סובלת גם בתיאטרון

ריקי בליך, אסתי המכוערת, תגלם אישה מנוצלת גם בהצגה "קשר דם"

אולי אין לה כאן תמריץ כלכלי או סיכוי לחשיפה כפי שהיא מורגלת לקבל בטלנובלה הטלוויזיונית, אבל לריקי בליך, 24, אסתי המכוערת בשבילכם, יש סיבות טובות לעבוד בתנאים הרבה פחות נוחים מאשר בטלוויזיה: בתיאטרון הפרינג' בהצגה החדשה "קשר דם".

הלב שלה כשחקנית, היא אומרת, היה ותמיד יהיה בתיאטרון. בילדותה השתתפה ב"האב" בהבימה, ובסרט "עץ הדומים תפוס" ומיד אחרי לימודי המשחק לוהקה ל"אסתי המכוערת".

"קשר דם" מאת אפי כהן ובבימוי דליה שימקו שעולה בסוף השבוע בכורה בתמונע במסגרת פסטיבל הפרינג', מבוססת על "המעגל" של ארתור שניצלר.

המחזה, שנחשב שערורייתי בזמנו, מתאר סדרה מחזורית של מפגשים מיניים בין 7 דמויות, גבר מבוגר שוכב עם נערה צעירה, שחקנית מנהלת רומן עם חייל וכו'. הזוגות נפגשים ומגיעים מהר מאוד למגע מיני. שניצלר הוריד מסך בנקודה הזאת ושם מוזיקה של ווגנר, אז הזוג נפרד, כל אחד המשיך לדרכו ופגש אדם נוסף, שגם אתו הגיע לסקס, וכן הלאה. המעגל לא נסגר אף פעם.

המחזאי אפי כהן שינה את הדמויות וכיוון לאנשים כפרטים ולא כסמלי סטטוס, בהצגה על בדידות וחיפוש נואש אחר אהבה, כל דמות בדרכה תועה בדרך חיפוש האהבה שתמיד מגיעה למקום קשה, רע והרסני. "במובן מסוים, ההצגה מתאימה לתל-אביב כיום", אומרת בליך. "הוספנו חידושים כשאפי הכניס גם את אלמנט האיידס, ובסוף ההצגה כל הדמויות נגועות באיידס בשל הקשרים המיניים שהתחילו מזונה ממין זכר. כך 'קשר הדם' הופך למוחשי יותר. כמובן שהמחזה הוא לא על איידס ולא בעד קונדומים, אלא על חולי חברתי עמוק יותר".

בליך מגלמת נערה בת 17 שפוגשת חייל יפה תואר: "הדמות שלי היא הקורבן האולטימטיבי של ההצגה. היא מחליטה לתת לחייל (תומר בן דוד. ע.ד) את בתוליה במועדון אפל בעקבות מילות אהבה, וכמובן שמיד אחר כך הוא קם והולך, כמו שרק גברים יודעים. זה סיפור שאני יכולה להתחבר אליו בקלות. מין בגיל צעיר בעיני הוא סוג של אונס, למרות שלא התעסקתי עם בנים עד גיל 18, אבל מאז אני לא מפסיקה. אחי בהצגה הוא חולה נפש בעל משיכה מעוותת כלפי מאז שאנחנו קטנים. בסוף הסצנה השניה הוא אונס אותי".

* מה מבחינתך עיקר ההבדל בין משחק על סט ומשחק על במה?

"הסכומים שאתה עשוי לקבל, ואני עדיין לא הגעתי אליהם. אבל מי יודע, הסיפוק המידי, החשיפה אדירה, העבודה הנקודתית על סצינות. בטלוויזיה עושים סצינה בשעה, ומקבלים משכורת כמו חודשי חזרות ארוכים על הצגה. "השכר בפרינג', במושגים של טלנובלה הוא ממש אוברדראפט. אבל העבודה בתיאטרון נותנת סיפוק מסוג אחר, כמו איזו מלחמה אבודה שניצחת בה".

* איך התגובות ברחוב מאז "אסתי המכוערת"?

"דבר ראשון שאומרים לי זה שאני יפה, כדי להרגיע אותי. סתם ככה אני בחורה די ממוצעת מראה, אבל מול אסתי אני ממש יפיפייה. בלגלם מכוערת יש משהו ממכר בהנאה, אם כי זה גם קשה מאוד. מצד אחד זה ממש משחרר באופן עמוק מהמיניות שלי, מהחיצוניות, מהאופי שלי. מצד שני זה מאוד מתסכל להסתובב כל היום על הסט כבנאדם מכוער ולקבל יחס בהתאם כקורבן של אנשים יפים ורעים. בכל מקרה, תפקיד החלומות שלי הוא ליידי מקבת".

ההצגה תעלה במסגרת פסטיבל הפרינג' בתל-אביב. 7 המוסדות המשתתפים יעלו קרוב ל-50 הפקות בשלושת ימי הפסטיבל. בין ההפקות 5 הצגות בכורה, "על אבות ובנות" של התיאטרון הערבי-עברי, "סיזווה בגזי מת" בצוותא, "סליחה, אתה מהשואה?" בסימטה, "צ'רלי" בבבית ציוני אמריקה, ו"קשר דם" בתמונע (5/12, ב-14:00). *