הצלחה מלאה בשיגור הלווין עמוס 2; עלות השיגור היא 35 מיליון דולר

עלות הפרוייקט כולו היא כ-150 מיליון דולר, וחברת ח.ל.ל צופה שהיקף ההכנסות מהלוויין יגיעו ל-500 מיליון דולר

שיגורו והפעלתו של לווין התקשורת הישראלי השני, עמוס 2, בוצעו בהצלחה מלאה.

הבוקר (א`) החל הלווין לשדר נתונים מתחנת השליטה ממפעל מב"ת של התעשייה האווירית בנתב"ג, זמן קצר לאחר שנפרשו בהצלחה האנטנות שלו בחלל, ונפתחו הפנלים הסולריים המשמשים לקליטת אנרגיית השמש, הלווין שוגר אמש מוצ"ש מבסיס שיגור של רוסיה בעיר בייקונור שברפובליקת קזאחסטאן שבחבר העמים.

עלות השיגור היא 35 מיליון דולר, וחברת סטרסם הרוסית נבחרה לבצע את השיגור לאחר שקונצרן אריאן-ספייס הצרפתית נתקלה בבעיות ובעיכובים בפרוייקט המשגר אריאן-5 שלה.

מחר לפנות בוקר, אמור להתבצע האירוע המשמעותי הבא בפעילותו של הלווין, שיפעל מגובה של 36 אלף רגל מנקודה באזור קו רוחב 4 מעלות, מעל קו המשווה.

המנוע של הלווין יתחיל לפעול, במסגרת מספר ניסויי הפעלה שבוצעו בחלל, כעבור 10 ימים יצטרף הלווין השני בסדרה לקודמו, עמוס 1, המבצע פעילות בחלל מאז 1996. שני הלוויינים הישראליים יימצאו במרחק של כ-4 ק"מ אחד מרעהו, ויעניקו גיבוי טכני אחד לשני במקרה הצורך.

סמנכ"ל השיווק בחברת ח.ל.ל לווינים בעלי הלוויין, קובי קרת, מסר ל"גלובס" הבוקר כי קיימת שביעות רצון מלאה ממהלך השיגור ומתפקוד הלוויין בחלל. "הפרוייקט מתקדם בהתאם לתכנון", אמר קרת, "ואנו מצפים שתחילת הפעילות המסחרית של הלוויין תתקיים בעוד זמן קצר. לראשונה נוכל לספק שידורי לוויין גם בצפון אמריקה, בנוסף לשידורים באירופה ולמזרח התיכון".

בעוד שהלוויין עצמו יוצר במפעל מב"ת של התעשייה האווירית ביהוד, שייצר גם את לווייני הריגול הצבאיים מסדרת אופק, ייצרו חלקים מעמוס 2 בחברות זרות, בין השאר בחברת אלניה הספרדית, שייצרה את מסגרת המטען, וחברת אסטיום הגרמנית שסיפקה את מערכת ההנעה.

עלות הפרוייקט כולו היא כ-150 מיליון דולר, וחברת ח.ל.ל צופה שהיקף ההכנסות מהלוויין יגיעו ל-500 מיליון דולר. עמוס 1 צפוי לסיים את פעילותו בחלל לקראת שנת 2008, ואילו חייו של העמוס 2 יימשכו יותר מ-12 שנה.