הבנקים צפויים לפרוס כמיליארד שקל לאירופה ישראל של זיסר

חברת ההשקעות של מוטי זיסר הפסידה 48 מ' ש' ברבעון השלישי, למרות המעבר לרווח תפעולי * הגרעון בהון העצמי העמיק - 214 מ' ש'

חברת אירופה ישראל, שנמצאת בשליטת מוטי זיסר, ממשיכה לדווח על הפסדים כבדים, למרות שיפור בתוצאותיה התפעוליות. ברבעון השלישי של השנה הפסידה חברת האחזקות של זיסר 47.8 מיליון שקל, הפסד המגדיל את הפסדיה בחודשים ינואר-ספטמבר ל-159 מיליון שקל לעומת 101 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2002.

הפסדי הענק של הקבוצה בשנים האחרונות, שמגיעים לכ-450 מיליון שקל, הם פועל יוצא של הוצאות מימון כבדות, פרי פעילותן של החברות המוחזקות אלביט הדמיה ואלסינט באירופה ורכישתן מידי אלרון. הללו יצרו גירעון עמוק בהון החברה, המגיע כבר ל-214 מיליון שקל.

הדו"חות הכספיים של אירופה ישראל, אם להאמין להסבריהם של קברניטי הקבוצה, אינם משקפים נכונה את מצב עסקיה והם משופעים בהפחתות חשבונאיות, שאינן באות לידי ביטוי בתזרים המזומנים (שהיה שלילי אומנם, אך בסכום קטן יחסית של 4.7 מיליון שקל ברבעון השלישי וכ-62 מיליון שקל בינואר-ספטמבר). הללו גם אינם מביאים לידי ביטוי, טוענים אותם גורמים, את השבחת שווי נכסי הקבוצה בהיקף של מאות מיליוני שקלים (מרכזים מסחריים ומלונות בחו"ל וכן אחזקות בתחום הטכנולוגיה, ואינסייטק טיפול מונחה הדמיה בראשן).

את הבנקים המממנים לפחות, מצליח זיסר לשכנע והללו באים לקראת אירופה ישראל, מהקבוצות הממונפות בישראל. המאזן המאוחד של החברה מצביע על הלוואות לזמן קצר בסך של כ-1.5 מיליארד שקל והלוואות והתחייבויות אחרות לזמן ארוך בסכום של כ-3 מיליארד שקל נוספים.

עודף ההתחייבויות השוטפות על הנכסים השוטפים של החברה הסתכם בסוף ספטמבר ב-1.2 מיליארד שקל, היחס השוטף במאזן המיוחד עמד על 0.34 לעומת 0.5 בתחילת השנה. הגידול בעודף ההתחייבויות השוטפות נבע מקבלת אשראים נוספים למימון השקעות בבניה ומסיווג אשראי ארוך טווח שנתקבל לפירעון לזמן קצר, עד למועד השגת הסכם עם הבנק המממן.

עודף ההתחייבויות השוטפות על הנכסים השוטפים כולל מיליארד שקל אשראי לזמן קצר, בעל אופי ארוך טווח, אשר חלק ממנו נתקבל למימון רכישת נכסים לא שוטפים וכן להקמת מלונות ומרכזים מסחריים. אירופה ישראל, אלביט ואלסיט מנהלות מו"מ עם הבנקים על מנת לשנות את מועדי הפירעון של הלוואות אלו באופן שיוכרו כהלוואות לזמן ארוך.

אירופה ישראל מדווחת שהגיעה להסכמות עם בנק בישראל (לאומי) בדבר פריסה מחדש של הלוואות לזמן ארוך בסכום של 453 מיליון שקל, מהן 73 מיליון שקל שהיו כלולות בעבר כאשראי לזמן קצר.

תנאי הריבית ופירעון קרן ההלוואות וכן תנאים ספציפיים נוספים בקשר עם האשראי שהעמיד הבנק לחברה סוכמו בין הצדדים ויכללו בהסכמים שייחתמו בין החברה לבנק. בנוסף, מנהלת החברה מו"מ על בסיס הסכמות שהושגו בעבר, עם בנק אחר (פועלים) לגבי פריסת אשראי לטווח ארוך.

במסגרת ההסכמות שהושגו ועל בסיס המגעים המתנהלים בין החברה לבנקים, תידרש אירופה ישראל לפרוע עד תום 2004 אשראי בהיקף כפי שנקבע בהסכמות בינה לבין הבנקים.

מימון פעולותיה ופירעון התחייבויותיה של החברה תלויים במימוש תוכניות ההנהלה, לפיהם צפויים לה תקבולים בהיקף מספיק ממימוש נכסים ו/או ממימון מחדש של האשראים שניתנו לה ו/או מחלוקת דיבידנד ו/או תמיכה (במידת הצורך) על ידי בעלת השליטה, חברת מרכזי שליטה של זיסר.

לאור זאת, מעריכה הנהלת אירופה ישראל, כי החברה תוכל להשלים את תהליך פריסת האשראים במסגרת הסכמי מימון ארוכי טווח ולעמוד מצידה בסיכומים עם הבנקים, באופן שיאפשר את מימון פעולותיה, השקעותיה ופירעון התחיבויותיה בעתיד.

כאמור, בתוצאותיה התפעוליות של הקבוצה חל ברבעון השלישי שיפור, פועל יוצא של תוצאות מגזר המרכזים המסחריים, והיא עברה לרווח התפעולי של 6.9 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 2.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. בסך הכל רשמה אירופה ישראל הפסד של חצי מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, לעומת הפסד תפעולי של 16 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

הוצאות המימון של הקבוצה עמדו על 208.6 מיליון שקל, יותר מכפול לעומת התקופה המקבילה (מתוכן 56 מיליון שקל ברבעון השלישי). הללו נבעו משילוב של מספר גורמים, בהם שחיקה ריאלית בשעור התשואה על השקעות במזומנים ובפיקדונות, הנובעת בעיקר מפיחות בשער השקל ביחס לדולר; השפעת שינויים ריאליים בערכם של מטבעות זרים (בעיקר האירו) בהם נקובות מרבית הלוואות הקבוצה ביחס למטבעות המדידה שלהן (בעיקר הזלוטי הפולני והפורינט ההונגרי) הגדיל משמעותית את נטל המימון; וכן גידול בהוצאות מפעולות הנובעות מביצוע עיסקאות בתחום המכשירים הפיננסיים הנגזרים.

במהלך התקופה ביצעה אירופה ישראל, בעקבות החלת תקן 15 להפחתת ערך נכסים, הפרשה של 43 מיליון שקל להפחתת שווי השקעתה בבניין המשרדים בית אירופה ישראל (לשעבר בית יבמ).

אשר לפרויקט אחר של הקבוצה בישראל, קניון הפאר ארנה שבמרינה בהרצליה, התקשרה אלסינט, יזמית הפרויקט, בהסכם עם חברה פרטית של מרכזי שליטה (בבעלות זיסר) אשר התחייבה להשלים את בניית הקניון, לרבות עבודות הפיתוח, תמורת 57.7 מיליון דולר, סכום אשר ישולם בהתאם להתקדמות העבודה. למועד השלמתו של ההסכם, בחודש יוני 2003, עדיין לא שילמה למרכזי שליטה יתרת תמורה של 31 מיליון דולר.