משלחות בראשות רזון ומימן למצרים - להכרעה בעיסקת הגז הטבעי

מקורבים למו"מ: ניתן לגשר על המחלוקת בנושא מכתב האשראי, ולהגיע בסוף ינואר להסכם עקרונות

משלחת מטעם חברת החשמל, בראשות מנכ"ל החברה, יעקב רזון, יוצאת הערב (א') למצרים, לסבב שיחות שני על המו"מ לעסקת הגז הטבעי בין מצרים לישראל.

במקביל, תצא הערב למצרים משלחת של קבוצת מרחב, ובראשה איש העסקים, יוסי מימן, שתדון בעסקת הגז מול חברת החשמל, יחד עם שותפיה של מרחב במצרים. כך נודע ל"גלובס".

קבוצת מרחב שותפה במיזם המצרי, שבמסגרתו מוצע גז טבעי לישראל במיליארדי דולרים, יחד עם איש העסקים המצרי, חוסיין סאלם, וחברת הגז הלאומית של מצרים.

הסבב הראשון של השיחות הפרטניות נערך לפני חודש וחצי במצרים, גם כן בהשתתפות רזון ומימן. בסיומו אמר מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, כי הוא מקווה שההסכם עקרוני בין הצדדים ייחתם בינואר.

כעבור כמה ימים נפגשו באיטליה שר התשתיות, יוסף פריצקי, ושר הנפט של מצרים, סאמח פהמי. בעקבות כך התברר, כי משרדי התשתיות והאוצר מסרבים להעניק למצרים מכתב אשראי, המבטיח את העסקה. המצרים זקוקים למכתב כדי שיוכלו להקים את מערכת הולכת הגז משדות הגז במצרים לגבול עם ישראל בהשקעה של כמה מאות מיליוני דולרים.

גורמים המקורבים למו"מ אמרו, כי "נראה שניתן יהיה לגשר על מחלוקת זו, והצדדים די מתחילים להתקרב בעמדותיהם בנושא זה". לדברי המקורבים למו"מ, המטרה היא להגיע להסכם עקרונות עד סוף ינואר, כך שלא צפוי שהסכם כזה ייחתם כבר בסבב השיחות הנוכחי.

מהצד של השותפות המצרית-ישראלית, EMG, ישתתפו מלבד מימן, גם חוסיין סאלם, ויו"ר חברת הגז הלאומית של מצרים, אחמד טווילה. הוא גם המופקד מטעם ממשלת מצרים על רזרבות הגז המצריות המסתכמות ב-1,800 BCM. לשם השוואה, בארץ התגלו כ-50 BCM.

אם אכן ייחתם הסכם העקרונות בסוף החודש, כמה שבועות לאחר מכן ייחתם החוזה הסופי.

כזכור, הכריע ראש הממשלה, אריאל שרון, כי ישראל תרכוש גז טבעי ממצרים, ולא מהשדות של בריטיש גז שמול חופי עזה.