ברוקרים של ביפר

אם אפילו המסחר המקוון לא מספיק נוח לכם, מגיע עכשיו המסחר הנייד באמצעות ביפר המכשיר האולטימטיבי לאנשים אובססיביים -

באמצע המולת ארוחת הצהריים, במסעדת הסושי בסקיפס ראנץ', קליפורניה, פותח לפתע הואי קוהי בריצה לעבר המשרד שמאחורי המטבח. ביקור פתע של מפקח התברואה? לא ממש. יום המסחר פשוט עומד להסתיים, ומכשיר ה-Quotrek האלחוטי שלו ציפצף ואותת לו שאמריקה אונליין עולה ב-4 דולר ל-90 דולר. קוהי שולף במהירות את מכשיר האלחוט השני שלו, זימונית דו-כיוונית, מקיש על כמה כפתורים, משלים תוך שניות ספורות את מכירת המניות שלו באמריקה אונליין, ובתשואה רוכש מניות בחברת המוסיקה המקוונת N2K. האישור על ביצוע העסקאות מבזיק אליו מחברת התיווך מיוריאל סיברט, וקוהי חוזר לשולחן, לדג שהשאיר בצלחת.

ייתכן שהמסחר האלחוטי מביא להימור כפייתי יותר מאשר לבניית תיק השקעות, אבל אם אתה ברוקר היפראקטיבי ממילא, למה שלא תשתמש במלה האחרונה של הטכנולוגיה.

רק שנים אחדות עברו מאז הלהיב המסחר און-ליין את המשקיעים, ועכשיו, אפילו הטכנולוגיה הזו עומדת להתיישן. נראה שהמסחר האלחוטי, הנייד, עומד להפוך לשליט בזירה. יש כיום רק כ-20 אלף איש הסוחרים בדרך זו, אבל זה ישתנה בקרוב. סיברט הניו-יורקית, שהתחילה את השירות שלה בינואר, טוענת כי הכפילה את מספר בעלי החשבונות החדשים מאז הוקמה. החברה משתמשת בטכנולוגיה שפותחה על ידי פידליטי אינווסטמנטס, שהתחילה להציע את השירות האלחוטי שלה תחת השם אינסטנט-ברוקר באוקטובר 98'. בחודשים הקרובים תפתח חברת מורגן סטנלי שירות אלחוטי משלה.

למען האמת, מסחר אלחוטי הוא לא דבר חדש. כל משקיע יכול להשתמש בטלפון הסלולרי שלו ולהגיע בלחיצת כפתור לנתוני המסחר (או לאדם, אם לא קשה לכם לדמיין), מה גם שמודמים אלחוטיים המתחברים למחשב נישא יכולים להיכנס לאתרים של ברוקרים ברשת.

אלא שהגל האחרון של מסחר אלחוטי הוא שונה. פי.סי, טלפונים, או שירותי רשת, אינם הכרחיים לצורך זה. כל מה שאתה צריך הוא זימונית מקצועית - כזו שבה השתמש ידידנו הסועד קוהי - ארגונית אלקטרונית קטנה עם מודם אלחוטי שמחובר אליה, או מה שנקרא טלפון חכם, ומנוי על שירותי תיווך שתומכים במסחר אלחוטי. ואז, אתה יכול לסחור בזמן נסיעה, נהיגה, ארוחה במסעדה, משחק גולף, או כשאתה נמצא עם ילדך במגרש המשחקים.

אתה יכול לתכנת את המכשיר כדי שירעד חרישית כאשר מניה מגיעה למחיר מסוים. ואז אתה גם יכול לסחור חרישית, למשל, תוך כדי פגישה עסקית - כשאתה מעמיד פנים שאתה רושם הערות.

אם זה נשמע לך כהתגשמות פנטזיה, עליך להחליט קודם באיזה חברה לבחור; יש המאפשרות לך לבחור בעצמך את ההתקנים, אחרות דורשות סוג אחד, אבל שואלות קודם על רשת התקשורת; האם היא עובדת במקומות שיש סיכוי שתימצא בהם? בשלב זה, לסיברט ופידליטי יש את הפריסה הטובה ביותר (כל אזורי הרכבת התחתית) והיא משתמש ברשת הסלולרית הדיגיטלית של בלסאות'.

עם פידליטי וסיברט אתה צריך לקנות או להשכיר זימונית דו-כיוונית ב-359 דולר מתוצרת החברה הקנדית Research In Motion. הזימונית של RIM היא גדג'ט נפלא. היא יכולה לשלוח ולקבל אי-מייל, לשלוח פקסים ולהשאיר הודעות קוליות, תוך שימוש בדיבור מסונתז מטיל אימה. הזימונית עובדת במשך שבועות על סוללת אצבע אחת, גם כאשר המסחר רציף. לבד מעלות הזימונית, תשלם 50 דולר בחודש עבור זמן אוויר ברשת התקשורת, בתוספת עמלת מסחר.

וישנן זימוניות עם מסכים גדולים, המתאימים במיוחד לצפייה בגרפים, אבל הן יכולות לרוקן סוללות ביום או יומיים של שימוש רצוף. תקחו בחשבון 400-800 דולר ליחידה ומודם אלחוטי שניתן להפרדה, ו-60 דולר לחודש עבור זמן רשתות בלתי מוגבל. הטלפונים החכמים הם טלפונים סלולריים עם מודמים בילט-אין ודפדפני רשת. הם נמכרים בסביבת ה-500 דולר, אבל אפשר להשיג אותם גם ב-100 דולר ופחות, אם חותמים חוזה לשנה עם רשת התקשורת.

ומלה על המהירות: קצב העברת הנתונים הוא לא יותר מ-19 קילוביט לדקה. הרשתות של היום מתאימות לקבלת נתונים והעברת פקודות מסחר, אבל קצת איטיות בשביל לאתר סיפורים חדשותיים או גרפים. מסחר אלחוטי גם לא יגן עליכם בפני צווארי בקבוק בתקשורת אם השוק מתרסק ואתרי הרשת הופכים דחוסים מאוד.

ואבטחה? קשה לחטט ברשתות דיגיטליות והסחר מקודד. איש לא יכול להשתמש במכשיר שלך כדי לסחור, ללא מספר הזהות שלך. אם אתה רוצה לדאוג, כדאי יותר שתדאג בקשר לשליטה העצמית שלך: האם אתה בונה לך תיק השקעות או התמכרות