עדים מאחורי פרגוד

שופט המחוזי בירושלים, משה דרורי, בהחלטה ראשונית: "במקרים בהם חוששים עדים מלהעיד, מוסמך בית המשפט להתיר להם להשמיע את עדותם מאחורי פרגוד"

סעיף 69(ב) לחוק בתי המשפט מסמיך שופט "להרחיק אדם, שאינו בעל דין, מאולם בית המשפט בעת דיון, אם מצא, מטעמים שיירשמו, שנוכחות אותו אדם באולם תרתיע עד מלהעיד עדות חופשית או מלהעיד". האם נתונה לבית המשפט סמכות להרחיק, בנסיבות דומות, גם בעל דין מהדיון? בסוגיה חשובה זו עוסק פסק דינו של שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה דרורי.

המשיב, תושב בית סחור, תבע את המבקשים, תושבי תקוע, בנזיקין, בגין פגיעות שנגרמו לו מפגיעת קליעי כדורים שהאחרונים ירו. המבקשים מעוניינים להעיד כמה עדים תושבי בית סחור, במטרה לסתור את טענות המשיב על נזקיו, אלא שהעדים, לטענתם, יפחדו מלמסור את עדותם, אם זהותם תתגלה למשיב. שופט בית משפט השלום בירושלים (ברקלי) דחה את בקשתם להעיד את עדיהם מאחורי פרגוד, כשהמשיב מצוי מחוץ לאולם, וכנגד החלטתו הופנה הערעור.

בעל דין זכאי להימצא בדיון הנוגע לעניינו, לשם הצגת עמדתו כראוי, חקירת העדים ועשיית הצדק. האם תמיד ראוי שכך ייעשה? הכיצד ראוי לנהוג מקום בו נוכחות בעל הדין בדיון תרתיע עדים מלמסור את עדותם?

השופט דרורי פותח בסקירה מקפת של המשפט העברי בסוגיה. לפיו, רק במקרים חריגים, שבהם חוששים העדים מפני נחת זרועו של בעל הדין, יותר להשמיע את עדותם שלא בנוכחותו, וזאת רק בדיני ממונות (ולא בדיני נפשות).

גם הדין הישראלי מכיר באפשרות לפיה תינתן עדיפות לאינטרס הציבורי שבגילוי האמת, ובשמיעת העדים לענייננו, על פני זכותו של בעל הדין להיות נוכח במהלך שמיעת עדותם, במובן הרחב, הכולל גם את חשיפתם לעיניו (סעיף 45 לפקודת הראיות; סעיף 2ב' לחוק לתיקון סדרי הדין (חקירת עדים)). השופט דרורי שאב את מסקנתו הסופית מהשראת הוראות חוק אלו (ומהפסיקה שפירשה אותן).

במקרה הנדון, חששם של העדים איננו חשש-בעלמא. ביו"ש מתנהל מאבק, ומנקודת מבטם של חלק מהפלשתינים, המתנחלים היהודים נחשבים לאויב. בנסיבות שכאלה, עדים, תושבי בית סחור, שיעידו לטובת המשיבים, מתנחלים יהודים, עלולים להיחשב כמי שסייעו למתנחלים.

השופט דרורי הורה, אפוא, שתצהירי עדויות העדים יסומנו בכינויים "פלוני מס' 1" וכדומה, וכי יותר למשיבים להשמיע את עדותם של העדים מאחורי פרגוד, שיפריד בינם לבין המשיב. ב"כ המשיב יהיה רשאי לראות את העדים, אך לא המשיב. במהלך שמיעת העדויות יימצא באולם בית המשפט איש ביטחון, שיבטיח כי לא ייווצר קשר עין בין המשיב לבין העדים. *

(בר"ע מחוזי י"ם 4120/02 כהן נ. בדרה, פס"ד מיום 12.11.03. השופט משה דרורי)