הערכות: המו"מ בעסקת משאב לקראת סיום

אתמול פקעה האופציה לרכישת 25% נוספים ממניות משאב על-ידי CRH

האופציה שהוענקה למונופול המלט האירי CRH, לרכישת 25% נוספים מחברת משאב (בעלת השליטה בחברת המלט נשר) פקעה אתמול (שבת), אולם המגעים בינה לבין אי.די.בי נמשכים, על פי תנאי האופציה המקורית. ההערכה היא שהמשא ומתן, שנמשך מעבר לתקופה הקצובה, יסתיים בזמן הקרוב.

בשבוע שעבר הודיעו הצדדים על החלטתם למנות למנכ"ל נשר את יואל פלדשו, מקורבו של יו"ר אי.די.בי נוחי דנקנר. פלדשו יחליף בתפקיד את הרצל עוזר, אשר התפטר לאחר טענות על התערבות יו"ר נשר, מנחם (מן) אבירם, שכיהן כמנכ"ל נשר במהלך שנות ה-80 ונחשב מקורב למשפחת לבנת.

נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי , מתקרב לאקזיט במשאב כבר כמה חודשים, שבמהלכם התנהלו מגעים למימוש האופציה המקורית, שהייתה אמורה לפוג בסוף דצמבר 2003, כאשר נציגי קונצרן מוצרי הבנייה והמלט האירי CRH, ביקשו הנחה ביחס למחיר המימוש הראשוני שנקבע בהסכם האופציה. לאחר מכן הוארך המו"מ עד סוף ינואר ועתה אישר דובר אי.די.בי כי המגעים בין הצדדים נמשכים.

CRH וגם משאב מעונינים במימוש, אשר יגדיל את חלקם של האירים בנשר ל-50%. ככל הידוע הסכימה אי.די.בי, אשר שולטת במשאב באמצעות כלל תעשיות, להפחית את סכום מימוש האופציה ל-150-140 מיליון דולר, אשר מגלמים למשאב שווי של 600-560 מיליון דולר.

באוגוסט 2001 רכשה CRH מכלל תעשיות 25% ממניות נשר, תמורת 145 מיליון דולר, וקיבלה אופציה לרכישת אחזקה דומה. המחיר שנקבע היה לפי שווי חברה של 750 מיליון דולר בנטרול חובות, או הכפלה של הרווח התפעולי לפני פחת ומימון בשנה שקדמה למימוש האופציה ב-6.8, בתוספת 80 מיליון דולר, הגבוה מבין השניים.

במגעים שנערכו לפני מספר חודשים בין נציגי CRH לראשי אי.די.בי, נימקו אנשי CRH את בקשתם להנחה במחיר המימוש בהרעה בתוצאותיה של נשר. בינתיים שופר מצבו של מונופול המלט, הן בתוצאות והן בעקבות החלטת התמ"ת שלפיה אם יגיע יבוא נוסף של מלט מתורכיה, יוטל עליו היטל היצף, זאת לאחר שלשני היבואנים המרכזיים הפועלים מזה זמן ביבוא מלט מתורכיה, נקבע מחיר מטרה אשר לא סיפק את נציגי נשר.