איסכור רכשה הבעלות בצינור דרום ותמחק אותה מהמסחר

בעקבות הצלחת הצעת הרכש השגישה למנות צינור דרום תרכוש איסכור בכפייה גם את יתרת מניות החברה, תמורת 52 מיליון שקל

איסכור מתכות ופלדות, מקבוצות המתכת הגדולות בישראל (לצד פקר פלדה-ידפז), השלימה את רכישת הבעלות בחברת צינור דרום ותמחק אותה מהמסחר בבורסה. לפני כשבועיים הגישה איסכור הצעת רכש במחיר של 9.1 שקלים למניית צינור דרום - גבוה ב-36% ממחיר המניה ביום שקדם להגשת ההצעה. בעקבות הצלחת הצעת הרכש תרכוש איסכור בכפייה גם את יתרת מניות צינור דרום, תמורת 52 מיליון שקל.

לכאורה, הגישה איסכור הצעת רכש עוינת. עם זאת, על רקע היענותם של בעלי השליטה בצינור דרום (המחזיקים מעל 50% מההון) ברור שלא כך הם פני הדברים, מה עוד ששתי החברות, איסכור וצינור דרום, מקיימות ביניהן קשרי מסחר הדוקים במשך שנים רבות.

צינור דרום נשלטה ע"י קבוצת משקיעים הכוללים את המנכ"ל חיים בן-עזרי (23.4%), אחיו יעקב (18.63%) ויו"ר החברה, גיורא רון (18.63%). בעלי עניין נוספים בחברה הם שמואל לוי (9.31%) ואיש העסקים אלי להב (7.56%).

רון מסר עם פרסום ההצעה, כי זו לא תואמה עם בעלי העניין, אך "זה צעד לגיטימי". רון מוסיף, כי רצונה של איסכור להגיש הצעת רכש למניות צינור דרום הייתה ידועה באופן כללי, אך העיתוי היה מפתיע.

רון והאחים בן עזרי, בעלי השליטה בצינור דרום, רכשו בחודש יוני חבילה של כ-8% ממניות החברה מידי יהודה חסון, במחיר של 4.6 שקלים למניה - נמוך בחצי מהמחיר בו מכרו את מניותיהם כעת.

איסכור לא החזיקה עד כה מניות צינור דרום, אך מנכ"ל איסכור, בני לוטן, החזיק ב-4.3% מהמניות. איסכור נמצאת בבעלות קרן של משפחת סמסון ומייצגת, ככל הידוע, משקיעים מדרום אפריקה. לפני כשנתיים אמורה הייתה איסכור לרכוש 15% ממניות חברת המתכת סקופ תמורת 10 מיליון דולר, אך נסוגה מההסכם.

צינור דרום, בעלת הון עצמי של 68 מיליון שקל, היא חברה תעשייתית העוסקת בייצור ושיווק של צינורות וקירות כיסוי למבנים ולגגות, פרופילים לשימושי תשתית בנייה ומוצרי תעשייה. לחברה קווי ייצור בבאר שבע ובעכו וכל מוצריה מיועדים לשוק המקומי. על לקוחותיה נמנים סוחרי ברזל, קבלני תשתית, מפעלים ומוסדות. מנהלי החברה מעריכים את חלקה בשוק בו היא פועלת בכ-20%.

הכנסותיה של צינור דרום בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו ב-70 מיליון שקל, לעומת 68 מיליון שקל בתקופה המקבילה. הרווח הגולמי צנח ב-51% ל-8.3 מיליון שקל, והרווח התפעולי ב-75% ל-2.8 מיליון שקל. הרווח הנקי ירד ב-50% ל-3 מיליון שקל (353 אלף שקל בלבד ברבעון השלישי).