ועדת הכספים צפויה להשלים אישור חוק ההסדרים ותקציב 2004 לקריאה שניה ושלישית

הוועדה אמורה לאשר במסגרת חוק ההסדרים הסדר חלופי לגביית דמי בריאות גם מעקרות בית שאין להן הכנסה קבועה

ועדת הכספים תשלים היום (א') את אישור חוק ההסדרים וגם תאשר את תקציב 2004 לקריאה שניה ושלישית. במקביל תתחיל מליאת הכנסת משעות הצהרים את הקריאה השניה של סעיפי חוק ההסדרים שכבר אושרו בסוף השבוע שעבר. הכנסת אמורה לאשר סופית את חוקי התקציב עד יום ה' השבוע.

הוועדה אמורה לאשר במסגרת חוק ההסדרים הסדר חלופי לגביית דמי בריאות גם מעקרות בית שאין להן הכנסה קבועה, אשר נכללה לפני חצי שנה בהצעת חוק התכנית הכלכלית. החלופה תהיה ביטול נקודת הזיכוי של בן הזוג שניתנת לו בגין אישה שאיננה עובדת מחוץ למשק ביתה.

הצעת האוצר נתקלה בשעתה בהתנגדות בוועדה ובעיקר במוסד לביטוח לאומי. ראשי המוסד טענו כי הכנת תשתית הגביה לא תסתיים עד סוף השנה ותחייב השקעה של עשרות מיליוני שקלים.

יוזם החלופה ח"כ אלי אפללו (ליכוד) הציע מיד אחר כך לבטל רק חצי נקודת זיכוי. לפי חשבונו היא שוות ערך להכנסה הצפויה מגביית דמי בריאות בסכום ממוצע של 60 שקל לאישה (כ-350 מיליון שקל). חלופה זו גם היתה אמורה לחסוך את הטרחה וההשקעה היקרה של המוסד לביטוח לאומי.

אולם האוצר התלבט תקופה ממושכת אם לקבל את ההצעה שעמדה בסתירה למגמת הרפורמה במס. אבל במו"מ על חוק ההסדרים הוסכם על הכפלת הניכוי לנקודה שלמה שתכניס לאוצר סכום כפול מהצפוי.

שיפור נוסף צפוי בביטול הצעת האוצר בחוק ההסדרים הנוכחי להקטין את הפטור ממס על פיצויי פרישה והוא יישאר על סך של 10 אלפים שקל. יו"ר ועדת הכספים ח"כ אברהם הירשזון שלחץ בכיוון זה, קבל את הסכמת האוצר בסוף השבוע שעבר אבל טרם מסר זאת רשמית לוועדה בגלל דחיית המשך הישיבה למחר.

האוצר הציע בחוק להפחית את הפטור לגובה השכר הממוצע, כ-7,000 שקל, אל בלחץ ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) עלה הפטור ל-9,000 שקל. בשינוי טענו שהאוצר הוליך אותם שולל כשמכר להם הטבה נמוכה מזו שסגר עם הליכוד.