הבורגנים החדשים

העונה השלישית של "הבורגנים" מאלצת את הגיבורים העגמומיים להתמודד עם המצב הכלכלי. הפעם יכול להזדהות איתם גם עמי אמיר, אחד המפיקים של הסדרה, שמחכה לצ'ק מיוסי מימן, ומאוכזב מדב נבון > רותי זוארץ

העונה השלישית של הסדרה "הבורגנים" עולה ביום ראשון למסכי מנויי יס, והם בהחלט איתנו, משקיפים ומשקפים את חיינו. בעונה הנוכחית חשים על בשרם הדמויות הכי קומיות-טרגיות בטלוויזיה הישראלית את המצב הכלכלי הרעוע שמלווה אותנו בשנים האחרונות, מה שמן הסתם ממש לא תורם לניהול סדיר של חייהם הריקניים והחלולים.

והמציאות הזו היא כבר לא תיאור שרק הצופה בבית יכול להזדהות איתו, אלא גם במובנים רבים החברה שעומדת מאחורי הפקת הבורגנים, "מטר פלוס", שיצא לה כבר שם ומוניטין של חממה ליצירה טלוויזיונית איכותית, וגם אחד הגורמים שהכי סבלו מעיכוב התשלומים של ערוץ 10.

ניפרד כידידים?

בורסת השמועות הפיקה תסריטים משל עצמה: אמרו שמטר מתפרקת, שאריק (ברנשטיין) ועמי (אמיר) כבר לא ביחד אפילו לא מדברים, שכל ממלכת האיכות אכלה אותה, והולכת ללכת לאיבוד ברעש תעשייתי לא מחמיא. אז דברים השתנו, אבל עליית העונה השלישית של הבורגנים אומרת שמטר פלוס עדיין כאן. וגם עמי אמיר.

* אולי תבהיר סוף, סוף, מה קורה איתכם מתפרקים לא מתפרקים, ג'יי. סי. אס השותפה השלישית עוזבת?

"אני לא מתייחס לשמועות. יש קשיים בגלל החוב של ערוץ 10, שחב לנו כשלושה מיליון שקלים. יש מתיחות בין בעלי המניות כמו שכולם יודעים, ואני חושב שבקרוב אנחנו וג'יי. סי. אס ניפרד בצורה הוגנת. ומטר פלוס קיימת ותמשיך להתקיים ביתר גאון אפילו. הרי חברת מטר פלוס קיימת כבר עשר שנים וג'יי. סי. אס היא שותפה רק בשנתיים וחצי האחרונות. כל חברה עוברת קשיים, ואנחנו נעבור אותה ועוברים אותם".

חותמת איכות

מטר זינקה לשוק ההפקות הישראלית עם "החמישיה הקאמרית" לפני כעשור, סדרה שנתנה להם את דריסת הרגל בתעשייה, ובו-בזמן כוננה את האפיל האיכותי שילווה אותם לאורך השנים, עם פרוייקטים כמו "שי ודרור", קובי מידן, וכמובן "הבורגנים", שמנסחת אמירה אמנותית יוצאת דופן על המציאות הישראלית ועל הטלוויזיה בכלל (ידע כללי: עמי אמיר מזדהה במיוחד עם יוני, הדמות שרמי הויברגר משחק).

בינתיים מנסים במטר להמשיך למרות הכל. אמיר: "אנחנו עובדים על כמה פרויקטים שנועדים לכל הערוצים, ביניהם סדרה על תולדות ההומור, סדרה חדשה עם קשת עם רונאל פישר, ועוד שני פרקים של 'הבורגנים'".

* יש פרויקטים שנדפקו בגלל המצב?

"לא חושב. 'מטר פלוס' זו חברה שנמצאת הרבה זמן ועברה משבר וכמובן שזה משפיע".

* היו טענות קשות כלפיכם מצד יוצרים שלא שילמתם להם?

"לא שמעתי על דברים כאלו. יש לנו חובות לספקים, שלא שילמנו להם בגלל חובות של ערוץ 10".

* כועס עליהם?

"אין מקום לכעס".

