הכשרת היישוב: הפסד של 29 מ` ש` למרות שיפור בתוצאות החברות הבנות

השיפור הגדול ביותר נרשם במעריב החזקות, שעברה לרווח תפעולי של 8.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 3.5 מיליון שקל ברבעון המקביל

קבוצת הכשרת הישוב , בשליטת משפחת נמרודי, מציגה ברבעון השלישי שיפור בכל תחומי פעילותה. נכון, לא מדובר על מעבר לרווח נקי והחברה עדיין רשמה ברבעון השלישי הפסד של 29 מיליון שקל והפסד של 103 מיליון שקל מתחילת השנה, אך מי שעוקב אחרי דו"חות הקבוצה לאורך זמן יכול בהחלט להבחין בשיפור לעומת רבעונים קודמים.

השיפור המהותי ביותר נרשם במגזר התקשורת אשר הניב רווח תפעולי של 9.1 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6 מיליון שקל שהסב מגזר זה לקבוצה ברבעון המקביל. מתחילת השנה עדיין מדובר על הפסד תפעולי גבוה של מגזר התקשורת, בהיקף של 21 מיליון שקל לעומת הפסד של 10 מיליון שקל בתקופה המקבילה, אך אין ספק שמדובר בתפנית, לפחות בכל מה שקשור לתוצאותיה של מעריב החזקות שמהוות את מרבית ההכנסות והרווח של מגזר התקשורת בקבוצה.

מעריב אחזקות סיימה את הרבעון השלישי עם רווח תפעולי של 8.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 10.9 מיליון שקל ברבעון השני, הפסד של 15.8 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה והפסד של 3.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. המעבר לרווח תפעולי מהווה הישג כפול מבחינתה של מעריב החזקות, לאור העובדה שברבעון השלישי רשמה החברה ירידה במחזור המכירות שלה לעומת הרבעון המקביל בהיקף של 5.7%, לרמה של 139 מיליון שקל.

במעריב ציינו שנשמרה יציבות בהכנסות ממכירות מודעות אך חלה ירידה בהכנסות מדפוס ומספרית מעריב. אם כך, עיקר השיפור בתוצאותיה של מעריב מיוחס בעיקר לפעולות ההתייעלות בהן נקטה החברה החל מהרבעון השני של השנה וכן בזכות מכירתה של חברת הד ארצי באפריל השנה, חברה שהסבה למעריב החזקות הפסדים כבדים. במהלך הרבעון השני פיטרה מעריב החזקות כ-100 עובדים, קיצוץ של 15% בעלויות העסקה של העובדים וקיצוץ של 50% בשכר ראשי החברה, עופר נמרודי, היועץ ליו"ר הדירקטוריון; יעקב נמרודי, יו"ר הדירקטוריון וצביקה חפץ, סגן יו"ר הדירקטוריון.

הרווח התפעולי של החברה נשחק כמעט כולו בעקבות הוצאות המימון הגבוהות של מעריב החזקות ברבעון. אלו הסתכמו ב-7.4 מיליון שקל לעומת 3.3 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל והותירו את מעריב החזקות עם רווח נקי סמלי של 240 אלף שקל ברבעון השלישי לעומת הפסד של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מלבד השיפור בעסקי התקשורת של הכשרת היישוב מציגה החברה ברבעון השלישי גם שיפור בעסקי הנדל"ן שלה. הרווח התפעולי מעסקי הנדל"ן הסתכם ברבעון ב-19.3 מיליון שקל והוא משקף גידול של 8.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח מעסקי הנדל"ן של הקבוצה בכ-62 מיליון שקל והוא משקף גידול של 4.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

כיום עוסקת קבוצת הכשרת היישוב ב-3 פרויקטים: פרויקט בן 72 יחידות דיור למגורים בבת ים, שנמצא בעיצומו של ביצוע ואשר כל יחידות הדיור בו נמכרו וההכנסות ממנו מוכרות החל מתקופה זו, פרויקט בהוד השרון לבניית 89 יחידות דיור הנמצא בביצוע ואשר מתוכו נמכרו עד כה 65 יחידות דיור ואשר תוצאותיו טרם באו לידי ביטוי בדו"חות החברה ופרויקט לבניית 20 דופלקסים בראשון לציון אשר, שמתוכם נמכרו 11 יחידות דיור. החברה מציינת שבתשעת החודשים הראשונים של השנה עלו רווחיה מהשכרת נכסים בכ-8 מיליון שקל והסתכמו ב-47 מיליון שקל ואילו רווחי החברה ממכירת מקרקעין ירדו ב-8 מיליון שקל.

התרומה לרווח התפעולי של הקבוצה באה גם מכיוונה של חברת רפיד ויז`ן, אשר רשמה רווח תפעולי של 1.1 שקל ברבעון לעומת הפסד של 2.2 מיליון שקל ברבעון המקביל. בהכשרת היישוב ציינו שהשיפור ברפיד, אשר עוסקת בשילוט חוצות, נובע מיישום תוכנית ההתייעלות ברפיד במטרה להתאים את רמת הוצאותיה לרמת ההכנסות שלה בשנת 2003. הכשרת הישוב ערבה לכל חובותיה הבנקאיים של רפיד, שמסתכמים בכ-48 מיליון שקל ולכן השיפור בתוצאותיה של האחרונה, שסובלת מגירעון בהון בהיקף של 14 מיליון שקל, מהותי לחברת האם הכשרת היישוב.

עסקי הביטוח של הכשרת היישוב, אשר מרוכזים בחברת הבת הכשרה ביטוח, הניבו את הרווח התפעולי השני בגודלו מבין המגזרים השונים, לאחר ענף הנדל"ן. הרווח התפעולי של הקבוצה מעסקי הביטוח עמד על 13 מיליון שקל והוא משקף גידול של 8.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הניבו עסקי הביטוח רווח תפעולי של 39 מיליון שקל לעומת 27 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

המגזר היחידי שתרומתו הייתה מינימלית לרווח התפעולי ברבעון השלישי ואשר גרם הפסד בתקופה של תשעת החודשים הראשונים של השנה הוא מגזר המלונאות. החברה פועלת בענף המלונאות באמצעות החברה הבת מלונת הכשרת יישוב. פעילות זו הניבה לחברה האם רווח תפעולי של 756 אלף שקל לעומת רווח של 1.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו הפסדי מגזר זה בכ-6.7 מיליון שקל לעומת הפסד של 4.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. אתמול הודיעה מלונות הכשרת היישוב שעמדה בתשלום קרן אגרות החוב (סדרה 2) וריבית בסך כולל של 18.4 מיליון שקל, זאת לאחר שלאור מצבה של החברה היו ספקות לגבי יכולתה לעמוד בתשלום.

מאזנה של החברה בסוף הרבעון השלישי של השנה מציג אשראי בנקאי לזמן קצר בהיקף של 776 מיליון שקל ותשלומי ריבית בגין אגרות חוב בהיקף כולל של כ-60 מיליון שקל. מנגד לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של 444 מיליון שקל. היקף החובות של החברה לזמן ארוך, שכוללים תשלום בגין אג"ח ותשלומים בגין הלוואות בנקאיות, מסתכמים ב-1.38 מיליארד שקל.