הצלחה גם להנפקת מקורות: החברה הגדילה את הגיוס מ-300 ל-600 מיליון שקל

(עדכון) - הגיוס נסגר בריבית המקסימלית, הגבוהה ב-0.75% מריבית אג"ח ממשלתיות

הנפקת אגרות החוב של חברת מקורות זכתה להצלחה רבה בקרב המשקיעים המוסדיים ונרשמו בה ביקושים של מעל ל-600 מיליון שקל -פי 2 מהסכום אותו רצתה החברה לגייס ואשר עמד על 300 מיליון שקל. החברה שוקלת בשעות אחר הצהרים האם להגדיל את היקף הגיוס לסכום המקסימלי לגביו תקף דירוג מעלות ואשר עומד על 600 מיליון שקל. ההנפקה הובלה על ידי לאומי ושות` חתמים. אגרות החוב הינן לתקופה של 10 שנים והן יפרעו ב-6 תשלומים שווים, החל מהשנה החמישית ממועד ההנפקה.

יש לציין כי הריבית המקסימלית שנקבעה בהנפקה עומדת על 0.75% מעל הריבית הממשלתית בעוד הנפקות של אגרות חוב של חברת החשמל המדורגות גם הן בדירוג של AAA על ידי מעלות הונפקו בריבית הגבוה בכ--1.2%1% מהריבית המשולמת על אגרות חוב ממשלתיות דומות .

בדירוג העדכני שהוצא לפני ימים אחדים לחברת מקורות על ידי חברת הדירוג מעלות , נכתב שבתחילת שנת 2004 צפויה העלאה של תעריפי המים למגזר הביתי בשיעור של 15%. להערכת מקורות, נכתב בדירוג, עלייה זו צפויה ליצור לראשונה עודף חיובי של כ-130 מיליון שקל בין סך ההכנסות לבין סך ההוצאות, כך שהחברה לא תידרש לתמיכה כספית של הממשלה.

במעלות ציינו שב-9 החודשים הראשונים של השנה גדלו הכנסותיה של מקורות בכ-13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לעומת זאת מציינים במעלות ששיעור הרווחיות הגולמית והתפעולית של החברה ירד ב-9 החודשים הראשונים של השנה, בין היתר בשל העיכוב בתוכנית ההתייעלות של החברה. עוד ציינו במעלות שהחברה שומרת על רווחיות נקייה ויציבה לאורך השנים האחרונות. למרות זאת, מציינים במעלות שהחברה חשופה למצב בו יחרגו העלויות בפועל מהעלויות כפי שהוגדרו בסל ההוצאות התקני, דבר שעשוי להשפיע לרעה על תוצאותיה הכספיות של החברה.

להערכת מעלות, יחסי החוב של החברה גבוהים מהממוצע ומכאן שאיתנותה הפיננסית של החברה נמוכה מזו של חברות דומות בעולם. עם זאת איתנותה הפיננסית של מקורות, שנגזרת מיחסי המנוף הפיננסי, גבוהה במעט לעומת הממוצע בארץ בקרב חברות תשתית ושירות ציבורי. מנגד ציינה מעלות שלחברה גישה טובה לשוקי ההון ויחסי כיסוי חוב טובים מהממוצע. מעלות מציינת בסוף הדו"ח שהיא רואה ביישום תוכנית ההתייעלות של החברה חשיבות רבה לדירוג החברה, כיוון שלתוכנית זו צפויות להיות השלכות רבות על מדיניות החברה והתנהלותה. בכך מאותת מעלות למקורות שבמידה ותוכנית ההתייעלות לא תיושם בהקדם, עשוי דירוג החוב של החברה לרדת.