הקרב על המעו"ף: אלקו שוקלת העברת המניות הרדומות לחברה-בת

נראה שגם מהלך שכזה, שבעקבותיו שווי השוק של החברה יעלה ל-1.6 מיליארד שקל, לא ימנע את גריעת המניה מהמדד

אלקו אחזקות , הנמצאת בשליטת גרשון זלקינד, עשויה לנצל פרצה בתקנון הבורסה על מנת להישאר במדד תל אביב 25. בחברה שוקלים להעביר את המניות הרדומות בהן מחזיקה החברה, המהוות 18.9% מכלל מניותיה, לידי חברה-בת, על מנת שאלו יחשבו בשקלול שווי השוק שלה.

גורם באלקו אישר, שהחברה שוקלת להעביר את המניות הרדומות לחברה-בת, אבל רק אם המהלך יביא להשארת המניה במעו"ף.

כזכור, לפני מספר חודשים שונה תקנון הבורסה כך שכיום לא נספרות מניות רדומות המוחזקות בידי החברה עצמה בשקלול שווי השוק שלה. מנגד, כן משוקללות מניות המוחזקות בידי חברה-בת, אפילו אם מדובר בחברה-בת בבעלות מלאה, שכן מדובר ביישות משפטית נפרדת.

הנפגעת העיקרית מהשינוי בתקנון הבורסה היא אלקו אחזקות, שנכנסה למדד המעו"ף בעדכון האחרון, בחודש יולי. מאז נכנסה למדד, איבדה מניית החברה כ-20% מערכה, בזמן שהמדד עצמו רשם עלייה של 6.5%.

על פי נתוני השוק הנוכחיים, נראה כי מהלך שכזה לא יסייע לחברה, שכן גם בהכללת המניות הרדומות, יעמוד שווי השוק של החברה על כ-1.6 מיליארד שקל (כיום הוא עומד על 1.3 מיליארד שקל), מה שעדיין ממצב אותה כמניה בעלת שווי השוק הנמוך ברשימת המעו"ף, ולא ימנע את גריעתה מהמדד.

יש לזכור, שהעברת המניות לחברה-הבת אינה כרוכה בעלויות מיידיות או במגבלות רגולטוריות משמעותיות, אולם אם החברה-הבת תרצה למכור את המניות בשוק, היא תהיה מחויבת לשלם מס על רווחי ההון שירשמו בגינן (כשמחיר הבסיס הוא המחיר בו הפכו המניות לרדומות, כלומר נרכשו עוד על ידי החברה-האם). "אין לנו כוונה להיכנס ללא צורך למהלך שיביא לעלויות לחברה, אם אין בו תועלת", אומר אותו גורם.

רשימת המעו"ף כוללת את 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה, ושנכללות בין 75 המניות הסחירות בשוק. בנוסף, הוכנס אשתקד קריטריון נוסף, שקובע כי על החברה להיות עם הון צף (מניות שאינן מוחזקות בידי בעלי עניין) של 7.5% לפחות. עוד קובע התקנון, כי על מנת להיכנס למדד, המניה המועמדת צריכה להיות בעלת שווי הגבוה ב-20% לפחות מזו של המניה שתיגרע תחתיה.

על פי נתוני השוק הנוכחיים, צפויות להיגרע מהמדד שתי מניות: אלקו אחזקות, גם אם תחליט בסופו של דבר להעביר את המניות הרדומות לחברה-בת, והן תיכללנה בשקלול שווי השוק של החברה (שיעלה במקרה כזה ל-1.6 מיליארד שקל, כאמור).

המניה השנייה שצפויה להיגרע היא מניית טפחות, שנסחרת כיום לפי שווי שוק של 1.96 מיליארד שקל, לאחר שאיבדה כ-12% מתחילת יולי.

מעניין לא פחות הוא הקרב שמסתמן בין המניות שצפויות להיכנס למדד המעו"ף. כיום ישנן 3 מניות שמנהלות ביניהן קרב צמוד: כור, שנגרעה מהמדד בחודש ינואר, אך מאז שילשה את שוויה; דלק רכב, שזינקה בכ-200% מתחילת השנה; אלווריון, שזינקה מחודש פברואר ביותר מ-400%, על רקע הפריחה במניות הטכנולוגיה בחודשים האחרונים. שלוש המניות הללו נסחרות כיום לפי שווי שוק של 2.4-2.3 מיליארד שקל, ומדי יום הן מתחלפות ביניהן בצמרת דירוג מניות ה-75 הגדולות.

קצת מאחור נמצאת גם מניית אודיוקודס, שנסחרת כיום לפי שווי שוק של 2.2 מיליארד שקל, וכן מניית הראל 5, שנסחרת לפי שווי שוק של 2 מיליארד שקל. אגב, אם תחליט הראל לבצע איחוד הון, שווי השוק שלה יקפוץ ל-3 מיליארד שקל ויכניס אותה בקלות למדד, אך לא נראה שהחברה תספיק לבצע צעד זה בשבועיים שנותרו עד עדכון המדדים.

בחברות רואים חשיבות רבה בכניסה למעו"ף. חברה הנכללת במדד זוכה לסיקור משמעותי יותר הן על ידי אנליסטים, והן על ידי העיתונות. בנוסף, כניסה למדד מגדילה לרוב את הסחירות במניה, שכן היא נכנסת לרדאר של גופים רבים כמו שחקני המעו"ף, קרנות האינדקס, קופות גמל וגופים נוספים, שמגבילים את השקעתם למניות המעו"ף בלבד.

החברות עושות מאמצים כבירים על מנת לעניין את המשקיעים במטרה להגדיל את שוויין, ורבות מהן מנהלות בחודשים האחרונים רוד שואו בקרב הפעילים בשוק. כך הועלה בשבועות האחרונים שמה של דלק רכב, שמנהלת קמפיין חרישי שמטרתו הסופית להיכלל במדד - והתוצאה ניכרת בשטח, עם זינוק של 35% במהלך נובמבר (שנתמך גם בתוצאות המצוינות שהחברה מפרסמת מדי רבעון).