הנפגעים באסון ורסאי הגישו תביעת פיצויים בסך כ-200 מיליון שקל

הנתבעים: המדינה, עיריית י-ם, הטכניון, מכון התקנים, בוני הבניין, המהנדס רון ובעלי האולם

תביעה לפיצויים העשויים להגיע לכ-200 מיליון שקל הוגשה היום (ה') לביהמ"ש המחוזי בירושלים בשמם של נפגעי אסון ורסאי.

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד אסף פוזנר נגד המדינה, עיריית ירושלים, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, המכון הלאומי לחקר הבנייה, הטכניון, מכון התקנים, כל המעורבים בפיתוח ויישום שיטת הפל-קל, בעלי האולם וחברות הביטוח שביטחו את האולם.

225 התובעים, שהם הנפגעים מאסון ורסאי ובכלל זה היורשים של ההרוגים, טוענים לאחריות כל הנתבעים לאסון התמוטטות אולמי ורסאי.

באסון, שאירע בחודש מאי 2001, במהלך טקס חתונתם של אסף וקרן דרור, התמוטטה לפתע הרצפה כשהיא גורפת אחריה חלקים של כל הקומות שמתחתיה. כתוצאה מההתמוטטות נהרגו 23 איש ונפצעו 356.

לטענת התובעים, הנתבעים - כל אחד בתחום אחריותו הוא - זילזל בחיי אדם ובשלמות גופם, כאשר הם מודעים לסיכון שבשיטת הבנייה בכלל ובבניין ורסאי בפרט.

הם גם היו מודעים לחריגות חוזרות ונשנות בתחומים שונים שגרמו לסיכון נוסף באולמות, כאשר כל אחד מתיימר להעביר את האחריות לאחרים.

לגבי המדינה, שהיא הנתבעת הראשונה, נטען, כי היא לא פיקחה על ביצוע ההוראות, ביצוע התקנים ובטיחות המבנים, למרות שהיה מחובתה לעשות כך ולמרות שהגיעו לידיעתה נתונים ברורים המתייחסים לכך שקיימים מבנים מסוכנים שנבנו בשיטת הפל-קל.

המדינה, נטען בתביעה, התעלמה מאחריותה על-פי חוק התכנון והבנייה. החוק קובע, כי שר הפנים ממונה על תיקון תקנות בעניין יציבות של בניינים ובטיחותם.

למרות המודעות של שר הפנים לכך, לא פעלה המדינה באופן ראוי למניעת האסון, לא ערכה בדיקות, הזניחה את מחויבויותיה, גרמה לבנייה בשיטת הפל-קל, ובהמשך לא מנעה את השימוש באולם שנבנה בשיטה זו.

לגבי המכון הלאומי לחקר הבנייה והטכניון נטען, כי הם הגופים אשר איפשרו את הבנייה בשיטת הפל-קל, בין היתר בכך שנתנו לממציא השיטה, המהנדס אלי רון, מה שנחזה להיות אישור לשיטה ובכך נתנו בידו "אקדח טעון".

לגבי מכון התקנים נטען, כי הוא איפשר את המשך הבנייה והשימוש במבנים למרות שידע, כי מדובר בשיטת בנייה מסוכנת.

עוד נתבעים אלי רון, ממציא השיטה, אורי פסח, מהנדס הבניין שעבד כשכיר בחברת פל-קל, מהנדסי הבניין דן, שפר ושמעון קאופמן, והקבלן אשר בנה את ורסאי, יעקב אדיב.

נתבעים נוספים הם בעלי האולם - אברהם עדי, דוד עדי, אורי נסים ואפרים אדיב.

נתבעים נוספים הם הבעלים של האולם מתחת לקומה של אולמי ורסאי, וכן חברות הביטוח סהר, כלל ומנורה אשר ביטחו את הבניין.

טרם הוגשו כתבי הגנה.