אילנות בטוחה: אין הוכחה סטטיסטית ל"אפקט" דצמבר וינואר בשוק הישראלי

האנליסטים בחנו את תנודות השוק בשנים 1990-2003 והגיעו למסקנה שבחודשים האמורים יש תשואה עודפת בשוק, אך המצב דומה גם באפריל, מאי ונובמבר

עם בואם של דצמבר וינואר, שוב עולה השאלה האם חודשים אלו מאופיינים בתשואה עודפת על פני חודשי השנה האחרים או במילים אחרות האם יתקיימו "אפקט דצמבר" ו"אפקט ינואר" בשווקי המניות השונים. בית ההשקעות אילנות בטוחה, שהחל לבחון את התופעה לפני שנים אחדות, מפרסם היום את מסקנותיו, מהן עולה שחודשים אלו אכן מאופיינים בתשואה גבוהה יחסית לחודשי השנה אחרים, אך תשואה זו שונה באופן מובהק, מבחינה סטטיסטית, רק מחלק מחודשי השנה האחרים. במילים אחרות, ישנם חודשים אחרים בשנה אשר מניבים, בממוצע, תשואה שאינה נופלת מהתשואת בחודשיים האמורים.

אפקט ינואר ודצמבר היא למעשה תופעה שנצפתה בשווקי המניות והראתה שמדדי המניות בחודשים אלו משיגים תשואות עודפות על פני התשואה הממוצעת בחודשים האחרים של השנה. ההסברים שניתנו לתופעה זו מתמקדים בדרך כלל בהתנהגות שונה של הפעילים בשווקים. יש מי שסבורים שבקרב מנהלי ההשקעות קיימת נטייה לנסות ולייפות את תשואת תיקי ההשקעות שלהם לקראת הדיווח השנתי ולהראות שיפור בדו"ח החודשי האחרון של השנה, מה שמסביר את אפקט דצמבר.

ההערכה לגבי תשואה עודפת בינואר שונה והיא נגרמת, על פי הסברה, מרצונם של משקיעים להיפטר ממניות בחודש זה, בשל הרצון להתקזז במס על מניות מפסידות, ולאחר מכן לאסוף את אותן המניות בחזרה, תהליך שמביא לתשואה עודפת במניות האמורות.

באילנות בטוחה ציינו כי מסקירה של מדד ת"א 100 בין השנים 2003-1990, עולה ששווקי המניות בישראל בחודשים דצמבר וינואר מתאפיינים בתשואה חיובית אולם קיימות תקופות נוספות בשנה (אפריל, מאי ונובמבר) אשר יכלו בקלות לזכות בכותרת היומרנית "אפקט". מהממצאים של אילנות בטוחה עולה שהטענה לפיה בחודשים ינואר ודצמבר נרשמות תשואות חריגות בשוק המניות אינה נכונה ברמת מובהקות סטטיסטית וניתן לדבר מעתה גם על "אפקטים" בחודשים כמו אפריל, מאי או נובמבר.

מנתוני אילנות בטוחה עולה שמלבד חודשי דצמבר של שנת 1990, 1991 ו-2002 בהם נרשמה תשואה שלילית במדד ת"א 100 (של 0.4%, 6.9% ו-7.4%, בהתאמה), נרשמו בחודשי דצמבר בשנים 2003-1990 תשואה חיובית.

עם זאת מציינים באילנות בטוחה שמסקנות הבדיקה אינן זהות בכל מה שקשור לשוק המניות האמריקאי. מבדיקה זו (שנערכה בין השנים 2003-1971) עולה שנמצאה מובהקות סטטיסטית לגבי אפקט ינואר אך לא של אפקט דצמבר בחלק מן המדדים.

לגבי מדד הדאו ג'ונס מצאו באילנות בטוחה מובהקות סטטיסטית לאפקט ינואר, אשר נראה כחודש ייחודי מבחינת התשואה, אם כי הוא דומה במידה רבה לחודשים נובמבר ודצמבר. גם בחודש דצמבר התקבלה מובהקות סטטיסטית לגבי האפקט בחודש זה במדד זה. במדד ה-500 S&P מצאו כלכלני אילנות בטוחה שהתמונה הייתה מעט מעורבת כאשר אפקט דצמבר נראה כלא שונה באופן מהותי מהאפקטים הקיימים בחודשים האחרים של השנה, זאת כאשר אפקט ינואר הוכח מעט יותר כייחודי, אם כי גם הוא היה בעל מאפיינים דומים לחודשים האחרים של השנה.

בסיכומו של דבר מציינים באילנות בטוחה שקשה לקבל את הטענה שדצמבר וינואר הם חודשים מיוחדים בשווקים האמריקאים וישנם חודשים אחרים שנראים, באופן סטטיסטי, מיוחדים באותה מידה, זאת מלבד אפקט ינואר במדד הנאסד"ק שהתגלה כמובהק סטטיסטית. באילנות מזכירים שבשלוש השנים האחרונות חווינו אכזבה מסויימת מאופן התממשותם של אפקטי ינואר ודצמבר בשוק הישראלי ובשוק האמריקאי. בתוך כך מציינים באילנות שאפקט נובמבר הולך ומבסס לעצמו עוד תמיכה סטטיסטית בארץ ובעולם, אולי כתגובה מקדימה לאפקט דצמבר ההיסטורי.