* מה גורם לך להמשיך לעבוד עם ערוץ 10?

"אני אמשיך לעבוד בכל מקום שבו אוכל להפיק בצורה מסודרת והתמורה תהיה בטוחה. אני מפריד בין משקיע העבר להווה. לא משנה איזה ז'אנר יהיה פופולארי בשוק, בין אם זה ריאלטי או שעשועונים או טוק-שואו אנחנו נמשיך לעשות סאטירה, דרמה, סיטקומים וסדרות דוקומנטריות. לא משנה איזה טרנד יחזיק בשוק, אנחנו דבקים במה שעשינו והיינו טובים בו תמיד.

"אנחנו מתכננים דרמה קומית פוליטית עם שי ודרור, סדרה עם מערכוני נשים עם דני גבע וירדן בר כוכבא, ואנחנו גם מתכננים כניסה אינטנסיבית לשוק הקולנוע".

לא מבין את דבל'ה

המצב החדש הביא איתו גם סיטואציות דרמטיות שאמיר לא הכיר קודם לכן: "היו הרבה רגעים קשים, אבל אני מרגיש נקי בדרכי. הקטע שהיה בשבילי אחד הרגעים היותר קשים הוא הרגע שבו דב נבון שאיים לעצור את סדרת "הבורגנים" בגין חוב, כי קיבל תשלום בצ'קים דחויים, וזה אחרי ש-10 שנים אנחנו עובדים ביחד בהרמוניה, ומתפרנסים ביחד".

* אתה יכול להבין אותו?

"לא".

* לא סלחת לו?

"זה לא עניין של סליחה, אני לא מבין אותו, אם הוא יבוא ויסביר לי אולי אני אבין".

* לאן נעלמו שי ודרור?

"הפסקנו לשדר בערוץ 10 מסיבות מסוימות. בינתיים החלטנו ללכת על ז'אנר חדש. פשוט הרגשנו שהפורמאט מיצה את עצמו ובעיקר כי היוצרים עצמם רצו להתחדש. הם צמד שכבר שנתיים נמצאים בזרקורים ואני חושב שמשקלם הסגולי ובידולם כל כך חזק, כי בישראל לא פועלים סאטיריקנים ברמתם".

* אתה ואריק (ברנשטיין) תישארו ביחד?

"אני לא יודע בוודאות כרגע. אני ואריק בשנים האחרונות פיתחנו תחומי עניין שונים, לכן עדיין לא החלטנו אם נלך כל אחד לתחומי העניין שלו, ויכול להיות שנעשה דברים גם יחד. כרגע אנו נמצאים ביחד ב"מטר פלוס" וכל אחד משתקע בתחומי העניין שלו שפיתח במשך השנים, אנו מתלבטים אם להישאר יחד או לעשות זאת במסגרות שונות".

* והפרידה קשה?

"מאוד. אבל אריק מתעניין בקופרודוקציות דוקומנטריות ואילו אני יותר מתעניין בשאר הדברים שמטר עושה: דרמות וסאטירה. זה לא קשור למצב כלכלי, אני ואריק עבדנו המון שנים ביחד, והיו תקופות טובות ויפות והגיע הזמן ללכת בדרכים קצת שונות וזה נהדר וטוב, זה קשור לשינויים שחלים בבני אדם וצריך לדעת ללכת איתם הלאה ולא לדפוק את הראש בקיר".

* אם תיפרדו סופית, תהיה בעיה לטאלנטים לבחור לאן הם הולכים?

"אני לא רואה בעיה באופק, היה ובמקרה מסוים נייצר קונסטרוקציות שונות של עבודה של עבודה אז יבחר כל טאלנט ללכת לאן שליבו מושך אותו".

* אתה כבר מסמן שותף אחר פוטנציאלי או רוצה להתחיל לעבוד לבד?

"יש שותפים רבים ברמה ההפקתית שמסתובבים לי בראש כאופציות שאני אשמח לעבוד איתם, אבל זה עדיין בראש שלי,זה לא אומר שאעבוד איתם".

* אז הבורגנים זה גם אתם?

"הבורגנים זה קצת כל אחד". *