בהם היא עוסקת, באופן מקסימלי ורווחי.

בשבוע שעבר מסר מנכ"ל שיכון ובינוי, עוזי ורדיזר, שדיבר ביום עיון של המרכז הישראלי לניהול, כי כל הנתונים מצביעים על הרעה חריפה במצב ענף הבנייה ב-2003 והאשמה העיקרית היא הממשלה, מכירת דירות חדשות ירדה בינואר-אוגוסט ב-20.4% מול התקופה המקבילה אשקד.

לדבריו, התחלות בנייה למגורים ירדו בינואר-אוגוסט ב-14.7% לעומת אשתקד. התחלות בנייה שלא למגורים ירדו בינואר-יוני ב46% לעומת אשתקד, והשקעות בתשתית וכבישים יהיו בכל 2003 נמוכות ב-2.2% לעומת 2002, על פי אומדן של הלמ"ס, אמר. לדבריו, שיווק מלט ירד בינואר-ספטבמר ב-9.5% לעומת אשתקד.

ורדיזר אמר, כי הממשלה היא האחראית העיקרית למצבו הקשה של הענף, "היא הביאה למחסור בפועלים דבר המעכב את הבנייה. היא צמצמה את התקציבים לתשתיות ולא קדמה פרויקטים של BOT. הממשלה והמשרדים הממשלתיים אינם משלמים את חובותיהם".